Balsemien

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

rikkebee
Berichten:15
Lid geworden op:za 04 aug 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:
Balsemien

Bericht door rikkebee » vr 09 aug 2002, 23:31

Hoi Beste medeimkers

Het is alweer een tijdje geleden sinds ik nog op het forum actief geweest ben , dit onder meer doordat ik een tijdje zonder internetaansluiting geweest ben en van woonplaats en werk veranderde , maar ik hoop in de toekomst terug een steentje bij te dragen aan deze mooie site.
ik moet toegeven dat het forum heeeeeeel veel verbeterd is sinds vroeger en hiervoor wil ik iedereen die hieraan meewerkt toch eens proficiat wensen ik zou zeggen doe zo voort :clap: .

Ik zal mijn herintreden maar beginen met een vraagje over de reuze balsemien . Tijdens een van mijn wandel - fietstochten kwam ik verleden week terecht op een plaatselijke rivierdijk die over een afstand van ongeveer een 5 tal km is begroeid met reuzebalsemien en dit langs bijde oevers .
nu mijn vraag heeft iemand van julie enige ervaring hiermee als drachtplant want ik sprak met de plaatselijke dijkverantwoordelijke die bij toeval vroeger ook imkerde en deze vertelde
Ik denk niet dat balsemien een goede dracht is en de honing is van die vieze zwarte ( heel donker ) .
Graag uw reactie en tot hoors
Groetjes Eric Lemmens

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Balsemien

Bericht door maartenkleijne » za 10 aug 2002, 09:46

Beste Eric,
terwijl jij even weg was zijn er een hele discussie geweest over de balsemien. Met de zoekfunctie kun je dat snel terugvinden.
De stuifmeeldracht is heel goed in elk geval, en de nectar wordt geroemd in de boekjes: veel en hoog suikergehalte. In kan mij niet heugen ooit gehoord te hebben van balsemien als hoofddracht. Balsemien is in de eerste plaats een hommeldracht waar de bijen maar beperkt op vliegen zoalang ze iets beters te doen hebben. De bloemen zijn eigenlijk aan de te diepe kant. Jouw verhaal over donkere balsemien honing zegt mij dus niets maar het klinkt niet helemaal logisch. Misschien weet iemand anders meer.

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Balsemien

Bericht door Huib Koel » za 10 aug 2002, 23:04

Donkere honing heb ik nooit, de zomerhoning is bijna van dezelfde kleur als de voorjaarshoning. De reuze-balsamien komt ook weinig in de duinen voor (net als het wilgenroosje...al moet ik zeggen dat deze laatste toch iets meer voorkomt, dan dat ik eerder schreef).
Op Bee-at-Home op de Floriade komen diverse imkers die een dagje komen presenteren met een potje honing. Zoals bekend koopt de werkgroep dat potje honing voor vier euro. Het wordt geregistreerd en in de tentoonstellingkast geplaatst. Dat levert een mooie collectie op met diverse etiketten en diverse kleuren honing. Els heeft van een groot aantal reeds een proefmonster meegenomen om de diverse honingsoorten te onderzoeken. Binnenkort ga ik in Bee-at-Home een smaaktest houden onder het internationale publiek. Maar nu terug naar de donkere honing.
Romée heeft ook een honingpotje ingeleverd en die vond ik behoorlijk donker. Wellicht weet Romée of haar bijen op de reuze-balsamien vliegen?
groet

Huib Koel :cool:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten