pollenfoto's

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

pollenfoto's

Bericht door Romée van der Zee » vr 02 aug 2002, 11:17

De foto van de pollen van het "gewone" wilgenroosje
http://www.bijenhouden.nl/dracht/dracht ... cht_id=148
vind ik prachtig. De techniek waarmee deze gemaakt is, heeft de maker uitvoerig beschreven. Als ik tijd had ging ik hier zelf mee aan de slag. Zijn er niet een paar mensen te vinden, die op deze wijze pollen willen fotograferen. Lijkt me zeer dankbaar werk!!
Romée

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: pollenfoto's

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 02 aug 2002, 12:24

Hi

Leuk de polletjes afgebeeld, maar is het voor de doorsnee imker bruikbaar?
De meeste forumers zullen geen stuifmeelpreparaat maken voor onder de microscoop. Laat staan dat ze een microscoop hebben. Misschien zou een welkome aanvulling een gewoon stuifmeelklompje zijn. Ik denk dat het dan makkelijk herkennen is wat de bijtjes voor stuifmeel thuisbrengen. (Bovendien kan stuifmeel een andere kleur aannemen als het bij elkaar is gevoegd in een klompje.) Even een blik op www. Bijenhouden.nl, Drachtplantengids, en vergelijken maar.....

J.P.

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: pollenfoto's

Bericht door Hugo » vr 02 aug 2002, 12:48

...Zijn er niet een paar mensen te vinden, die op deze wijze pollen willen fotograferen. ...
Romée,

Via de site v/e beetje (wereld)vreemde deense imker en computeraar kan je macro-opnamen van verschillende soorten pollen downloaden (neerladen ???).
(geheel terzijde : deze mens verkoopt ook software om het beheer van een imkerij te informatiseren). Kijk eens op :

http://apimo.dk/pollen.htm

JPD zegt :
Leuk de polletjes afgebeeld, maar is het voor de doorsnee imker bruikbaar? ... Misschien zou een welkome aanvulling een gewoon stuifmeelklompje zijn. Ik denk dat het dan makkelijk herkennen is wat de bijtjes voor stuifmeel thuisbrengen. ...
Daar scoort onze jonge friese friend een sterk punt.

mvg,

Hugo (de halve bij)




Nobodies prefetc

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: pollenfoto's

Bericht door Hugo » vr 02 aug 2002, 13:03

Zijn er niet een paar mensen te vinden, die op deze wijze pollen willen fotograferen. Lijkt me zeer dankbaar werk!!
Zeg mannekes,

Hier moet ge toch ook eens gaan kijken hoor !

http://pollen.usda.gov/AtlasSEMPlates/SEMicro_Home.htm

mvg,

Hugo (de halve bij)

ps1. je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden (alhoewel dat misschien toch best boeiend zou zijn)
ps2. het boekje over pollenanalyse van de Ambrosiushoeve mag je natuurlijk ook niet vergeten !!
Nobodies prefetc



Bijgewerkt door - Hugo op 02/08/2002 13:08:15

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: pollenfoto's

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 02 aug 2002, 17:24

Wie heeft er een microscoop en daarop passend fototoestel? Ik heb een stuk of 300 pollenpreparaten. Wellicht kunnen wij door samenwerking de auteursrechten van derden omzeilen.

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: pollenfoto's

Bericht door Romée van der Zee » vr 02 aug 2002, 18:06

Van David Walker, maker van o.a. de wilgenroosjeafbeelding kreeg ik vandaag toestemming.

Hugo bedankt voor de links, De Deense kende ik niet, die andere had ik toevallig gisteren net om medewerking gevraagd.
Dubbelwerk zoek ik niet, maar het lijkt me aardig honing en stuifmeelkenmerken in één database onder te brengen, die bovendien is afgestemd op het gebied waar wij imkeren.

Els, goed idee

Jelte Pieter, de stuifmeelkleuren die ik nu aan het toevoegen ben zijn afgeleid van verse stuifmeelklompjes.

Romée

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: pollenfoto's

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 02 aug 2002, 22:49

Els schreef:
Wie heeft er een microscoop en daarop passend fototoestel? Ik heb een stuk of 300 pollenpreparaten. Wellicht kunnen wij door samenwerking de auteursrechten van derden omzeilen.

Ik weet dat HOE zijn collages maakt met de door jouw gevraagde hulpmiddelen. Misschien......

R. schreef:
Jelte Pieter, de stuifmeelkleuren die ik nu aan het toevoegen ben zijn afgeleid van verse stuifmeelklompjes.
Jouw slimheid in acht genomen, vermoedde ik al zoiets. Toch lijkt het me leuk en informatief om de klompjes(kleur) er bij te voegen. Het geeft zeker een meerwaarde.

J.P.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: pollenfoto's

Bericht door Hans van der Post. » za 03 aug 2002, 22:39

Vindt het een goed idee maar dat van een microscoop'¦'¦. Ik heb wel een microscoop maar meeste imkers niet. Moet zeggen dat ik weinig stuifmeel heb bekeken.en dan nog stuifmeel van Fuchsia's. Deze zijn voor elke cultivar anders van vorm. Je kon aflezen of de plant een hoog of een laag aantal chromosomen had was voor de veredeling van belang.

Ik heb een idee en dat lukt zeker daar heeft iedereen gelijk wat aan. Ik heb vanavond eens op de varroa bodem gekeken en daar lagen een aantal stuifmeelklompjes. [img]../imkers/hans/stuifmeel00022.jpg[/img] Deze heb ik op de glasplaat gelegd en gescand. Dit gaat geweldig goed! Nu weet ik niet van welke drachtbron dit stuifmeel komt maar dit is eenvoudig te verhelpen. Je gaat gewoon een stukje wandelen. Al kijkend zie je "ze"vliegen hebben ze stuifmeelklompjes van voldoende grootte dan sla je toe net als Prikkenbeen. Een doosje van een negatieve of dia film een pen en een stukje papier je schrijft op wel plant en jaargetijde het is enz. enz. Weet niet welke plant? Nu er zijn naslagwerken genoeg. Je vergeet het nooit meer!
Dus J.P en Hennie werk aan de winkel, pluk die zorgvuldig verzamelde stuifmeel klompjes van de bijen die op het harige- en gewoon wilgenroosje vliegen.
Hans.

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: pollenfoto's

Bericht door Romée van der Zee » za 03 aug 2002, 23:29

Bij een aantal planten staat nu de pollenkleurreferentie erbij.
bv http://www.bijenhouden.nl/dracht/dracht ... d=hazelaar

Goed idee om die korrels te scannen Hans!

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: pollenfoto's

Bericht door Hugo » di 10 sep 2002, 22:43

Bij een aantal planten staat nu de pollenkleurreferentie erbij.
...
Ongelofelijk initiatief die pollen-bloemen-stuifmeel-kleuren-planten-database ...., mààààààr op mijn PC-tje vallen de foto's zo nu en dan ("vantijdsomswijlen") over het tekstkadertje, en dat is toch wel bijzonder jammer, niet ? Dit heb ik zowel voor in Netscape 4.79 als in M$-Explorer 6.0. Misschien is het te wijten aan de resolutie van mijn scherm (1024x768). Nog iemand dit probleem gehad ?

mvg,

Hugo (de halve bij)

Nobodies prefetc

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten