seizoendracht

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

seizoendracht

Bericht door Oude Essink » wo 10 jan 2001, 15:05

Dag Maarten en anderen,
Vijftien jaar geleden streek ik neer in het Maurikse (BETUWE) buitengebied en had al snel 50 bijenvolken, deels huisvolken, merendeels reisvolken voor bestuivingsdoeleinden en honingwinst. Gezien mijn leeftijd was het aannemelijk, dat ik zulks een tiental jaren zou kunnen uithouden
om vervolgens in te krimpen en over te gaan op huisbijen.Ben ik nu mee bezig. Mijn gebied is plm.6000 m en ik ben tijdig begonnen met aanplant om een redelijk aantal volken thuis van het nodige voedsel te kunnen voorzien; vroege wilg en fruit is van nature aanwezig; volkstuinen in Maurik leveren het hele seizoen door maar niet voor een tiental volken die ik wil aanhouden.
Maarten daagt mij uit te vertellen, wat de hoofddrachten zijn waarmee ik het denk te redden:
welnu, mijn bijen en ik hebben nu enorm profijt van
1. een honderdtal meters Sneeuwbes; Symphoricarpus chenaultii (zie groentje sept '90); rijke bloei van juli tot ver in september; levert vooral nectar. stuifmeel compensatie door ruime aanplant van:
2. de zomerwilg (salix semperflorens); begonnen met een stel stekken van de Ambrosiushoeve; deze wilg levert HET HELE SEIZOEN mannelijke katjes met ruim stuifmeel en wordt enorm bevlogen.
3. meterslange hagen met vuilbomen; Rhamnus Frangula Alnus; goedkoop in aanleg en onderhoud; ook zelf gemakkelijk te vermeerderen; een zandgrondstruik, maar doet het op mijn klei uitstekend; bestand tegen strenge vorst; bloeit 4 à 5 keer constant van
eind mei tot september en levert vooral veel nectar; het hele seizoen door een enorm gezoem in de struiken. De aanleg kan in hagen geschieden (2 meter hoog); de rijkste bloei is op de jonge loten zodat hij ieder najaar kan worden teruggeknipt tot een strak geheel. De rest van mijn gebied is uiteraard ook op bijen ingesteld; bomen en struiken die beperkter zijn in tijdsduur van bloei.
Wie in het seizoen in de buurt is en wil bezichtigen: hij/zij is welkom.
hennie oes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten