Het weer nader verklaart.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Het weer nader verklaart.

Bericht door Freek » do 20 dec 2018, 18:14

Jaap heeft best een punt.
Zo kwam ik er onlangs achter dat de weersinstituten van heel veel landen waaronder ook de Nederlandse KNMI de historische data hebben gehomogeniseerd.
Een en ander houd in dat de data van voor 1950 bewerkt is zodanig dat er 0,5 tot bij record dagen 1,0 graden van de maximum temperatuur is afgetrokken.
De reden zou het gebruik van een andere weerhut (pagodehut) zijn.
De reden die genoemd word is dat er geen parallelmetingen waren van de beide weerhutten.
Die waren er wel over 20 maanden en het verschil bleek in die metingen nihil.
Het lijkt er sterk op dat op deze manier de data vermangeld word zodat er een broeikaseffect uit komt.
Zoek maar eens op het woord sjoemeltemperatuur.
Dit om een energietaks in te voeren.
Vergeet niet dat dit door ons betaalde KNMI een onderdeel van dezelfde overheid is die een energietaks kan invoeren.
Ik wil niet zeggen dat er geen broeikas effect is maar door deze "manipulatie" word het effect zeker 1 graad overdreven naar mijn idee.

Freek

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Het weer nader verklaart.

Bericht door Erick » do 20 dec 2018, 20:04

Ik heb ergens een Belgische artikel gelezen [maar weet helaas niet meer waar] dat er de nodige tienduizenden vrachtschepen onze wereldzeeën bevaren die verantwoordelijk zijn voor 50% of meer van alle CO2 en fijnstof uitstoot en daar word niets aan gedaan.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Het weer nader verklaart.

Bericht door maartenkleijne » do 20 dec 2018, 20:14

Ja Jaap, sinds de ijstijd is het klimaat langzaam verbeterd, en nu komt daar nog een schepje bovenop.
Klimaatverbetering heet dat.
Ook al zijn er angsthazen die denken dat alles wat verandert alleen maar slechter kan worden.
Ik ben er blij mee en de bijen met mij.
gr,
m

E slegh
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 28 jun 2017, 16:48
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard en buckfast
Contacteer:

Re: Het weer nader verklaart.

Bericht door E slegh » do 20 dec 2018, 20:28

Erick schreef:Ik heb ergens een Belgische artikel gelezen [maar weet helaas niet meer waar] dat er de nodige tienduizenden vrachtschepen onze wereldzeeën bevaren die verantwoordelijk zijn voor 50% of meer van alle CO2 en fijnstof uitstoot en daar word niets aan gedaan.
Die schepen verplaatsen tonnen spullen waar jij (in)direct profijt van hebt, zoals sap voor de vruchtensappen uit pakken. Het aardgas waar velen van ons op koken, graan voor ons brood, de spullen die vele imkercollega’s vanwege de prijs bestellen via aliexpress. De soja voor onze vegaburgers. Etc. Daar hebben wij wel degelijk invloed op. Bewust consumeren is een goede start. Nou is het wel zo dat veel van onze collega’s niet tot de gemaksconsumenten hoort. Gelukkig. Maar zeggen dat iemand anders daar iets aan moet doen gaat voorbij aan je eigen macht.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

E slegh
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 28 jun 2017, 16:48
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard en buckfast
Contacteer:

Re: Het weer nader verklaart.

Bericht door E slegh » do 20 dec 2018, 20:38

maartenkleijne schreef:Ja Jaap, sinds de ijstijd is het klimaat langzaam verbeterd, en nu komt daar nog een schepje bovenop.
Klimaatverbetering heet dat.
Ook al zijn er angsthazen die die denken dat alles wat verandert alleen maar slechter kan worden.
Ik ben er blij mee en de bijen met mij.
Het klimaat is sinds het krijt inderdaad langzaam verbeterd. De grootste verbetering zijnde dat ons klimaat relatief stabiel is geweest in afgelopen tijd. Waardoor wij als mensheid een heerlijk comfortabele positie bovenaan de voedselketen hebben kunnen regelen. Natuurlijk kun je kiezen of het glas halfvol is of half leeg, maar de verwachting is dat door de toenemende concentraties (sinds 1850, dus in hoeverre de herijking van data rond 1950 hier een punt in is weet ik niet) CO2 in de atmosfeer het klimaat een nieuwe instabiele periode tegemoet gaat, mag toch zeker wel voor enige onrust zorgen. En een aanleiding zijn om wat voorzichtiger om te gaan met de bronnen die de aarde ons biedt en de gevolgen van ons handelen voor het klimaat van volgende generaties. Zonder hele nachten in doodsangst en vol doemwaan het heelal in te staren.

Mijn glas is halfvol, maar ik denk wel na wat ik kan doen om te voorkomen dat het leeg raakt. Enneh die zonnige dagen afgelopen zomer waren heerlijk. Maar de droogte was ook op veel plaatsen funest voor natuurgebieden en biodiversiteit. Pluk de dag en zaai voor morgen zou ik zeggen. Om maar even bij het thema van dit forum te blijven.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Het weer nader verklaart.

Bericht door Hans van der Post. » do 20 dec 2018, 23:25

Freek schreef:Jaap heeft best een punt.
{............}
Vergeet niet dat dit door ons betaalde KNMI een onderdeel van dezelfde overheid is die een energietaks kan invoeren.
Ik wil niet zeggen dat er geen broeikas effect is maar door deze "manipulatie" word het effect zeker 1 graad overdreven naar mijn idee.
Freek
Goed Freek dat hebt ontdekt dat het weerinstituut KMNI aan het manipuleren is waarschijnlijk in opdracht "we moeten van het gas af".
Dit weten we alleen in Nederland. :think:
!Hans.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Het weer nader verklaart.

Bericht door tomer » vr 21 dec 2018, 00:16

maartenkleijne schreef:Klimaatverbetering heet dat.
Ik ben er blij mee en de bijen met mij.
Benieuwd of je daar binnen 50 jaar nog zo over zal denken.
Oh ja...jouw generatie zal er dan niet meer zijn, maar de kinderen van nu zullen de gevolgen moeten dragen.
Nu zijn het "aangename" zomers, maar de toekomst ziet er echt niet rooskleurig uit. De wetenschappers zijn het er ongeveer allemaal wel mee eens ondertussen, dus zwartkijken zou ik het niet noemen Jaap. Het wordt realiteit. Het probleem is dat dit alles (voor een mensenleven) een relatief traag proces is, de zee gaat niet van de ene op de andere dag meters stijgen, maar die komt wel hoor.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Het weer nader verklaart.

Bericht door Jaap v.Popering » vr 21 dec 2018, 08:55

Hans van der Post. schreef: Goed Freek dat hebt ontdekt dat het weerinstituut KMNI aan het manipuleren is waarschijnlijk in opdracht "we moeten van het gas af".
Dit weten we alleen in Nederland. :think:
Ook over de vervuiling van de klimaattop zelf moet je niet te veel nadenken .

196 landen met 196 vluchten er heen en 196 vluchten terug .........Die oordelen over de vervuiling van je autootje ??

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Het weer nader verklaart.

Bericht door bee-tree » vr 21 dec 2018, 11:42

Vandaag 21 december moet er plaats zijn voor een korte feestrede :mrgreen:
Het is ZONNEWENDEDAG. Eerst wil ik de kosmische kracht bedanken
dat zij "moeder Aarde" slechts 'n pikometer uit haar baan rond "vader Helios"
heeft gebracht waardoor de Zon weer terug lijkt te keren.

Daarnaast verdient de Klimaattop een pluimpje dat vandaag een (voorlopig)
Klimaat-accoord gepresenteerd is. Zj. :b10:

P.S. De opiniemode in Nederland verlangt volgens sommigen 'n floers van de nacht,
dus een zwarte sluier. Hier een passend voorbeeld bij het thema :
Het klimaat nader verklaard.

Jaap, jij en ik weten van school dat bladgroenkorrels niet alleen
snakken naar 'koolzuur', maar ook naar water en lichtquanta en warmte ,
om druivensuiker en zuurstof te maken.
De chemicus zegt het als volgt :
6 CO2 + 6 H2O + fotonen + gramcalorieën worden 1 C6H12O6 + 6O2
Dit is een brutoformule van de fotosynthese ofwel de koolzuurassimilatie in groene
delen van de plant.

Helaas kan het proces vaak niet optimaal verlopen. Het is steeds vaker te droog of
te nat, het water te zout of te zoet, te giftig of te steriel, te warm of te koud,
te veel of te weinig zon,te zout of te zoet.

Aan broeikasgas is geen gebrek.

Helaas zijn planten en ook dieren onderworpen aan de "Wet van de beperkende factoren"
Is één van de milieufactoren NIET optimaal, dan kan de fotosynthese niet optimaal
verlopen. Een voorbeeld :
De teler van 'winterkoninkjes' kan minstens een half jaar niet telen op de "koude grond".
Niet alleen de temperatuur, maar ook het korte daglicht zijn beperkende factoren.
Daarom maar de kas in met die aardbeiplanten.

Er wordt gas of olie of hout verstookt voor warmte en electriciteit opgewekt voor licht.
Die electriciteit betrekt men van energiecentrales die op kolen en gas en olie en biomassa draaien.
Vraag me niet hoeveel CO2 er ontstaat en in de atmosfeer terecht komt
om een pondje aardbeien op tafel te krijgen. Misschien kunnen Jelte en HeHo
dat uitrekenen.

Laat je desondanks het aardbeiengebakje met slagroom bij de Kerstbrunch maar
optimaal smaken :mrgreen:

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Het weer nader verklaart.

Bericht door Jaap v.Popering » vr 21 dec 2018, 14:45

bee-tree schreef:
Laat je desondanks het aardbeiengebakje met slagroom bij de Kerstbrunch maar
optimaal smaken :mrgreen:
Maaar er is meer . !! https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... ZAeKqE8dOz

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten