Broedperiode en dracht

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Broedperiode en dracht

Bericht door Oude Essink » do 08 feb 2001, 15:20

Oude Essink
Deelnemer
Deelnemer # 10
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 08-02-2001 21:14
--------------------------------------------------------------------------------
De hele winter door in onze omgeving broed aanzetten! Maarten, ik geloof er niets van!
hennie oes

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Broedperiode en dracht

Bericht door maartenkleijne » do 08 feb 2001, 15:21

maartenkleijne
Deelnemer
Deelnemer # 14
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 08-02-2001 22:33
--------------------------------------------------------------------------------
Beste Hennie. Ik zou het ook niet echt geloven ware het niet dat ik het ooit in 1 van mijn bijenboeken had gelezen, ik weet alleen niet meer welk. Ik heb trouwens nooit animo gehad om ze midden in de winter daarvoor speciaal open te maken, maar de gedachte spreekt mij wel aan.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Broedperiode en dracht

Bericht door maartenkleijne » do 08 feb 2001, 15:21

Broedperiode en dracht
Naar aanleiding van de discussie over de broedpauze van de a.m.m. enkele drachtopmerkingen.
Broedaanzet is sterk afhankelijk van drachtaanbod. Ik persoonlijk ben ervan overtuigd dat broedperiode, broedpauze en broedstop op weg naar de winter eerder bepaald wordt door drachtaanbod dan door erfelijkheid, zij het dat de bijen zich ook genetisch op hun omgeving kunnen gaan instellen.
In Nederland (NoordWest Europa) is de nazomer- en najaars-dracht sterk beperkt door twee oorzaken:
-veel najaarsbloeiende bomen hebben na de laatste ijstijd geen kans gezien weer spontaan bij ons in het wild terug te keren.
De tamme kastanje is een goed voorbeeld van een 'exoot' die toch weer is ingeburgerd en we mogen verwachten dat tal van exoten vanuit de sierteelt weer een plek in de natuur zullen terugwinnen, zeker als dat door sommige mensen wordt aangemoedigd.

-nog belangrijker is dat mijns inziens dat veel natuurlijke drachtplanten in de afgelopen eeuwen zijn gedecimeeerd door intensief maaien en begrazen. Niet alleen de bijna verdwenen nabloei van de paardebloem maar ook de verglijkbare massale nazomerbloei van de havikskruiden zijn daarvan een goed voorbeeld. Ook andere najaarsbloeiende natuurgewassen zoals bereklauw en engelwortel kunnen weer massale dracht gaan vormen bij het eigentijdse niet-agrarisch beheer.

Ikzelf heb de ervaring dat de immes bij voldoende dracht -ongeacht ras- tot diep in november broed blijven aanzetten en zelfs dat sterke volken misschien wel de hele winter door een beperkt broednest aanhouden als ze in het najaar maar voldoende pollen konden verzamelen.
Toch wil ik niet uitsluiten dat er een erfelijke factor speelt. Bv. bij de heidebijen is het een voordeel met hoofdzakelijk vliegbijen naar de heide de gaan, dus dan is een vroege broedstop gunstig en zal er onwillekeurig een selectie in die richting geweest kunnen zijn.
Kortom: het is een uiterst ingewikkeld onderwerp en ik verwacht dat het eerder nog tientallen jaren zal duren van drachtontwikkeling en a.m.m. selectie voordat we meer definitieve antwoorden kennen.

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Broedperiode en dracht

Bericht door Ria van den Berg » ma 12 feb 2001, 15:21

Ria van den Berg
Deelnemer
Deelnemer # 22
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 12-02-2001 04:51
--------------------------------------------------------------------------------
ik zie duidelijk verschil tussen verschillende volken in dezelfde stand wat broedaanzet in de herfst betreft. De volken met meer italiaans "bloed" hebben duidelijker een groter broednest dan die met meer carnica. Ook zijn bij die "italiaanse" volken de voorraden in het voorjaar kleiner. Dit jaar hebben we de verdachte dames maar 2lbs per volk meer gegeven. De winter hier is tot zover mild, maar de gevaarlijke maanden moeten nog komen. Vanavond is het trouwens al -22, groeten vanuit Alberta, Ria van den Berg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten