rondje tuin 5 juni 2001

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

rondje tuin 5 juni 2001

Bericht door Oude Essink » di 05 jun 2001, 17:08

drie weken later: de dracht is veranderd en aangepast aan de zwermtijd d.w.z. minder uitbundig.
Het meest wordt gevlogen op de rijkelijk bloeiende vuilboom; onooglijk kleine bloempjes; maar een gezoem van jewelste in welke weersomstandigheid ook.
In bloei staat ook de Acacia; de boom honingt bij warm/vochtig weer; of de bijen er nu op vliegen kan ik niet zien. Druk wordt ook de Salix Semperflorensbevlogen.
Verder bloeien enkele soorten Allium;
Salvia's Ooievaarsbek en Thijm: allen bevlogen door bijen en hommels. Bijen en hommels ook op de bloeiende Iris en de Kolkwitzia
die op haar eind loopt. Hommels zie ik vooral op de Akelei, de Smeerwortelen de prachtige Digitalis.
Verder staan in bloei ( met gewone letter anders wordt het zo druk): rozen; Havikskruid;
Korenbloemen; Koekoeksbloem;Morgenster (een Schorseneersoort dat 's morgens bloeit en bijen aantrekt); Campanula, net begonnen evenals de Vrouwenmantel en de Lavendel; nog steeds in bloei de Papaver (donkerblauw stuifmeel);Lupine; Damastbloem;Hoornbloem;Astrantia: de lage witte Cotoneaster (goed bevlogen); Jacobsladder; Wijnruit; Valeriaan; een late Cornus; het Pruikeboompje; goed bevlogen de Moerasbloem (de plant verdwijnt na de bloei en komt het jaar erop uitbundig terug);
volop bevlogen door hommels en bijen de Braam. De Vlier tenslotte bloeit ook voluit maar evenals de Boterbloem trekt hij slechts een enkele bij als deze absoluut niets anders kan vinden. Tot Zover weer; over een paar dagen ga ik weer eens in Zuid Frankrijk kijken, hoe het er daar voorstaat.
Hartelijke groet en veel zon,
hennie oes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten