Voorjaarsdracht mislukt?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: Voorjaarsdracht mislukt?

Bericht door Hans van der Post. » do 13 mei 2010, 21:36

Carnica schrijft: In mijn 50 jaren imkeren kan ik mij niet herinneren zo'n slecht voorjaar meegemaakt te hebben.
Jawel na de winter van 1964 het bleef een koud voojaar.
Pas in de zomer werd het wat.

!Hans.

Carnica
Berichten:8
Lid geworden op:za 02 jan 2010, 17:41
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Voorjaarsdracht mislukt?

Bericht door Carnica » vr 14 mei 2010, 09:14

Yvonne, je wordt op je wenken bediend.
Een bascule is de oplossing. Een kast past er zo op.
Zo heb ik er drie, alle oude erfstukken uit de agrarische familie.
Pas op voor de leek: 1 Kg. aan gewichten op het bakje is 10 Kg. op de bascule.
Komen die oude gewichten ook weer van pas, die anders voor de sier zijn.
Heb je geen gewichten, weeg dan op een huishoudweegschaaltje wat stukken ijzer, oude moeren edn dergelijke en schrijf er het gewicht op. Dus niet vergeten: alles X 10.

Hans: Je neemt mij niet kwalijk, dat ik mij 1964 niet meer herinner. Ik was toen 17 en het imkeren stond toen in een ander perspectief als nu.

Tot slot: hoera, de zon schijnt vanmorgen.
Dat belooft wat.
Al vroeg de weegschaal gelijk gezet, eens zien, of er nog wat van belang binnenkomt.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Voorjaarsdracht mislukt?

Bericht door LWPisa » vr 14 mei 2010, 16:53

Carnica...ik ben razend benieuwd, jij kan het meten en zit geloof ik ook in west NL...

Kwam er vandaag in die paar uur zon bij 12 graden iets binnen???

L

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Voorjaarsdracht mislukt?

Bericht door marc » vr 14 mei 2010, 17:49

De grote volken moeten niet zo een hoge temperaturen hebben om uit te vliegen. Vandaag hier ook bewolkt met een 12 tal graden. Er was een enorme drukte op de inlandse esdoorns.

zanzi
Berichten:23
Lid geworden op:ma 22 jun 2009, 23:16
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Voorjaarsdracht mislukt?

Bericht door zanzi » vr 14 mei 2010, 18:34

Ik heb het voorrecht om te kunnen imkeren voor artis (insectarium)
Er zit een volkje in een observatiekast,en 2 dochtervolken op het dak van het nijlpaardenhuis als back-up.
Deze volken groeide erg goed,en vegers maken moest gebeuren afgelopen maandag.
2 vegers mee naar huis genomen,staan nu in mijn tuin,en haalde vandaag goed stuifmeel.
De 2 volken op dak vlogen vandaag als gekken,veel stuifmeel kwam binnen,zat ook al aardig wat honing in.
De omgeving is ook rijkelijk voorzien van drachtplanten en bomen.
Dat wordt straks goed luisteren qua tuters en kwakers,met al die loeiende zeeleeuwen,en brullende apen op de achtergrond.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Voorjaarsdracht mislukt?

Bericht door AndreasH » vr 14 mei 2010, 20:53

(APENSTAART)zanzi

Dat lijkt me een super leuke plek om bijen te houden. Ik fietste er vroeger altijd langs (Artis) in de ochtend en dan werden al die beesten wakker. Alsof ze je verwelkomen :-D

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Voorjaarsdracht mislukt?

Bericht door Astrid Schoots » zo 16 mei 2010, 09:32

zanzi schreef:
Ik heb het voorrecht om te kunnen imkeren voor artis (insectarium)
(..) Dat wordt straks goed luisteren qua tuters en kwakers, met al die loeiende zeeleeuwen,en brullende apen op de achtergrond.

Wat een leuk verhaal.
Als ik de allereerste kwakers goed wil horen moet ik altijd oppassen me niet te laten verwarren door koerende duiven of in de verte blaffende honden!
Astrid

Carnica
Berichten:8
Lid geworden op:za 02 jan 2010, 17:41
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Voorjaarsdracht mislukt?

Bericht door Carnica » zo 16 mei 2010, 10:41

Donderdag was een meevallende dag hier aan de kust.
Gewichtstoename 1,8 Kg., waarvan gedurende de nacht weer 0,5 Kg verdwenen was.
Dit wordt veroorzaakt door indamping van de nectar en eigen voedselopname. Dan nog is de overgebleven 1,3 Kg. geen te verwachten honingopslag, want zeker de helft hiervan is stuifmeel, wat zeer overvloedig gehaald werd.
Het lijkt wel, of de volken zich gedragen als op een voorjaarsdag in maart dat er eindelijk weer gevlogen en gehaald kan worden.
Vrijdag exact hetzelfde beeld, bij een iets hogere temperatuur (14 C) en weinig zon. (sluierbewolking)
De gewichtstoename laat duidelijk zien, dat de grote voorjaarsdracht voorbij is. (bij goed weer en volle bloei is 6 Kg toename per dag voor grote carnicavolken normaal.
Zwermneigingen zijn er nog niet voor de carnica, ze staan nog maar op 2 BK en 1 HK. (vorig jaar al op 3 BK en 3-4 HK.)
Ze lopen in ontwikkeling nog achter.
Een HK kan ook (gedeeltelijk) gevuld worden met verplaatste oude voorraden uit de onderstaande BK.!
Nogmaals de weegschaal liegt niet.
Als een volk 50 KG weegt op de schaal en na 3 weken koud weer 45 KG, dan is er geen of weinig verse honing opgeslagen, maar zijn misschien oude voorraden verplaatst om het broednest meer ruimte te geven ?
Dit voorjaar zijn ook vele waterhalers verkleumd. Ze moeten water hebben en vliegen vaak al uit bij 8-9 C.
Voor hen die denken, dat er dan ook nog nectar binnen komt: gauw oogsten, want het zal waarschijnlijk ijshoning zijn.

Carnica
Berichten:8
Lid geworden op:za 02 jan 2010, 17:41
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Voorjaarsdracht mislukt?

Bericht door Carnica » wo 26 mei 2010, 10:40

Hallo allemaal,

Nog even wat opbeurende mededelingen, na een wat tegenvallend voorjaar en mineurberichten van mij de laatste weken.
Vorige week is het weer omgedraaid hier aan de kust.
Nadat de week ervoor nog 2 Kg. gewichtsafname plaatsvond, is nu in 1 week tijd het gewicht toegenomen met ruim 20 Kg.
Eigenlijk waren er maar 2 echt goede dagen van boven de 20 graden Celcius, met een wat hogere luchtvochtigheid, met 1 dag in het geheel geen wind.
Dit was dan ook de topdag: in 1 dag 8 Kg toename ! Is een weegschaal niet leuk ?
Waar ze op vliegen ? Hoofdzakelijk Cotoneaster horizontalis, die hier veel aangeplant is.
De carnica's hebben onbelegde dopjes. Staan op 3 BK en 2, of 3 HK.
De F.1 volken op de zomerstanden (staan op diverse plekken), daarvan zwermden er reeds 2. Verdere maatregelen zijn genomen.
Helaas is het sinds gisteren weer koud, vanmorgen zelfs 10 graden Celcius.
Al met al toch nog een voorjaarshoning 2010 !

Groet,
Carnica

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Voorjaarsdracht mislukt?

Bericht door Hans van der Post. » do 27 mei 2010, 22:28

Carnica, hier nog dichter aan de kust het zelfde beeld, zoals je bij jou beschreef.
Dacht; "dit voorjaar geen honing"! maar even de dekplank opgelicht mooie witte zegels!
Nee de voorjaarsdracht is niet mislukt!

!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten