Status Heide?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: Status Heide?

Bericht door heidecap » za 11 sep 2004, 21:20

Frans, het is netto ruim 20 kilo geworden, dus 10 kilo per kast. Ik ben er erg tevreden mee.
Bij jou bleef er dus 26% achter. Wellicht bij mij ook wel. Wat opviel is dat hard slingeren minder hielp dan lang slingeren. Naarmate je lang bleef draaien vloog er meer en meer tegen de wand. Dit is een groot verschil met het slingeren van de honing hier uit de omgeving : 1 keer kort, maar flink draaien en het raam is dan katsleeg.

Wat betreft jouw verwijzing, die heb ik inderdaad doorgemaild aan mijn imkermaatje. We hebben alleen te weinig gedaan met, jij noemt het "warmtemanagement". Helaas hadden wij geen afgedankte vriezers staan. We hebben geprobeerd de ramen op te warmen in een heteluchtoven, maar dit maakte geen enkel verschil. Het bleef tobben. Inmiddels begrijp ik maar al te goed de diepere gedachte achter "heideraathoning". We zijn gebroken en uitgeput (vandaar ook de hoge vraagprijs per potje). Na afloop van het slingeren was er inderdaad slecht 1 toepasselijke remedie : een koud pilsje !

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Status Heide?

Bericht door LWPisa » do 16 sep 2004, 12:01

jaja heide...

8 kilo was de opbrengst van mijn heidevolk. Alleen honingkamerramen, wat in de BK zat zit er nog. Slingeren met een geimproviseerde ericaborstel (Etos) en een heteluchtblazer die de keuken verwarmde duurde wel even, maar vanwege het kleine aantal ramen kreeg ieder raam de volle aandacht en is er weinig kapot.

Yoghurt en kwark zijn voorlopig voorzien.

Veel bijen maar weinig broed in vergelijk met de volken van de thuisstand. Wel veel stuifmeel in de BK. We zullen zien, tot nu toe is er nooit een heidevolk uitgevallen.

mvg,
Lennard

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Status Heide?

Bericht door Wim Joosten » do 16 sep 2004, 19:44

Ik had totaal 32 kg. aan raat- en slingerhoning. Ik had twee volken op de heide en nog één kast met een goed volk bij huis staan. Tot mijn verbazing had het volk thuis hoofdzakelijk heidehoning in de raten. Ik woon dan hemelsbreed op twee kilometer afstand van een heideveld maar ik had niet gedacht dat de bijen daar helemaal naar toe zouden gaan vliegen omdat bij mij in de buurt ook veel te halen valt in de bloementuinen enzo.
Dus ongeveer 10 kg. per kast. Ook deze keer zijn alle raten heel gebleven bij het slingeren alhoewel het bij enkele raten toch kantje boord was. Het was wel weer een hele klus om geklaard te krijgen. Ik ben er weer blij mee heidehoning te hebben, temeer omdat ik het erg lekker vind en dan vooral de raathoning.

Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Status Heide?

Bericht door Kroese » vr 24 sep 2004, 13:08

Kroese schreef: Raathoning laten bouwen op de heide, betekent veel bijen in een (te) krappe kast. De broedbak moet vol broed zitten als je ze weg brengt. Dan MOETEN ze wel bouwen aan de strookjes.
Helaas niet genoeg van oor tot oor verzegelde ramen voor de keuring (minimaal 7 KG) maar toch een flinke oogst voor de bakjes. Zo staat ze klaar voor de markt, of voor andere belangstellenden.
Afbeelding

Groeten Hennie Kroese....

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Status Heide?

Bericht door Wim Joosten » vr 24 sep 2004, 14:16

Hennie, een mooie oogst en een genot om naar het plaatje te kijken. In werkelijkheid moet helemaal oogstrelend zijn.
Je hebt daar mooie bakjes voor de raathoning. Waar kun je deze kopen? Zelf gebruik ik van die chinees-bakjes maar die jij gebruikt vind ik mooier.

Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Status Heide?

Bericht door Hans van der Post. » vr 24 sep 2004, 16:13

Oogstrelend? het water loopt mij in "de bek"[:p]
Hans

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Status Heide?

Bericht door Kroese » vr 24 sep 2004, 17:46

Wim Joosten schreef: Je hebt daar mooie bakjes voor de raathoning. Waar kun je deze kopen?Wim
Die bakjes kun je vol bij mij kopen.:D:DMaar jij bedoelt natuurlijk leeg. Ik heb ze bij de Hanoz groothandel in Apeldoorn gekocht, maar daar moet je wel een kaart voor hebben. De bakjes zijn wel wat duurder dan die van de slager, of van de chinees.
Ik heb een mal gemaakt om de stukken precies pas te snijden in de doosjes. Je hebt dan wel veel snijresten.
De raathoning sluit dan mooi tegen de zijkant van de bakjes. De kopers zien die vette zijkanten en de mooie verzegeling aan de bovenkant. Een mooi en lekker produkt.

Groeten Hennie............

tory
Berichten:122
Lid geworden op:zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Status Heide?

Bericht door tory » za 25 sep 2004, 20:31

heidecap schreef:
Vandaag hebben Joop en ik onze heidehoning geslingerd.
Het was een heel gedoe. We hadden wel een kolbapparaat, maar het slingeren bleef een crime. Er bleef toch nog erg veel honing in de ramen achter. Helaas hebben we bijna alle ramen kapotgeslingerd. De honing wou er gewoonweg niet uit!
Ik heb vandaag ook erg moeizaam heidehoning geslingerd.
Wat mij op viel dat de 2 darrenraten (in de honingkamer) makkelijk koud geslingerd konden worden en praktisch helemaal leeg.
Dus in 't vervolg darrenraten plaatsen ?
Bert.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten