Zwarte mosterd / extra dimensie

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Zwarte mosterd / extra dimensie

Bericht door Piet Jager » vr 28 dec 2001, 22:35

De extra dimensie van Brassica nigra (zwarte of bruine mosterd)

De plant:
drachtplant voor bijen (maar dat wisten jullie misschien al)
voederplant voor vee
lekkere salade van kiemplanten en jonge spruiten

het zaad:
tafelmosterd (iedereen wel bekend) (de mosterd bereid van B. allba is milder van smaak alleen die uit B. nigra is tevens geneeskrachtig (bevordert de spijsvertering en de bloedsomloop vooral vette spijzen liggen minder zwaar op de maag en de eetlust wordt bevordert)

vette olie ter bereiding van zeep en als smeermiddel voor preciesie - instrumenten

groenbemester (prima voor inzaai op braakliggende gronden en onder laanbomen, zie mijn vorige mail) (nieuwe drachtmogelijkheden?)

etherische mosterdolie (Allylmosterd) Alleen olie uit de B. nigra is geneeskrachtig. Vanwege sterk prikkelende werking alleen uitwendig te gebruiken. Wel is deze etherische olie uitwenig bruikbaar als inwrijfmiddel indien verdund met alcohol. Het werkt gezondheidsondersteunend voor een betere doorbloeding.

Ik heb ooit het mosterdmuseum in Doesburg bezocht waar nog altijd sinds 1457 tafelmosterd wordt gemaakt. Mijn man en ik genoten er van een heerlijk bord mostersoep. We kregen het recept mee. Toevallig heb ik het nog steeds:

mosterdsoep:
200 gr mager gerookt spek;40 gr boter; 1 ui; 60 gr. bloem; peper; 1/2liter melk, 1/2 liter water/3 el mosterd/1 prei


Snij het spek in kleine blokjes, snipper de ui en snij de prei heel fijn. Smelt de boter in de pan en voeg achtereenvolgens de spekblokjes en de gesnipperde ui toe. laat het geheel zachtjes uitbakken en laat de ui niet verbranden. Voeg de bloem toe en roer het mengsel glad. Laat het mengsel even garen zonder dat de bloem verkleurt. Voeg al roerend voorzichtig het water en de melk toe en laat het doorkoken tot de soep lichtgebonden is. Voeg nu de mosterd toe en peper naar smaak. Roer het geheel glad en kook heel even door. Voeg vlak voor het serveren de prei toe. Extra lekker (maar wel extra calorien) voeg gelijk met de mosterd een scheut room toe.

Onlangs kocht ik in een winkel een lang smal flesje met honingmosterddressing heerlijk voor over vlees. Voor de mensen die nog in het bezit zijn van het boekje Honing van Isha Mellor vinden op blz. 76 nog een recept waarin o.a mosterdpoeder en 1/3 kopje vloeibare honing samen met nog wat andere ingredienten als zonnebloemolie en wijn of honingazijn verwerkt kunnen worden tot een gezonde rode slasaus.

Marion Verspaandonk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten