Linde 2016

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Linde 2016

Bericht door Kroese »

Theo777 schreef:Zijn dat bijenkasten Erik?
Lijken wel torenflats !!! Gaaf

Groet Theo
wedstrijdje met Alex Monch.
Wie heeft de hoogste? :D :dance: :dance:
Primus
Berichten: 1044
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Linde 2016

Bericht door Primus »

Kroese schreef:
Theo777 schreef:Zijn dat bijenkasten Erik?
Lijken wel torenflats !!! Gaaf

Groet Theo
wedstrijdje met Alex Monch.
Wie heeft de hoogste? :D :dance: :dance:

Eigenlijk snap ik niet goed waar die torens voor dienen !! zitten ze vol honing? dan was leegslingeren al lang de boodschap! Zitten ze vol bijen dan heb je minstens nog zoveel bakken nodig om je honing in te doen :lol:

MVG CP

Ps als mijn honingzolders vol zijn slinger ik die leeg en zet ze terug, nooit meer dan 2stuks.
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Linde 2016

Bericht door Freek »

Hier een matige tot redelijke dag.
Door de vele buien maken de bijen maar beperkt vlieguren.
Als ze vliegen gaat het er wel enorm om weg dat wel!
Wel bloeit de Linde uitbundig en heeft die ook water gehad, dus die geeft goed honing.

@Primus
Wat de torens betreft, bij mij (buckfast f1 en een buckfast p0) zitten die voornamelijk vol bijen en slechts deels vol honing.
Twee weken terug 65 kg voorjaars-honing geslingerd van 4 kasten dus zeker een flinke opbrengst maar er was bij een paar kasten nog wel lege ruimte over boven het rooster.
Situatie hier: 2 volken met 3 bk en 2 hk en 2 volken met 2 bk, dan rooster en dan en 2 bk als hk boven rooster, je krijgt er geen kastband meer omheen.
Waarom dan die torens, wel puur vanwege zwermbeheersing ik heb geen afleggers gemaakt maar de bijen ruimte gegeven en telkens doppen gebroken om het zwermen te voorkomen. Een werkwijze die gebruikelijk is met buckfastbijen (ik ben er nieuw mee en heb bijna 30 jaar lang elk jaar vegers gemaakt maar dat moet met buckfastbijen dus niet) Had ik niet die ruimte gegeven dan waren ze, naar ik verwacht gaan zwermen.
Ik heb nog nooit eerder 65 kg voorjaarshoning gehad dus werken doet het wel.
Nu zitten al die bakken, leeg geslingerd, er weer op, puur omdat de bijen anders geen plek hebben om te zitten en ze dus dan, denk ik, alsnog gaan zwermen, ze lopen nu echter wel langzaam vol Linde :D (komt waarschijnlijk niet allemaal vol, zou ik 120 kg honing krijgen).
Als de volken na de Linde wat kleiner worden zet ik natuurlijk niet alles er weer op.

Freek
Primus
Berichten: 1044
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Linde 2016

Bericht door Primus »

Ik geloof dat ik na 43 jaar carnica bijen houden toch is naar die Buckfast bijen zou moeten gaan zien, helaas ik blijf trouw aan de Carnica's die hebben veel voordelen vindt ik.

MVG CP
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Linde 2016

Bericht door Freek »

Hoi Primus,

Tot nog toe heb ik met de carnica's maar matig succes gehad wat betreft de honingopbrengst, ook vliegen ze meer op dan de buckfast bijen.
Ik heb schier carnica's gehad, en een keer een raszuivere moer van Ad Staals van een andere lijn maar hier had ik pech mee het volk met deze moer winterde slecht uit en ik hield in het voorjaar vijftig bijen en een moer over. Kan zijn dat ik dus de verkeerde lijn heb gehad en een keer pech gehad heb met een goede lijn. Die paar bijen konden die moer dus niet verzorgen en het volkje heeft het dus niet gered.

Ja er zitten heel veel nadelen aan die buckfastbijen. Mijn zwermbeheersing bestaat bijvoorbeeld uit ongeveer zes keer elke week op doppen controleren, van mei tot om en nabij de langste dag, en wat ruimte geven. Kunstzwermen hoef ik niet te maken dat is inderdaad ongelofelijk lastig en heel veel werk vooral die zware honingbakken die zo ontstaan, doordat het volk dus een geheel blijft en haaldrift behoud, krijg je een zere rug van :lol:

Freek
Primus
Berichten: 1044
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Linde 2016

Bericht door Primus »

Freek, ik ga hier niet zomaar getallen neerzetten maar mijn carnica's doen zeker niks onder kwestie van honing verzamelen en ook ik moet tijdens de zwermperiode wel nakijken op zwermplannen. Inderdaad zijn er sommige volken die snel opvliegen en onrustig zijn, maar is dat ook niet met Buckfasten dat er wel tussen zitten die niet aan de normen voldoen. Ook ik heb een moer zitten van Ad Staals en ben daar zeer tevreden over. Maar om af te sluiten er zullen bij alle rassen wel betere en mindere volken zijn maar dat is de taak toch van de imker om te selecteren.
Om jou een gedacht te geven van de kwaliteiten van onze hedendaagse bijen als ik in '73 begon met imkeren en je haalde een gemiddelde van 10 kg per volk dan had je super bijen of was je een super imker. Momenteel halen zowel Carnica's als Buckfasten het vijfvoudige.
Wat me dan bij je Buckfasten dan wel opviel dat je schrijft 65 kg honing van 4 volken, daar heb je dan zeker die torens niet voor nodig 20kg honing gaat toch met gemak in een simplexbroedbak!
Ge ziet bijen evolueren juist als de melkkoeien die vroeger met moeite 20 liter op een dag melk gaven en nu ook zoveel meer.

Mvg CP
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Linde 2016

Bericht door Freek »

Hoi Primus,

Met mijn moer van Ad Staals ging het dus mis. Maar heb ook goede verhalen erover gehoord.
Heb met de buckfast bijen meer geluk, maar natuurlijk ik heb hele goeie en mindere volken dat is gewoon zo.
Je kan met buckfast bijen zonder kunstzwermen werken dat vind ik op zich wel een voordeel, en ik denk dat dit ook wel helpt om een goeie voorjaarsdracht te krijgen. Maar ik geloof ook zeker dat een goede carnica lijn goed kan zijn echter die heb ik niet kunnen vinden.
Mogelijk schiet je met buckfast bijen wat dat betreft makkelijker raak, want ik heb, uitgezonderd 25 jaar terug toen ik een keer een volkje zo van een buckfast imker kocht, welke pruts was, bij een teler eigenlijk nog maar een keer een pech gehad dit was met een onbevruchte moer van Paul Zwartepoorte, welke een standbevruchte moer werd, het hetzelfde geintje gehad als met die van Ad Staals, gewoon met honderd bijen uitwinteren, nou dan is het wel over. Ik heb geen idee of dat aan de moer heeft gelegen, mogelijk heeft er iets anders gespeeld, en ik wil hiermee ook niet zeggen dat je bij die twee telers geen goeie moeren kunt kopen.

Verder, ik ben gestart met en heb 25 jaar lang met bastaard bijen geimkerd, en de honingopbrengst lag van deze wel lager dan van de buckfast. Toch heb ik met name van de heide in die tijd wel mooie opbrengsten gehaald, maar dat was ook alleen wanneer het lukte met die heide.
Ik vind een bastaard bij op zich ook nog steeds leuk, en wil niet zeggen dat het niet kan gebeuren dat ik een zwart bijenvolk koop.

Wat die torens betreft, de buckfast bijen willen gewoon meer ruimte hebben dan andere bijen. Ze zitten minder dicht op elkaar dan andere bijen. Doe je het dan zwermen ze niet, doe je het niet dan kunnen ze gaan zwermen. Het is niet met andere bijen te vergelijken het is een andere manier van werken, en ik krijg het dit jaar pas, het derde jaar dat ik ze heb, goed onder de knie. Nu ben ik maar met heel weinig buckfast bijen gestart (schudzwermen van carnica bijen met buckfast f1 moeren erop en een volkje) dus telt jaar een eigenlijk neit mee. Moet ik wel zeggen dat ik het omturnen van carnica naar buckfast wel een heel moeilijke weg vind ook via schudzwermen. De carnica bijen hebben bij mij tot tweemaal een buckfast moer dood gestoken.

Freek
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Linde 2016

Bericht door ErikS »

Primus schreef:
Kroese schreef:
Theo777 schreef:Zijn dat bijenkasten Erik?
Lijken wel torenflats !!! Gaaf

Groet Theo
wedstrijdje met Alex Monch.
Wie heeft de hoogste? :D :dance: :dance:

Eigenlijk snap ik niet goed waar die torens voor dienen !! zitten ze vol honing? dan was leegslingeren al lang de boodschap! Zitten ze vol bijen dan heb je minstens nog zoveel bakken nodig om je honing in te doen :lol:

MVG CP

Ps als mijn honingzolders vol zijn slinger ik die leeg en zet ze terug, nooit meer dan 2stuks.
Mooi veel reactie ;-)

De meeste torens zijn een combi van inderdaad ruimte geven en een groot broednest, zo was ik aan de toren van 6 bakken gekomen. Dat volk is begonnen als een bak in april, groeien gaat hard met de buckfast en ik heb ook royaal ruimte gegeven vanwege de voorspelde periodes met slecht weer. (De beroemde zwerm die afkomt op de eerste warme dag na 10 dagen regen kan ik niet waarderen hier in de stad.) Van dit volk is enkele weken geleden geslingerd en de honingkamers zijn terug gezet.
De toren op de foto's is een combi van een net volk op broedbeperking en broedramen die zijn bijgeplaatst. Ik gebruik broedafname voor varroabestrijding. Normaliter gaat het broed in broedschuren of afleggers. Als test heb ik broed bovenop een volk geplaatst dat op broedbeperking zit. In theorie is na 3 weken alle broed met varroa weer uitgevallen en zou grotendeel in de ene bak broed moeten zitten. Daarna herhaal ik het spel. In theorie kun je zo de varroa van 3 volken naar één honingkamer (dat is de kast die onder de tafel half te zien is) brengen. Stel je begon met 9 volken, dan heb je na 3 weken 3 honingkamers met broed besmet met varroa. Die 3 honingkamers weer in 3 weken naar één honingkamer. Dus ipv 9 volken te behandelen heb je een (1) bak te behandelen. Is een test en ziet er goed uit tnt. Praktijk zal meer richting de 4-2-1 gaan voor volken die niet op broedbeperking staan. Voor broedbeperking lijkt 9-3-1 haalbaar, herhaal tnt. In de volken waar het broed is afgenomen werk ik met vangramen die na een week worden uitgenomen, ook die vangramen moeten separaat behandeld worden. In de praktijk 2 bakken met ramen. Ben er nog niet helemaal uit wat praktisch de beste oplossing wordt maar het principe werkt.
Het vollopen van de ramen met het uitlopende broed gaat nog niet volgens plan ivm het vreselijke weer maar de dames doen hun best. Gezien de populatie aan bijen moeten 2 of 3 broedkamers gevuld kunnen worden met honing als de dracht het toelaat.
Laatst gewijzigd door ErikS op zo 19 jun 2016, 08:06, 1 keer totaal gewijzigd.
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Linde 2016

Bericht door tomer »

Erik, dus je neemt de varroa weg in een aantal volken en je geeft ze aan een ander volk dat je nadien behandelt? In het voorbeeld van 9 volken heeft het te behandelen volk dan uiteindelijk de mijten van alle 9 volken? Je haalt het darrenraat toch weg om de overgrote meerderheid er meteen uit te halen?
De Lindes in de buurt beginnen hier trouwens nog maar net te bloeien... Wekenlang is het hier regenachtig geweest = slecht vliegweer. Hopelijk nu enkele betere dagen...
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Linde 2016

Bericht door ErikS »

Hello,

In de vangramen zit een deel van de varroa. Ik lees cijfers van 50% reductie die haalbaar zou zijn door meerdere malen in een volk met vangramen te werken.
Nu wordt alle broed weggenomen en kan de varroa die op de bijen zit alleen naar de vangramen toe. Dus een deel neem je gaandeweg uit. Sommige imkers vernietigen die ramen, als ze zwaar besmet zijn gaan ze bij mijn moeder naar de kippen.
Vaak gebruik ik honingkamerramen in een broedkamer. De bijen bouwen onder meestal uit met darrenbroed maar......
In de praktijk heb ik vaak een mix werkster en darrenbroed op een raam en die werksters probeer ik te redden. In principe darrenbroed wegsnijden en behandelen met Hyveclean. Daarna als volk gebruiken om doppen aan te trekken en/of afleggers. Ik denk dat in de praktijk de helft van de varroa van de 9 volken in het ene volk terecht komt. Ik kijk op de varroa lade dat er geen overmatige besmetting optreedt, anders ingrijpen.
Mijn doel is geheel zonder chemicaliën imkeren in de periode januari juli. De honing maximaal schoon oogsten en dan vaststellen hoe de stand van zaken is met de volken en indien nodig behandelen. Het is een test voor me en ben met nog 2 testen bezig.

grtz

erik.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 51 gasten