Acacia honingt bijna niet/nooit.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Acacia honingt bijna niet/nooit.

Bericht door Piet Jager » wo 05 jun 2002, 11:41

Rond mijn bijenstal staan meer dan 100 acaciabomen. Ook nu staan ze volop in bloei, maar zijn alweer over hun hoogtepunt heen. Morgen zal er door het voorspelde, slechte weer geen bloem meer aan zitten. Zelden krijg je hier volop honing van! Is de zandgrond en de lage grondwaterstand hier misschien debet aan? Meestal ligt het aan het weer (verkeerde wind, slagregens, te lage temperatuur of te droog). Slechts 1x in de 5 a 7 jaar is het goed!

Wie heeft deze ervaring ook?

!Piet

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Acacia honingt bijna niet/nooit.

Bericht door maartenkleijne » wo 05 jun 2002, 13:10

Ik heb diezelfde ervaring: een uitbundig bloeiende acacia -zoals dit jaar- wil nog niet zeggen: halen maar.
Volgens de boekjes neactart ie niet onder de 20C, niet bij zee of in het westen des lands, niet bij wind, niet op te schrale grond, kortom in Nederland meestal niet. In Hilversum heb ik soms wel gezien dat een acacia werd bevlogen terwijl op andere acacia's vlakbij geen bij te zien was.
Vorig jaar parkeerde ik toevallig de auto vlak bij een gorte breed uitgegroeide acacia, en toen ik uitstapte werd ik overweldigd door de bloesemgeur. De takken hingen zwaar naar benedden met grote bloemtrossen. Maar geen bij te zien, hoewel ik weet dat daar binnen een straal van een KM tientallen bijenvolken staan, waaronder die van mij.
Volgens de boekjes valt in Nederland vrijwel geen acaciahoning te winnen maar ik ben zeer benieuwd naar de ervaringen van collega's in het oosten en zuiden, of op kleigrond. Met name Limburg op löss zou de uitzondering moeten zijn.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Acacia honingt bijna niet/nooit.

Bericht door Oude Essink » wo 05 jun 2002, 22:13

Toen ik in Maurik kwam wonen, nu zestien jaren geleden, plantte ik onmiddellijk een groot aantal lindes en Acacia's aan; de lindes bloeien en nectarien al enige jaren volop; in al mijn acacia's zaten dit jaar voor het eerst drie (je leest goed: drie) bloemtrosjes.
Vroeger zocht ik acacia's op en eens in de vier jaar oogstte ik er goed van; alleen bij acacia's op zandige, vochtige grond en dan alleen bij warm en vochtig weer; zoals vandaag bij voorbeeld; maar volgens mij is het zaakje alweer uigebloeid en wachten wij het komende jaar weer af. Toch is het leuk om ook in ons klimaat zo nu en dan eens Acacia's te verschalken.
hennie oes

Afbeelding

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Acacia honingt bijna niet/nooit.

Bericht door Frans vanTongeren » do 06 jun 2002, 12:30

De acacia is een vlinderbloemige en zorgt zelf dus voor zijn voeding. Daarom kan ie overal wel staan. Zuinige Nederlanders zetten hem daarom niet op goede landbouwgronden.
Bij mij groeit en bloeit ie goed. De dracht is nog niet voorbij. De acacia lijkt ook mij, dit jaar niet zo veel honing op te leveren.
Een mooi 'groen' overzicht valt te lezen op:
http://www.groensparen.nl/informatie/robinia.htm
(En Hennie..in zee vind je veel vochtige zandgrond, maar op het land???)

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Acacia honingt bijna niet/nooit.

Bericht door maartenkleijne » do 06 jun 2002, 13:54

Frans, je zal het misschien niet geloven maar bijna de helft van alle zandgrond in Nederland is vochtige zandgrond.
Behalve de Peel en andere hoogvenen, ook veel landbouwgrond.



Bijgewerkt door - maartenkleijne op 06/06/2002 13:56:10

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Acacia honingt bijna niet/nooit.

Bericht door Frans vanTongeren » do 06 jun 2002, 14:55

Hallo Maarten,
Ik geloof je niet. Water in een vergiet blijft ook niet lang staan. De 'hangwaterzone' houdt al weinig vast door gebrek aan organisch materiaal en dieper in de grond zou er een laag 'niet doorlatend materiaal' moeten liggen om het zand vochtig te kunnen houden.
(Ik zal 'n mol eens vragen wat ie ervan vindt?




Bijgewerkt door - Frans vanTongeren op 06/06/2002 16:02:01

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Acacia honingt bijna niet/nooit.

Bericht door Erik Speksnijder » do 06 jun 2002, 22:13

Hoi Frans,

De bekende eerdgronden zijn zandgronden met een humeuze bovenlaag, die dikker is dan 50 cm. Een humeuze laag van ±80 cm is al voldoende om zonder toevoer uit het grondwater een gewas goed te laten groeien; er kan hierin voldoende water worden vastgehouden.


Erik

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Acacia honingt bijna niet/nooit.

Bericht door maartenkleijne » vr 07 jun 2002, 00:26

Heel veel zandgrond heeft bovendien een hoog grondwater, wat niet raar is in een land dat voor een groot deel onder de zeespiegel ligt. Als je zand zegt denken veel mensen aan de heuvels op de Veluwe of in Drente, of in Brabant, maaar ook daar zijn veel plassen en beekjes. Het meeste zand ligt niet speciaal in die drie provincies.
Op de Veluwe -mijn geboortegrond- staat het grondwater trouwens ook op veel plaatsen hoog door de onderliggende leemlaag.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten