Lente tegenwoordig eerder!

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Lente tegenwoordig eerder!

Bericht door Piet Jager » zo 11 feb 2001, 00:21

Piet Jager
Deelnemer
Deelnemer # 11
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 11-02-2001 22:57
--------------------------------------------------------------------------------

Hallo Hans,
Bij mij zag ik woensdag jl. reeds de eerste bloesem van m'n pruimenboom. Veel knoppen zijn zo gezwollen, dat ze al wit zien. Terwijl de prunus (Japans sierkers -rose) zich heel normaal ontwikkelt.

Piet van de Veluwe

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Lente tegenwoordig eerder!

Bericht door Hans van der Post. » zo 11 feb 2001, 00:23

Lezer we hadden vorig jaar op zoem een discussie over het veranderen van het voorjaar.
Dit is veel vroeger dan een aantal jaren geleden ook nu.
Vandaag, zondag 11 februari las ik op teletekst pagina 717, iedere dag wat anders, dit volgende verhaal:

Lente tegenwoordig eerder.

De zacht winters van de laatste jaren hebben invloed op het groeiseizoen. De blad ontplooiing of bloei van bomen en planten in het voorjaar is sinds 1988 aanmerkelijk vervroeg. Uit onderzoek in ons land blijkt dat bijvoorbeeld de paarde bloemen de jaren negentig gemiddeld rond 15 maart tot bloei kwam.
Dat is een maand eerder dan in het tijdvak 1975-1988.Haazelaar ( boei tegenwoordig rond 13 januari) en het speenkruid ( bloei nu rond 4 maart) Kwamen gemiddeld 25 dagen eerder in bloei.
Duitse onderzoekers, die gebruik maken van een netwerk van tuinen in diverse Europese landen, komen tot resultaten die vergelijkbaar zijn.
Deze tuinen, waarvan er een te vinden is bij de Wageningse Universiteit, zijn speciaal ingericht voor onderzoek op de invloed van klimaatveranderingen op bomen en planten.
In de jaren 1943-1968 werden dergelijke waarnemingen verricht door het KNMI in De Bilt. Daarvoor was een beroep gedaan op tal van vrijwilligers.

Uit dat onderzoek bleek dat de hoeveelheid warmte vanaf 1 februari, de warmtesom, maatgevend is voor het moment van het tot bloei komen en ontplooien van het blad.

Op bases hiervan werden destijds ook voorspellingen gedaan. De winters zijn echter zo zacht, dat de ontwikkelingen van de natuur vanaf 1998 vaak al in januari beginnen.
De behoefte aan warmte verschilt sterk. Hazelaars hebben soms begin januari al voldoende warmte gehad om te bloeien, terwijl de acaciaís pas in juni zover zijn.

Eerder in de 20ste eeuw zijn in de omgeving van Wageningen door de Phaenologische Vereniging waarnemingen gedaan. Uit gegevens van die periode blijkt dat de bloeitijd varieert met de temperatuur.
In de jaren vijftig en begin zestig was er sprake van een vroeg bloei seizoen, daarna begon het seizoen later.
In 1988, 1989 en 1990, toen de winters extreem zacht waren, stond alles veel eerder in bloei. Sindsdien lagen de data steeds heel vroeg, behalve in 1996, toen de winter en ook de maand maart koud was.
Vroege bloei kan leiden tot schade door nachtvorst en kan ook de gevoelige periode voor hooikoortspatiënten verlengen.
Bron KMNI teletekst pag.717

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Lente tegenwoordig eerder!

Bericht door Frans vanTongeren » ma 12 feb 2001, 00:22

Frans van Tongeren
Deelnemer
Deelnemer # 33
Waardering deelnemer
verstuurd 12-02-2001 13:01
--------------------------------------------------------------------------------
Dag Hans, Vara's Vroege Vogels heeft een onderzoek opgezet, waarin jij je geheel zult kunnen vinden en je ook nog in kan uitleven.
Klik op http://www.natuurkalender.nl
Ik hoop dat het iets voor je is.
vr. gr. Frans

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Lente tegenwoordig eerder!

Bericht door maartenkleijne » ma 12 feb 2001, 00:23

maartenkleijne
Deelnemer
Deelnemer # 14
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 12-02-2001 14:12
--------------------------------------------------------------------------------
Ik heb geen kritiek op het denken dat het klimaat warmer aan het worden is. Voor Nederland betekent dat vooral warmere winters en dat is voor mijn ouder wordende botten best. Voor de imkerhobby is het ook leuk want vandaag zie ik ze weer volop vliegen. Maar ik wil een anecdotische kanttekening maken bij allerlei waarnemingen in de natuur: zelf herinner ik mij mijn eerste bewuste december in de jaren 40. De crocussen en sneeuwklokjes bloeiden volop en op mijn verjaardag -31 december- sprong de eerste gele narcis open.
Als kind was dat voor mij een hoogtepunt maar later heb ik het nooit weer gezien. Wel kan mij herinneren dat de eerste sneeuwklok ook wel eens pas in Maart open ging.
Voordat de huidige sterk fluctuerende eerste dag data weer een patroon opleveren waar we een beetje op kunnen rekenen zal het nog wel tientallen jaren duren.
Misschien gaan we naar een situatie toe a la Noord Italie waar voor veel imkers het wintervoer alleen bestaat uit wat bijvoeren in februari als de bijen al weer aktief zijn geworden. Of misschien waren de afgelopen tien jaar toch een uitzondering waar we verder niet meer over hoeven te denken.

--------------------------------------------------------------------------------
Van: hilversum | Geregistreerd: Nov 2000

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten