Bij de startpagina.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Bij de startpagina.

Bericht door Hans van der Post. » vr 29 mei 2009, 09:56

Afbeelding
Op een van mijn eerste wandelingen met mijn vader naar het landgoed Poelgeest werd door hem vertelt over de tulpenboom die Dr. Herman Boerhaave daar had geplant.
Nog nu zijn de "sporen" zichtbaar. Het is te zien als een cirkelvormige verhoging waar nu aan de "rand" een drietal "jonge" bomen om hoog geschoten zijn. - De oorspronkelijke geplante boom heeft daar in het midden gestaan.

Op oudejaarsdag, 31 december 1668 werd Hermannus geboren.

- In 1709 werd hij in Leiden hoogleraar in de botanie en geneeskunde, en verrichte in die functie veel goed werk, niet alleen voor de universiteit maar ook voor de Leidse hortus, waar hij veel verbeteringen en uitbreidingen in aanbracht en vele nieuwe soorten beschreef.
Naast zijn vele medische boeken verschijnt er in 1720 zijn "Index alter plantarum" met ruim 5846 planten daar in vermeld.

- In 1724 kocht Boerhaave het landgoed "Oud Poelgeest", om er o.m. zijn collectie planten te kunnen onderbrengen.
Elke plant die geen plaats vond in de hortus (Rapenburg) verdween naar het veel grotere buiten. (Poelgeest)

- In 1738 overleed BoerHaave op 71 jarige leeftijd
Zijn motto : Simplex sigillum veri - Eenvoud is het kenmerk van het ware.

Tulpenboom.

Ik werd pas goed wakker geschud door een rondje Zoetermeer. Straten vol zijn met deze boom aangeplant.
De foto gemaakt in Frankrijk gaf mij een idee om een lans te breken om deze boom -stuifmeel en nectar leverancier onder de aandacht te brengen.
Per tien bloemen is er een honingbij "aan het werk"!

Magnoliaceae - magnoliafamilie
Als er over een tulpenboom wordt gespoken wordt vaak een vergissing gemaakt met magnolia die wel familie is maar totaal ander uiterlijk en bloeitijd heeft.
De magnolia is meer een struikvorm en bloeit in april nog zonder blad en is schijnbaar niet aantrekkelijk voor honingbijen.

Geraadpleegde bronnen:

http://www.boerhaavehuis.nl/site/boerhaave.htm
http://www.stemderbomen.nl/pages/artike ... enboom.htm
http://www.botaniewebsite.nl/tulpenboom.html
http://huis-en-tuin.infonu.nl/tuin/7476 ... nolia.html

!Hans.

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Bij de startpagina.

Bericht door hans hoogendoorn » vr 29 mei 2009, 11:29

Hoi Hans

mooie fotoos en interessante uitleg.
ik kijk waarschijnlijk met mijn neus, maar heb je de vorige topig 'bij de startpagina' weggehaald ?
dat zou zonde zijn.

vriendelijke groet HaHo

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Bij de startpagina.

Bericht door Jaap van Assenbergh » vr 29 mei 2009, 13:36

Hoi Hans,

Bij mijn oom op het erf staat ook zo'n boom 'k Ben er tig keer langs gelopen in de veronderstelling dat het en amerikaanse eik was, tot dat hij begon te bloeien (rond deze tijd).
De boom is denk ik zon 40-50 jaar oud en ik weet niet of deze is aangeplant. Hij schijnt moeilijk te vermeerderen te zijn.
De boom staat bijna nooit alleen. Een wandeling over het terein van kasteel Broekhuizen te Leersum (mijn oom woont er naast op boerderij Schevichoven) bevestigde dit. Daar staat er nog een. Aanzienlijk ouder en minder vitaal.

Jaap

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bij de startpagina.

Bericht door Hans van der Post. » vr 29 mei 2009, 21:53

Nee andere Hans[:)] de topic staat er nog: viewtopic.php?t=10149

En Jaap en andere je zou eens in Zoetermeer moeten gaan kijken en niet alleen maar voor de tulpenboom. Indertijd (1974) werd daar een directeur "groen" aangesteld ...... hij was imker! Heeft zijn uiterste best gedaan voor een dracht vanaf april tot begin oktober voorzover het weer dit toelaat.

!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten