Gaultheria (Bergthee)

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:
Gaultheria (Bergthee)

Bericht door pieter1 » wo 23 dec 2009, 11:58

Op bladzijde 139 en 140 van het boek wat ik plaatste onder:
http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11553

Wordt geschreven dat het een goede nectarbron is en in het westelijke deel van Noord Amerika waar de plant inheems is wordt hij omschreven als een van de beste honingplanten.

In het Plantenvademecum van Arie Koster is deze plant niet te vinden, wie heeft er ervaring mee hoe de bijen deze plant in ons Nederlandse klimaat bevliegen?

N.B. De planten worden in deze tijd van het jaar bij talloze tuincentra aangeboden voor lage prijzen. De plant is rond de kerst erg populair vanwege de mooie bessen die er nu aan zitten.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gaultheria (Bergthee)

Bericht door Gerard van Gastel » wo 23 dec 2009, 13:06

Pieter, mijn bijen hebben afgelopen zomer naast een veld met ca 500.000 Gaultheria procumbens gestaan. (Ze worden nogal overvloedig gekweekt in onze omgeving). De bijen vliegen echter volop op de linde, en niet op de Gaultheria. Van een kweker hoorde ik dat ze alleen bevlogen worden als er verder niets te halen is door de bijen.

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gaultheria (Bergthee)

Bericht door pieter1 » wo 23 dec 2009, 13:34

Gerard van Gastel schreef:
Pieter, mijn bijen hebben afgelopen zomer naast een veld met ca 500.000 Gaultheria procumbens gestaan. (Ze worden nogal overvloedig gekweekt in onze omgeving). De bijen vliegen echter volop op de linde, en niet op de Gaultheria. Van een kweker hoorde ik dat ze alleen bevlogen worden als er verder niets te halen is door de bijen.


Gerard, bedankt voor je snelle antwoord, dan is het in ons klimaat niks met de bergthee. Altijd handig deze praktijkvoorbeelden.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gaultheria (Bergthee)

Bericht door Piet Jager » wo 23 dec 2009, 20:47

Gaultheria hoort bij de heidefamilie en houdt van zure grond.

Ik denk dat je ook onderscheid moet maken tussen de inheemse wilde soort van Noord-Amerika en de veelal gecultiveerde soorten hier (witte, rode en zacht roze).

!Piet

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gaultheria (Bergthee)

Bericht door pieter1 » wo 23 dec 2009, 20:51

Piet Jager schreef:
Gaultheria hoort bij de heidefamilie en houdt van zure grond.

Ik denk dat je ook onderscheid moet maken tussen de inheemse soort van Noord Amerika en de veelal gecultiveerde soorten hier (witte, rode en zacht roze).

!Piet


Piet, weet je misschien of deze ook ergens verkrijgbaar is in Nederland?

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gaultheria (Bergthee)

Bericht door Piet Jager » wo 23 dec 2009, 21:00

Ik denk van nergens, omdat de inheemse wilde soort niet interessant genoeg is. Heel misschien bij de WUR in Wageningen of dat Ria van de Berg een keer een paar plantjes mee wil nemen c.q naar jou wil oversturen.

!Piet

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gaultheria (Bergthee)

Bericht door pieter1 » wo 23 dec 2009, 21:03

Ok bedankt Piet, misschien dat Ria zich weer eens op het forum vertoont.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gaultheria (Bergthee)

Bericht door Gerard van Gastel » do 24 dec 2009, 12:28

Een kleine aanvulling:
de gecultiveerde soort 'Gaultheria procumbens' (bergthee) heeft uitsluitend rode bessen, de vroegere 'Pernettya mucronata' (parelbes of veenmyrte) kan witte, rode of roze bessen hebben. Sinds enkele jaren is echter de naam veranderd in 'Gaultheria mucronata' waardoor er vaak onduidelijkheid optreedt.
Bij aanvang van de teelt begin ik met potgrond met een pH van 4,5 (zure grond ) begrijpelijk dus dat deze planten in zand- of kleigrond niet echt gedijen.
Overigens mag men niet zomaar wilde plantjes invoeren! Het risico op ziekteverspreidng is erg groot.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten