Boerenwormkruid

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Boerenwormkruid

Bericht door Oude Essink » di 11 aug 2009, 19:23

Solitairen-liefhebbers beweren vaak, dat er op het boerenwormkruid geen honingbijen vliegen; mijn ervaring is anders. Ik loop nogal eens rond in de Blauwe Kamer bij Wageningen, waar Boerenwormkruid volop te vinden is en ik zie er meer honingbijen op dan welke solitaire soorten dan ook. Het pollen is oranje gekleurd en zij verzamelen er veel van. (Tanacetum vulgare; composietenfamilie)
.
Afbeelding

Op het volgende plaatje trof ik een bij aan met slechte ogen; zij had zojuist een bezoek gebracht aan de arts voor facetogen en kreeg een aardig brilletje op; kijk maar:
.
Afbeelding

met groet,
Afbeelding

Chech
Berichten:53
Lid geworden op:zo 15 feb 2009, 19:05
Locatie:Czech Republic
Contacteer:

Re: Boerenwormkruid

Bericht door Chech » di 11 aug 2009, 20:05

Hallo Hennie,
Vandaag eens goed gekeken naar dat Boeren wormkruid in mijn achtertuin. Het stikt er van, maar helaas voor mij geen bij te bekennen. Op de drachtplantengids nog gekeken en stuifmeel en nectar 0/0. Of zou het kunnen dat ze ergens anders nog genoeg dracht hebben, er komt nog genoeg binnen? Ik wilde het nog weg halen en Solidago er voor in de plaats zetten. Of kan ik het beter laten staan en de Solidago er bij doen. Ik heb ruimte genoeg.
Met vr.gr. Chech.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Boerenwormkruid

Bericht door Oude Essink » wo 12 aug 2009, 12:10

Hoi Chech,
Misschien moet het arsenaal toenemen, waardoor het aantrekkelijker wordt erop te vliegen; ik zou het mooi laten staan en Solidago toevoegen; Koster geeft 3/3; hij geeft als pollenkleur geel op maar dat zit er echt naast!.[:)]

Afbeelding

Chech
Berichten:53
Lid geworden op:zo 15 feb 2009, 19:05
Locatie:Czech Republic
Contacteer:

Re: Boerenwormkruid

Bericht door Chech » wo 12 aug 2009, 12:53

Doe ik Hennie en bedankt.
Met vr.gr. Chrch.

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Boerenwormkruid

Bericht door Æbe » vr 14 aug 2009, 18:16

ls,
Bij boerenwormkruid kijk uit naar het boerenwormkruidbijtje ,maar vaak is het een slopkousbijtje,die ook op de wederik vliegt

Æ.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Boerenwormkruid

Bericht door Dirk Blanken » vr 14 aug 2009, 23:12

Ik stond op koolzaad met 12 volken.
Ongeveer een hectare stond vol met kamille en er werd bij een bepaald soort weer goed op gevlogen.
Knaloranje stuifmeel.
Jaap vertelt over de gewassen die er geteeld worden.
Er is een groot verschil tussen massaal aanwezig en een paar plantjes.
Bovendien is nectarafgifte heel weergevoelig.
De meeste planten geven pas echt een overmaat aan nectar bij warm vochtig weer.

Dirk

dertiende

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Boerenwormkruid

Bericht door Æbe » do 17 sep 2009, 00:09

HEEMTUINWANDELING

ZATERDAGMIDDAG
19 SEPTEMBER
AANVANG 14.00 UUR

THEMA DE “R” IN DE MAAND
REINVAAR Reynvaar Rijnvaar, Wormkruid in t latijn Tanacetum

Beschrijving De eerste zoort heeft langwerpige geveerde bladen de veerbladjes bij beurten een om t ander staande en diep ingesneeden of gezaagt zijnde tusschen welke een of meer gestreepte regte stengen opschieten die bovenwaarts eenige takken en bladen hebben van twee tot drie voeten hoogte op welke vele naakte bloemen in een half bolronde schubagtige kelk, Kroons-wijze bij malkander aan steeltjes voortkoomen die goud geel en blinkende van koleur zijn: waar na klein langwerpig zaad in de kelk volgt dat geen stuif wol heeft Dit geheele kruid heefteen zwaare dog niet geheel onaangenaame reuk en een scherpe aromatijke bitteragtige fmaak
Plaati De eerfte zoort groeit in Hoog en Neder Duitschland enz omtrent de kanten van de weiden akkers wegen en elders op ongeboude plaatzen en dik wils in groote menigte bij malkander
Eigenschappen
Dit kruid heeft een openende verwarmende insnijdende, zweet pis en stonden drijvende maag versterkende pijnstillende en de verrotting tegenstaande kragt en is inzonderheid een uitneemend middel tegen de maag gebreeken,steen, wormen enz Men gebruikt t zap uit t kruid of de gedroogde bladen als thee sterk getrokken met wat jeneverbesiën of men maakteen afkooksel van de groene of drooge bladen men kan ook in wijn laaten trekken
De gedampte bladen met ossen gal gemengt en op navel gelegt drijft de Wormen uit t lighaam als er teffens ook enige lepels vol van t afkookzel ingenoomen worden. Een pap van dit kruid gemaakt en opgelegt zeer dienstig tegen verftuikte leden en zinkingen
Derook van Reyn-vaar , maakt de kleene kinderen lustig en vrooylijk. beschut ze voor krankheyd en verdrijft alle inbeeldinge en gespens des duyvels. Dies oor— zake pleegmenze daar meede te berookken, als in den Hortus Sanitatis, staat.
Van dit kruyd alshet noch eerst uyt der aarde koomt en noch teedere blaadtjes heeft en malsch is, pleeg me daaraf koekxkens met Eyeren te bakken. die van fmaak lieflijk zijn en der maage nutbaar. want verteeren en jaagen af alle quaade en onzuyvere vogtigheeden.



Æ.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Boerenwormkruid

Bericht door maartenkleijne » do 17 sep 2009, 14:15

Hier in het Gooi op de droge zandgrond heb ik ook nog nooit bijen op het boerenwormkruid gezien, maar op iets vochtiger plekken wordt er volop op gevlogen.

gr,
m

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Boerenwormkruid

Bericht door Albert Stoter » wo 31 aug 2011, 09:35

Inmiddels kan het door onze honingblij bevliegen van het boerenwormkruid ook worden bekeken op http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Boerenwormkruid

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten