online drachtplantengids

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:
online drachtplantengids

Bericht door Romée van der Zee » do 08 aug 2002, 14:11

http://www.bijenhouden.nl/dracht/drachtzoek.asp

Ik ben inmiddels een stuk verder. Er zijn nu ook enige zoekfuncties toegevoegd. De Latijnse benaming wordt nog geactualiseerd door Maarten Pluym. Ook komen dan de familienamen er bij.
Foto's van stuifmeelkorrels en drachtplanten zijn zeer welkom.
Bij de drachtplanten gaat het om afbeeldingen van een bloem, en een tweede van de bloem met stengel en blad.
De volgende afmetingen zijn van belang: een vaste breedte van 192 pixels, een variabele hoogte van maximaal 300 pixels en een resolutie 72 dpi.

Op dit moment zijn alleen bij het harig- en gewone wilgenroosje plant-afbeeldingen aanwezig.
Aan jullie de eer.
Romée

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: online drachtplantengids

Bericht door Romée van der Zee » di 13 aug 2002, 10:28

Bedankt Hennie voor de uitgebreide verzameling foto's van drachtplanten.
Van Dr. Ir. Th. Marique kreeg ik toestemming om een aantal pollenbeelden te gebruiken, evenals van David Walker en Jan Tempelman.
Els, volgens mij doet Henk vd Scheer aan pollenonderzoek. Hij heeft een microscoop, misschien kan hij je verder helpen met het fotograferen van je pollenmonsters?
Erik, ben jij in de gelegenheid om voor enkele planten aan te geven welke andere bijen daarop fourageren.
Huib, jij hebt af en toe mooie foto's van drachtplanten. Van een aantal planten is nog geen afbeelding beschikbaar. Heb jij nog wat?
Andere suggesties zijn eveneens welkom.
Het begint ergens op te lijken.
R.

rikkebee
Berichten:15
Lid geworden op:za 04 aug 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: online drachtplantengids

Bericht door rikkebee » wo 14 aug 2002, 01:57

Romee ,

Mijn stiefvader in amateurfotagraaf en eveneens imker en werk momenteel een een diapresentatie die een heel bijenjaar aan drachtplanten toont . Ik weet niet of je dia's kunt overzetten op de PC .
Maar hij zal nu het bijenjaar op z'n einde loopt wel een paar voordrachten geven ; Ik zal als ik een datum weet deze plaatsen op de agenda .
In onze bijenweide hebben wij een zeer goede drachtplant staan namelijk : Dropplant , zelfs nu hij bijna uitgebloemd is wordt hij nog steeds druk bezocht , een aanrader ! die niet op uw drachtplanten gids mag ontbreken .

Groetjes Eric :romance-grouphug:

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: online drachtplantengids

Bericht door Frans vanTongeren » wo 14 aug 2002, 08:37

Ook Hans van der Post heeft fraaie foto's o.a. van het sneeuwklokje

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: online drachtplantengids

Bericht door Romée van der Zee » wo 14 aug 2002, 15:56

Eric,
Het scannen van dia's is geen probleem. Als je stiefvader daaraan mee wil werken, dan verneem ik het graag. Ik ben heel benieuwd.

Frans,
Ik zal het Hans eens vragen.

verder, zie bericht in rubriek Wespen, hommels en andere verwante insecten:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1244

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten