Linde 2016

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Linde 2016

Bericht door Alex Mönch »

Quote Primus :Eigenlijk snap ik niet goed waar die torens voor dienen !! zitten ze vol honing? dan was leegslingeren al lang de boodschap! Zitten ze vol bijen dan heb je minstens nog zoveel bakken nodig om je honing in te doen

De Dadant productie volken waarmee ik werk zijn dermate sterk,dat ik gedwongen wordt om met zoveel honingkamers te werken.
Er zitten gewoon teveel bijen in om met 2 honingkamers te werken.

Ik heb een Dadant kast hier staan die smorgens vroeg,toen ik naar mijn werk ging een kluit bijen bij de ingang had die gewoon in de regen zten,omdat ze niet meer in de kast pasten.
Dit Dadant volk had al 5 honingkamers :D
Morgen na het werk krijgt deze ook hk nr 6.
Net plensde het weer.,maar de bijen vliegen al weer als gekken op de linde :D

Ik verwacht de komende dagen een zware dracht :D

Ook kunnen deze enorme volken zulke grote hoeveelheden nectar halen,dat in een mum van tijd alles verzuipt als je te weinig opslag ruimte geeft.En dan praat ik over een periode van een dag of 5 meerdere honingkamers vol met vers gehaalde nectar wanneer er een goede dracht is.
Ik weet dat het een beetje moeilijk voor te stellen is als je het niet zelf hebt meegemaakt,maar zoals ik het doe is echt de enige manier die werkt en zou ik het anders doen,dan wordt het niks.
peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Linde 2016

Bericht door peter-koi »

Ik loop ook net onder de linde door en je hoorde de bomen gewoon zoemen, en ik zie mijn Bijen in collones die kant op gaan en weer terug komen met grote haast.

Groet Peter.
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Linde 2016

Bericht door Alex Mönch »

Net toch maar tussen de buien door snel hk nr 6 onder hk nr 5 gezet :D
Klaar voor de linde.
Bijlagen
Dadant6hk.JPG
Primus
Berichten: 1044
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Linde 2016

Bericht door Primus »

Alex Mönch schreef:Net toch maar tussen de buien door snel hk nr 6 onder hk nr 5 gezet :D
Klaar voor de linde.
Als die dan vol zitten heb ineens een 80 kg honing? Dat zijn echte superbijen :roll:
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Linde 2016

Bericht door Alex Mönch »

Dat was het hele idee achter de Buckfast bij. :D
Broeder Adam wilde een bij die zeer vruchtbaar, zwermtraag,zachtaardig en een uitmuntende haaldrift heeft.
Wanneer je bij een betrouwbare koninginnenteler jonge onbevruchte koninginnen koopt,weet je zeker dat je in ieder geval goede volken hebt.
Wanneer je deze volken goed behandelt tegen varoa(Beevital Hiveclean blok behandeling),direkt na de zomerdracht en dan vroeg en compact inwinterd.(klaar met voeren eerste week sept)
Maximaal 1 kg suiker 1:1 voeren per dag,dan krijg je enorm sterke wintervolken,die in het voorjaar honingkamer na honingkamer krijgen.
Niet gaan zwermen.
En als er wat te halen valt en het weer zit mee,veel halen.
Ik heb bij 1 volk pas 1 keer een volledige doppen controlle van de Dadant broedkamer gedaan dit jaar.
De rest van de volken niet in de broedkamers gecontroleerd op doppen....alleen stuifmeel ramen vervangen en oude ramen uit het midden aan de buitenkant gehangen om het broed uit te laten lopen en dan te vervangen door ramen met kunstraat.
Eigenlijk amper werk aan gehad....het afnemen van bakken met honing en slingeren is eigenlijk de enige grote klus die je hebt :D
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Linde 2016

Bericht door Freek »

Ze vlogen hier vandaag met het warme weer ook als gekken, zelfs tijdens de regenbuien.
Ze zijn bezig de linde binnen te halen.
Laat de temperatuur maar hoog blijven, zolang geen hele dag regen, een bui nu en dan neem ik dan wel voor lief bij warm weer, want dan stromen de bakken wel weer vol verwacht ik :D.
80 kg honing van een volk is wel idioot veel, moet alles mee lopen. Maar twintig kilo zouden ze per kast moeten kunnen halen, we wachten af.
Afleggers heb ik ook niet gemaakt, maar wel aantal keren op moerdoppen gecontroleerd en gebroken.

Freek
Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Linde 2016

Bericht door Theo777 »

Alex Mönch schreef: Wanneer je deze volken goed behandelt tegen varoa(Beevital Hiveclean blok behandeling),direkt na de zomerdracht en dan vroeg en compact inwinterd.(klaar met voeren eerste week sept)
Maximaal 1 kg suiker 1:1 voeren per dag,dan krijg je enorm sterke wintervolken,die in het voorjaar honingkamer na honingkamer krijgen.
:D
Alex, jij behandeld de bijen dan een keer per jaar dus tegen varoa?

En mbt inwinteren, elke dag krijgt elk volk 1kg suiker gemengd op 1 liter water?

Hangt dit ook weer niet af van hoeveel honing/nectar er nog in de BK(s) zit op t moment van invoeren?
En of je ze op 1 of 2 bakken inwinterd?

Ik heb net mijn volk gecontroleerd. T lijkt net of ze de kunstramen niet uitbouwen. Met vergelijking tot verleden week. Koninging zien lopen, diverse ramen met gesloten broed, en ramen met eieren en larfjes.
In de bk s zitten onder en boven per bak zeker nog 2 raam kunstraat en 2 honingraam die als vangraam dienen
Daarboven een bk ( hk) waar ze aan begonnen zijn met bouwen op denk 2 ramen.

Lijkt erop dat de linde niks gaat brengen, of vergis ik mij......

Groetjes Theo
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Linde 2016

Bericht door Alex Mönch »

Theo ze bouwen als er nectar binnen komt.....dat gaat als het goed is de komende dagen massaal gebeuren door de lindes.
Om antwoord te geven op al je vragen kun je beter de vragen stellen in een andere deel van het forum....dit hier is eigenlijk alleen voor de linde dracht :D
peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Linde 2016

Bericht door peter-koi »

Hallo
Ik hoor nu eigenlijk niks meer over de linde dracht,of loopt hij niet zo als veel mensen gedacht hadden,of gehoopt.
Of moet ik even geduld hebben en komen de verhalen vanzelf weer op gang ?

Groet Peter.
petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Linde 2016

Bericht door petro »

Hoi Peter,ik zie inderdaad dat er geen reacties bij zijn gekomen de laatste dagen.Hier in Amsterdam staan de lindes er nog goed bij een enkele vroege is uitgebloeid,de rest nog in volle bloei.De Zilverlindes moeten nog gaan bloeien.
Ik heb vanmiddag een blik in mijn volken geworpen,er word aardig gehaald ondanks de vele regen de laatste dagen.
Ik had veel kunstraat ingehangen en dat is nagenoeg geheel uitgebouwd,uitgebouwde ramen zijn gedeeltelijk vol en er is begonnen met verzegelen.
Al met al had het veel minder kunnen zijn,aan de andere kant ook explosief meer als het droog en warmer was geweest de laatste dagen.
Maar niet getreurd (hier) de Ziverlinde komt nog! Dus afwachten maar. :be9:

Petro
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten