balsemien

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

balsemien

Bericht door maartenkleijne » wo 27 feb 2002, 18:02

In het item '˜minder populaire drachtplanten' geïnitieerd
door Marion Verspaandonk en met diverse zeer waaardevolle bijdrage van andere auteurs, wordt uitgebreid de waarde van diverse balsemien soorten besproken. Ik heb het item nu afgesloten omdat het compleet lijkt en al lang genoeg is.
Maar toch is er nog meer over te vertellen, dus begin ik gewoon weer overnieuw.

Grote Springbalsemien
Ik heb 30 jaar ervaring met het kweken van deze prachtige plant zowel in de tuin als in de '˜natuur'.
Deze plant is een rasechte pionier die alleen groeit daar waar niks anders aan het groeien is. Omdat die situatie zich nogal eens voordoet kan hij op sommige plaatsen heel massaal worden.

In de tuin
Als in de tuin genoeg '˜naakte' zwarte grond is kan deze plant zich massaal uitzaaien. In een organische tuin met veel bodembedekkers blijft hij echter heel beperkt of ben je verplicht in de tijd dat hij zaad draagt, hier of daar een stukje tuin '˜zwart' te maken om te voorkomen dat hij volgend jaar niet meer spontaan terugkeert.

De bijen vliegen er wel op voor nectar en het witte stuifmeel maar het is de eerste plaats een hommelplant. '˜s Avonds en '˜s nachts komen er ook wel langtongige vlinders. Het nectaraanbod is overvloedig.

De plant prefereert een koele of vochtige plek. Als ie te heet staat, is ie erg gevoelig voor meeldauw of zwartluizen.

In de natuur