guldenroede

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
guldenroede

Bericht door Frans vanTongeren » za 04 aug 2001, 21:54

Imker Lex heeft Guldenroede in zijn tuin staan. Het warrelde daar van insekten, zo schreef hij.
Maar..niet alle guldenroedes zijn goud voor bijen. Bij iedere fiets- of wandeltocht stopte ik bij deze meter-hoge planten met hun lancetvormige bladeren en bekeek de bloemen. Die zijn, in pluimvorm, bevestigd aan de top van de stengel. Het zijn bloemkorfjes met gele meeldraadbloempjes en straalbloempjes.
Veel bloempjes. Wel dertig 'fiori' aan een steeltje en twaalf steeltjes per plant.
Véééel zweefvliegen; dat wel, maar bijen...ho maar!
Eindelijk vond ik de goede soort. De SOLIDAGO VIRGAUREA. De ECHTE GULDENROEDE.
Ik heb wat stengels uitgegraven en in mijn zandige tuingrond gezet. Na een paar jaartjes van geaarzel, was de plant niet meer te houen! Woekeren, woekeren, de halve tuin door.
Met ontzetting stond ik erbij en keek erna.
Ingrijpen moest ik. De spitvork erin en dikke wortelzoden, met gekromde rug, uitplaggen.
De bijen vonden het niet leuk. Zij kunnen immers stuifmeel en nectar peuren.
Maar.. het moest.
Nu moet ik alles, letterlijk, binnen de perken zien te houden.
(en volgens 'doctor' Peter niet alleen in mien túún!)

------------------------------------------------------------------------
Van: Joppe, Nederland  |  IP: ingelogged

Marion Verspaandonk
Berichten:58
Lid geworden op:za 08 dec 2001, 15:05
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: guldenroede

Bericht door Marion Verspaandonk » zo 09 dec 2001, 23:57

Beste Frans,
Maak je niet druk om al die woekerende guldenroedes in je tuin. Drink liever eerst een kopje guldenroedethee, niet om je blaas en nieren te activeren maar om te kalmeren en vervolgens de raad van kruidenvrouwtje Marion op te volgen.
Laat om te beginnen de guldenroede in het wild staan waar ze staan,niet alleen uit respect maar gewoon omdat planten zich op andere standplaatsen soms geheel anders kunnen gedragen. Sommige Solidago soorten zijn namelijk erg meeldauwgevoelig zeker als zij in de wind worden geplaatst en weinig stikstof hebben. Sporen kunnen dan makkelijk overwaaien op naburige planten en deze omhullen met een witte mantel.Verplaatsen naar een windstil hoekje en vertroelen met wat stikstof is een optie. Maar wat nog beter is: je buren ermee vertroetelen want echt veel honingbijen zie je niet op de soort in jouw tuin. Van al dat scheuren krijg je in ieder geval wel blije buren en......een stevige rug (niet voor niets staat Solidago voor stevigmakend). Even serieus:
De hybriden gedragen zich minder agressief wat uitlopen betreft dan de andere soorten. Een aanrader is de lage Solidaster x hybridus (Solidaster luteus). Zij staat vooraan in de border van het drachtplantenarboretum van de Ambrosiushoeve waar ik zo af en toe mag gidsen. Achteraan vind je de iets hogere Solidago glomerata "Goldkind". Beide soorten zijn nauwelijks meeldauwgevoelig. De honingbijen halen hier in tegenstelling tot jouw soort veel nectar op en een beetje pollen. Bij onze oosterburen en in Oostenrijk, Noorwegen en Amerika wint men pure solidagohoning. Een aromatische honing met een diep goudgele kleur en waarin het fructose gehalte overheerst. Net zoals jij veel reist zul je vast wel ergens iemand vinden om je van deze honing te laten genieten en dan ben je al je getob over die Solidago's snel vergeten. In ons land zijn de leefomstandigheden voor de wortels van planten en de weersgesteldheid vaak geheel anders zoals je weet dan elders. Vandaar dat ik nog niet eerder heb gehoord van honigwinning van Solidago in Nederland.Op de soort die jij hebt zie je voornamelijk wilde bijen,(zweef)vliegen, kevers en af en toe een honingbijtje wat stuifmeel halen. Op de andere Solidago soorten kun je wat meer honingbijen verwachten. De waarde voor de honingbijen zit hem vooral in het feit van de lange bloei in een tijd waarin er weinig te halen valt.
vriendelijke groeten van het kruidenvrouwtje



Edited by - Marion Verspaandonk on 12/12/2001 13:55:33

Edited by - marion verspaandonk on 31/01/2002 16:49:25

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: guldenroede

Bericht door Frans vanTongeren » ma 10 dec 2001, 12:09

Kruidenvrouw.., je bent (zeker voor mij) een aanwinst op het Forum.
Ik hoop dat je nog veel zaadjes rondstrooit!

Marion Verspaandonk
Berichten:58
Lid geworden op:za 08 dec 2001, 15:05
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: guldenroede

Bericht door Marion Verspaandonk » do 31 jan 2002, 14:33

http://pollinator.com/
Op bovengenoemde pagina vind je heel veel foto's van heel veel guldenroedebloemenbezoekers, zoals diverse bijensoorten en vele anderen. Stuk voor stuk schitterende plaatjes. Natuurlijk kun je niet alle bezoekers van de guldentoede uit de USA ook hier in Nederland verwachten maar de foto's geven naar mijn mening wel een bredere kijk op wat deze plant voor bloembezoekers heeft te bieden.
Marion

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten