Kiwiprobleem

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

amja
Berichten:120
Lid geworden op:di 16 okt 2007, 19:16
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Kiwiprobleem

Bericht door amja » di 02 dec 2008, 20:38

Vanzelf gebeurt er hier niet veel.
Maar de wind en de vele kasten vol met bijen in de tuin vlakbij de kiwi zullen vast goed helpen met de bestuiving.

Een bij of ander insekt in de kiwibloem kan wel die bloem bevruchten en hoeft niet eerst een mannelijke bloem te bezoeken.

Amja

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kiwiprobleem

Bericht door Oude Essink » di 02 dec 2008, 21:00

Amja,
goed helpen met de bestuiving
Dat is niets anders, dan pollen (mannelijk element) overbrengen naar de stempel, vanwaar transport moet plaats vinden naar de eicel in het vruchtbeginsel.
hoeft niet eerst een mannelijke bloem te bezoeken
[?][?][?]
kijk in jouw kerststal: "en zij heeft ontvangen van de Heilige Geest.." Het is een wonder boven wonder; parthenogenese (maagdelijke geboorte) is niet de normale gang van zaken.



Afbeelding

amja
Berichten:120
Lid geworden op:di 16 okt 2007, 19:16
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kiwiprobleem

Bericht door amja » wo 03 dec 2008, 20:57

Sorry hoor, maar een bestuiving gaat altijd met pollen en een stamper.
Ik weet niet hoe het volgens jou ook anders nog zou kunnen????????

De vergelijking met een kerstgroep van bijenwas en de bevruchting van een bloem van de kiwi is erg raar en echt geen wonder.

Dat zelfbestuiving niet naar jou zin is is jammer maar deze kiwisoort wil wel zijn eigen pollen en hoe de pollen op de stamper komen zou ik niet weten.

Amja

amja
Berichten:120
Lid geworden op:di 16 okt 2007, 19:16
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kiwiprobleem

Bericht door amja » vr 02 jan 2009, 19:27

Vandaag de laatste kiwi's opgegeten, ze waren lekker en zoet.

De rest van de kiwi's heb ik mede van gemaakt en staan in het vat te gisten. Er waren er wel veel tegelijk rijp en ze laten rotten is jammer.

Over een paar maanden, half jaar maar genieten van een heerlijk glas kiwimede.

Amja

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Kiwiprobleem

Bericht door m.kolsters. » vr 02 jan 2009, 19:57

Toch ben ik een beetje bang,lekker!!!!
Ik kom nog wel eens proeven,en hem afkeuren(denk ik)
Maar ik heb er nog wel 50kg om mede te maken ik begin er niet meer aan.
En de plante gaan er uit,of ik moet nog een goed product van kunnen maken.
Alle ideen zijn welkom.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kiwiprobleem

Bericht door kreydt » zo 04 jan 2009, 02:00

In bovenstaande stukjes wordt volgens mij NAAST elkaar gepraat en begrippen verkeerd gebruikt.

- parthenogenese; heeft niets te maken met bevruchtig. Enkele planten hebben van nature uit een onevenwichte hormonenballans. Hierdoor kunnen de eicellen uitgroeien tot een vergroeisel ( het woord "vrucht" is misplaatst omdat er geen vruchtbeginsels (pitten) aanwezig zijn ) zonder bevruchting.
- tweeslachtig; heeft niets te maken met commerce maar is een in de natuur voorkomende methode om vruchten te kunnen produceren.
- zelfbevruchting; ik heb ook naar Lei Hensels geluisterd en weet dus dat de kans op zelfbevruchting (letterlijk) praktisch nul is door de ingebouwde mechanisme. Bij zelfbevruchting (figuurlijk) moet de stamper, pollen ontvangen van een andere bloem (bestuiving)van dezelfde plant.


Over de kiwi weet ik niet veel maar met de kiwibes (actinidia arguta) heb ik wel ervaring. Ik heb de subvarieteiten Jumbo, Weiki, Ken's red en Weima als bestuiver in mijn plantage. Om serieuse vruchten te bekomen moet in de zomer zeker 1/2 tot 2/3 weggesnoeid worden ( dit is een berg snoeisel van circa 1.5m hoog per plant ) Dus om een commercieel product te krijgen moeten er niet véél maar relatief grote vruchten geteeld worden.
De Issai planten zijn prima voor iemand die iets speciaal wilt in zijn (grote)tuin en er niet te veel moeite wil aan besteden maar naar smaak- en verkoopswaarde is dit een minderwaardige selectie. Om toch iets dikkere vruchten te krijgen moet er zeker een mannelijke bevruchter aanwezig zijn.

kg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten