Bestuivers: Vlinders en vliegen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bestuivers: Vlinders en vliegen

Bericht door Oude Essink » wo 23 jan 2002, 18:29

Bestuiving: vlinders en vliegen

De tong van de dagvlinder is lang; het koolwitje telt 16 mm. De kon.page komt zelfs tot 20 mm. Verder is de vlinder een zonaanbidder. De bloem die door de vlinder wordt opgezocht zal dus een lange kroonbuis hebben; in de zon staan; veel nectar rijk zijn , een landingsbaan hebben en tenslotte helder van kleur zijn; meestal is de vlinderbloem wit of zelfs rood, want in tegenstelling tot vele andere insecten ziet de vlinder de kleur rood.

Afbeelding
De Luzernevlinder is te herkennen aan de zwarte vlek; wie herkent de plant?

Wij weten allen, om vlinders te lokken is de Buddleia een must ; alle soorten in de buurt zitten erop. Verder vind je ze op bepaalde Balsemiensoorten, Verbena, Valeriaan, Bougainville, sommige vioolsoorten en uit gemakzucht op allerlei composieten.
Voor de bestuiving stellen ze niet veel voor, hoewel de Kattestaart haar drie bloemtypen erop ingericht heeft. Ook de anjer vertrouwt op een vlinder die gaat hangen voor de bloem die stamper en meeldraden naar haar toesteekt.

Van vliegen zijn er meer dan 100.000 soorten beschreven. In Australië waar de bij niet inheems is, speelt de vlieg enige rol van betekenis in het bestuivinggebeuren; bij ons stelt dat niet veel voor, zodat ik kan volstaan met een paar algemene opmerkingen, hoewel er over vliegen zeer boeiende verhalen te vertellen zijn.

Afbeelding

Vliegen hebben twee vleugels en vliegen op eigenaardige wijze; ze hangen stil en schieten dan plotsklaps weg. Insecten die aan deze twee voorwaarden niet voldoen zijn geen vliegen.
Wel hebben sommige vliegen, die wij op onze bloemen tegen komen, de neiging het uiterlijk van een bij, wesp of hommel aan te nemen om zich haar vijanden van het lijf te houden. Zij kunnen echter niet steken; vandaar de naam van een bepaalde soort, die op de bij lijkt, en 'blinde bij'

Marion Verspaandonk
Berichten: 58
Lid geworden op: za 08 dec 2001, 15:05
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bestuivers: Vlinders en vliegen

Bericht door Marion Verspaandonk » wo 23 jan 2002, 19:51

Hallo Hennie,

Het is leuk ook deze insecten eens onder de aandacht te brengen al denk ik dat hun aandeel in de bestuiving van een heel andere orde is dan die van honingbijen. Maar ook zij horen erbij. Je kunt deze op een hommel lijkende vlieg op jouw foto op het oog OOK als zodanig herkennen aan de KORTE sprieten. Elke spriet bestaat uit drie leden. Het derde lid is stiftvormig en draagt bij de echte vliegen, waartoe de familie van de zweefvliegen behoren, een zijwaards ingeplant borsteltje of stift.dit laatste kan ik op deze foto niet goed zien maar in het echt wel. De antennen van hommels zijn langer en missen dit borsteltje. Ik ben geen echte kenner van vliegen maar of deze vlieg een zweefvlieg is zou je met een meer scherpere foto a.h.v. vleugeladering kunnen bepalen.Deze foto zou ook nog verwarring kunnen zaaien met wolzwevers, behaarde vliegen die ook graag hommels nabootsen. Maar over het algemeen herken je die op een plaatje veelal door de meer gekleurde vleugels en de langere dunnere poten.Ik denk dat de hommelzweefvlieg op jouw foto wellicht door haar forsere beharing i.t.t. de meeste andere zweefvliegen een welkome aanvulling is onder de bestuivende insecten
groetjes Marion


ps: Ik wil een voorzichtige gooi doen naar de plant waar de vlinder nectar op puurt: de Kniphofolia of vuurpijl. Aan de bovenste bloempjes op de foto kun je als je heel goed kijkt aan de rand de omgeslagen slipjes zien welke kenmerkend zijn voor de planten uit dit Afrikaanse geslacht welke vaak terug te vinden zijn in tuinen. Ze staan ook in het arboretum. De bloembodem is erg diep. Of er mogelijk door cappilaire werking en veel nectar afscheiding behalve voor vlinders ook nectar te halen valt voor honingbijen? Ik weet wel dat de onderste bloempjes vaak uitstekende meeldraden hebben. Mogelijk is er stuifmeel te halen? vuurpijlen uit dit geslacht zijn er in vele maten en kleuren. Goed afgedekken tegen vorst mocht er nog vorst komen.



Edited by - Marion Verspaandonk on 23/01/2002 23:57:30

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Bestuivers: Vlinders en vliegen

Bericht door Ria van den Berg » do 24 jan 2002, 04:01

Dat je als bijenhouder regelmatig wordt geroepen om een "zwerm" hommels te vangen, weet iedereen op het forum wel. Twee jaar geleden werden wij gebeld door een opgewonden mevrouw. In een, zelden gebruikt, Russisch orthodox (zo heet dat toch in het Nederlands ? Hier noemen ze het Oekrains) kerkje moest getrouwd worden en laat er nu een zwerm bijen voor de deur zitten. Dus Leen er zondagmorgen om acht uur heen en wat blijkt ? Zit er een nest vliegen, maar wel van een soort die ik nooit eerder had gezien. Ze hebben nl. een stukje bruin en daarom dacht die mevrouw, dat het bijen waren.
Bij ons trapje naar het huis staat een maggieplant en daar zie ik ook altijd alleen maar vliegen op. De plant geeft zaad (dat in de winter in de soep gaat), dus wordt bestoven, doen de vliegen dat of is het een zelfbestuiver ?

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Marion Verspaandonk
Berichten: 58
Lid geworden op: za 08 dec 2001, 15:05
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bestuivers: Vlinders en vliegen

Bericht door Marion Verspaandonk » do 24 jan 2002, 16:38

Hallo Ria,

Of de maggiplant al dan niet een zelfbestuiver is weet ik niet. Anderen misschien die dit weten? Ik weet alleen dat je er allerlei vliegen op kunt vinden. Bijen heb ik op dit kruid met zijn veelzijdige toepassingen nog niet waargenomen. Vele mensen hebben deze plant in hun tuin vanwege de vele toepassingen van het blad. Helaas komt de plant dan niet goed in bloei. Het is beter de plant wat hoger uit te laten groeien en haar wat steun te bieden zeker als je de bloembezoekers wilt observeren of net als jij de zaden wilt gebruiken. De zaden smaken iets zoeter dan het blad. Wist je dat als je last hebt van dat je maag wat oprispt je een glaasje cognac moet nemen en hierin twee theelepeltjes honing moet laten oplossen en een theelepeltje zaad van deze plant. Je ziet Ria dat we via de vlinders en de vliegen toch weer graag op de bijen uit wil komen. De bestuivng door vlinders en vliegen is sterk beperkt tot bepaalde planten.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bestuivers: Vlinders en vliegen

Bericht door Erik Speksnijder » za 26 jan 2002, 15:05

De plant, waar deze mooie luzernevlinder (oranje(?) luzernevlinder) op zit, is volgens mij een klaver. Welke weet ik niet (rode?). Luzernevlinders zijn vaak te vinden in de buurt van klavers, waar ze, zoals uit de naam van de vlinder al enigszins blijkt, hun eitjes afzetten. De luzernevlinders zijn echte trekvlinders, die bij gunstig weer vanuit Zuid-Europa ook ons land wel eens bezoeken. In de zomer van 1998 en 1999 verschenen er in de tuin waar ik werk meerdere exemplaren. Deze waren echter meer oranje-geel van kleur, dan de vlinder op de foto. De kleur van de vlinder kan varieren van geel tot oranje-geel.


Erik

Marion Verspaandonk
Berichten: 58
Lid geworden op: za 08 dec 2001, 15:05
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bestuivers: Vlinders en vliegen

Bericht door Marion Verspaandonk » do 31 jan 2002, 14:18

Hallo Erik,

Gezien de soort vlinder die erop zit om nctar te puren denk ik dat je gewoon gelijk hebt dat hier om een klaversoort gaat. Twee weten meer dan een.
Marion

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten