melde en malv a J.P.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

melde en malv a J.P.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 23 sep 2001, 21:38

Ook ik had beloofd om zaad beschikbaar te stellen via de zaadruilbeurs. Bij deze dan. Zo nu en dan zal ik wat planten behandelen waarvan ik zaad heb geoogst. Ik doe dit aan de hand van plantenboeken of gidsen, flora's e.d
Ik heb zowel zaad van 'wilde' planten of planten die in de wilde tuin passen en natuurlijk drachtplanten! Want daar draait het eigenlijk om. Ook zal ik bij sommige planten nog een persoonlijke noot meegeven.

Artirplex hortensis

(Uit nieuwe tuinplanten gids van Wim oudshoorn
Derde druk(1995))


Familie: Chenopodiaceae.
Ned.Naam: Tuinmelde
Herkomst: vermoedlijk Azië, in midden-en Zuid Europa zeer veel voorkomende verwilderde plant en vaak lastig onkruid.
Beschrijving: Eenhuizige eenjarige plant, afhankelijke van de grondsoort 50 à 150 cm hoog. Vrij groot blad spiesvormig tot driehoeikig. Het jonge blad is melig bstoven('˜meelboom'). Groene bloemen in aarvormige pluimen(juli september)
Kweekwijze: zaaien in volle grond. Planten zaain zichzelf spontaan uit en kunnen dan een lastig omnkruid worden.
Toepassing: De rode vorm is aardig als border plant, zowel in vaste-planteborder als in de boirder met een-jarige planten .(kan oook in wilde tuin.
Een '˜gele'vrom wordt incidenteel aangeboden als groente.
Cultivars:'Rubra(rode melde. Zaad zelden in de handel, maar vaak te krijgen bij andere tuinliefhebbeers)(J.p. :'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten