de Pruim: een dracht?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

de Pruim: een dracht?

Bericht door Oude Essink » ma 22 jul 2002, 19:56

de pruim als dracht?

Afbeelding
en aan een boom zo vol geladen'¦

Een gewoon beeld in mijn pruimenboomgaardje: spreeuwen pikken aan een rijpe pruim die gewond ter aarde stort . Onmiddellijk komen de bijen erop af.
Ik blijf met een stel vragen zitten: In een goed pruimenjaar vallen er veel pruimen en komen er zeer veel bijen op af; zij vliegen ook op opengebarsten pruimen die nog aan de boom hangen; ongetwijfeld halen zij er suikers uit: vruchtensuiker of ook druivensuiker? Zetten zij deze suikers in honing om en slaan zij ze op in haar cellen? Hensels in zijn drachtplantengids maakt alleen gewag van honing uit bloemen en honing uit honingdauw, die volgens hem 'niet van aanmerkelijk mindere kwaliteit is dan de bloemenhoning'

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: de Pruim: een dracht?

Bericht door maartenkleijne » di 23 jul 2002, 09:39

Beste Hennie, goeie vraag.
Het massaal vliegen op pruimen is bij ons op de zandgrond meestal voorbehouden aan wespen die dan oorlog maken met alle concurrenten, andere wespen soorten, bijen of vlinders. Voor sommige vlinders is fruit de hoofddracht.
Sommige drachtplantengidsen definieren dracht als elke bron van plantensuikers, bloemennectar, extarflorale nectar, secreties van luizen, tot en met vruchten.
Ik heb wel eens een halve overrijpe meloen bij de stal gelegd en de bijen worden daar wel enthousiast van als de wespen ze tenminste niet voor zijn.
Ik kan mij voorstellen dat in de historische wilde situatie wild fruit -dat toen in de bossen veel meer voorkwam- voor de wilde bijen een belangrijke aanvullende drachtbron vormde in de nazomer.
Gelezen heb ik ooit dat ook (over)rijpe bramen door bijen bevlogen kunnen worden. Wie heeft daar ervaring mee?

J. Sleegers
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 20 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: de Pruim: een dracht?

Bericht door J. Sleegers » vr 26 jul 2002, 17:33

Pruimenhoning?
Zetten zij deze suikers in honing om en slaan zij ze op in haar cellen?

Evenwel vallen mijn pruimen er niet onder en ik maak mij sterk, dat er niet meer vruchten zijn waarvan de bijen snoepen.
Het zijn geen problemen, waar de wereld mee kan instorten, maar wellicht is er iemand onder de lezers die enig licht kan werpen.
Hennie,

Twee jaar geleden had ik in augustus in één kast oranjerode honing. Van de drie kasten die ik had staan, was dat de enige kast waar het in zat. ik wist zeker dat deze honing er in augustus ingekomen was, want ik had toen vlak voor mijn vakantie honing geslingerd. De honing was heel dik vloeibaar en rook naar aardbeien/puimen. Bij mij in de subvereniging heb gevraagd wat voor soort honing het was. De meeste stemmen zeiden: bladhoning. In september heb ik deze honing laten onderzoeken bij de Ambrosiushoeve. De uitslag kreeg ik een paar maanden later. Volgens de Warenwet mocht het geen honing heten, want er zaten te weinig stuifmeelresiduen in. Navraag gaf geen duidelijker antwoord. De persoon aan de andere kant van de lijn vroeg of mijn kasten vlak bij een jamfabriek hadden gestaan. Toen ging mij een lichtje op: Mijn pruimenboom staat vlak voor de bijenstal, om er voor te zorgen dat de bijen schuin over de tuin vliegen. Hierdoor was in het voorjaar deze boom ontzettend goed bestoven en hing vol pruimen. Mijn veronderstelling is, dat de bijen uit de afgevallen pruimen nectar hebben gehaald en dit hebben opgeslagen. Ik heb nog steeds een pot van die 'honing' staan en als je een keertje lang komt, dan kan ik het je laten zien en proeven.

Dat zijn mijn ervaringen met 'vruchtenhoning'. Dit jaar hing de pruimenboom trouwens weer vol met pruimen en ik ben benieuwd....

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: de Pruim: een dracht?

Bericht door Oude Essink » za 27 jul 2002, 11:42

Hallo Jacqueline en Maarten,
hartelijk dank voor jullie reactie; toch honing dus van de pruimen; dat daar geen stuifmeel in zit is duidelijk; dat je die pruimenhoning puur binnenhaalt zonder menging met bloemenhoning lijkt mij zeldzaam; overigens heeft pure bladhoning ook geen stuifmeel en mag toch doorgaan voor honing van de warenwet!
hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 31 gasten