Jacobskruiskruid: giftig of niet?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

wendy
Berichten:79
Lid geworden op:za 19 apr 2003, 13:04
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Jacobskruiskruid: giftig of niet?

Bericht door wendy » zo 04 jan 2004, 10:45

In nr. 4 van SRR Nieuws (stichting rijvaardigheidsbewijzen Recreatieruiter)stond een artikel over Jacobskruiskruid.
Hierin wordt het volgende beweerd:
De paarden en koeien sterven er een verschrikkelijke dood aan door aantasting van de lever. Maar laten we ook onszelf niet vergeten. De toxische stoffen kunnen worden opgeslagen in het vet van dieren en in de nectar van planten.Er zijn aanwijzingen dat ze via consumptie van melk, vlees en honing in onze voedselketen terecht komen.[:(]

Klopt dit m.b.t. de honing?

Overigens stond er een foto met een afbeelding van een paarse distelachtige? bij, met daaronder de naam jacobskruiskruid.
In het verhaal wordt wel de gele kleur benoemd.

Wendy

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid: giftig of niet?

Bericht door wilde » zo 04 jan 2004, 14:08

Wendy, als je met Google zoekt op de woorden 'jacobskruiskruid' en 'giftig' vind je een heleboel scores. Toch vermeldt de Oecologische flora er niets van. Die laat zelfs een plaatje zien van een weide in een uiterwaard met grazende koeien. Het ziet er geel van deze planten. De giftigheid zal dus wel meevallen.

Veel planten hebben toxische stoffen en dieren weten dat meestal spontaan. Schapen schijnen regelmatig van het jacobskruiskruid wat te eten om de wormverdrijvende werking. Het zou ook redelijk lekker zijn voor de dieren. De echte giftige planten hebben meestal ook een nare smaak, zodat er slechts bij toeval een kleine hap van genomen wordt, maar daarna ook niet meer. Ook de soortgenoot 'boerenwormkruid' staat bekend als anti-worm middel, ook voor mensen!

Dat de nectar ook wat toxische stoffen zal bevatten lijkt me niet onlogisch, maar niet zo'n ramp. De honingbijen vliegen nauwelijks op deze planten. Op smalbladig kruiskruid, dat veel op het jacobskruiskruid lijkt, zie ik bij mij in de tuin geen honingbijen, maar wel andere insecten. Dat geldt ook voor het boerenwormkruid. Daarop zag ik bijna uitsluitend de wormkruidbij, die eigenlijk niet zonder die plant kan.

Dit soort giftige stoffen worden al eeuwenlang in kruidenmengsels en homeopatische toepassingen gebruikt. In kleine hoeveelheden kunnen ze dus ook heilzaam zijn. In iedere tuin staan wel wat giftge planten overigens. Bij mij zijn dat bijvoorbeeld taxus (zeer giftig voor paarden), aconitum, digitalis, helleborus en vast nog veel meer. Er is goed mee te leven.[:)]

Groetend, albert

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid: giftig of niet?

Bericht door Hennie Peters » zo 04 jan 2004, 15:00

Ik heb ook even gezocht en als je de engelse of latijnse naam weet dan heb je wat meer hits (common ragwort/Senecio jacobaea)

http://www.inra.fr/Internet/Centres/Dij ... nja_ah.htm
Good quality of the nectar

Name per country:
DE : Jakobs-Geiskraut ;
ES : hierba de santiago ;
FR : séneÇon jacobée ;
IT : senecione di San Giacomo ;
PT : tasna ;
EN : common ragwort ;
NL : jacobskruiskruid ;


http://www.brickfieldspark.org/data/rag ... cobaea.htm
Deze pagina beschrijft in grote lijnen hetzelfde verhaal als SRR Nieuws.
De meeste dieren laten het jacobskruiskruid staan omdat het een bittere smaak heeft. In tijden van schaarste verandert dat en ook als het gedroogd in het hooi voorkomt zal het worden opgegeten.


groet,
Hennie

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid: giftig of niet?

Bericht door maartenkleijne » zo 04 jan 2004, 15:08

'Giftig' betekent in onze taaal vaak iets anders dan 'gevaarlijk om te eten', b.v.:
-'echt niet lekker'
-'werd door de heidenen als medicijn gebruikt en derhalve door de kerk in de ban gedaan'
-'de beesten vreten er slecht van'

Als je vee een wei injaagt waar alleen jakobskruiskruid groeit gaan ze er onwillekeurig toch van vreten en dat zou hen dan slecht bekomen.
Als je zelf nu en dan een klein blaadje kruiskruid neemt is dat enorm stimulerend voor de lever en bloedzuivering. Ik doe dat graag als ik er langs loop.
Als je er een paar handjes vol van eet kun je wel pijn in je buik krijgen, heb ik ervaren. Als je je lever wilt beschadigen door overprikkeling, moet je minstens wel een paar dagen alleen maar dat eten, maar ja dat is ook best wel vies.
De nectar bevat beslist niet de kartakteristieke bitterstoffen die de werking van blad en wortel veroorzaken. Het is een goede drachtplant waar de bijen enthousiast op kunnen vliegen als ze niks beters te doen hebben, temeer door de vrij late bloei. Meestal is jakobskruiskruid niet zoveel aanwezig -zoals wel in b.v. Amerongen- dat er zuivere honing wordt gewonnen. Toch heb ik wel eens een potje van deze honing geproefd: heerlijk! Deed een beetje denken aan paardebloem honing, misschien nog iets pittiger.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid: giftig of niet?

Bericht door Wim Joosten » zo 04 jan 2004, 15:09

De waterschappen en/of rijkswaterstaat hebben deze plant in een wilde bloemenmengsel uitgezaaid langs slootkanten en bermen. Het jacobskruiskruid heeft zich enorm uitgezaaid. Pas later kwam met tot het besef dat deze giftige plant een probleem begon te vormen. Nu wordt deze plant door veelvuldig te bemaaien weer te bestrijden.
Paarden, koeien, enz. kunnen deze plant goed onderscheiden van de andere planten en eten deze plant dan ook niet of misschien zoals Albert beschreef, slechts in uitzonderlijke gevallen. Het probleem zit 'm meer in het hooi. Wanneer deze plant gedroogd is, dan kan het vee deze plant niet meer onderscheiden (geur, smaak) van de rest, terwijl de plant zijn giftige werking wel blijft behouden. En dat is dus wel zeer schadelijk.
Bijen vliegen er inderdaad niet op als er een andere rijke drachtbron in de buurt is. Ik denk dat het een probleem zou worden als het jacobskruiskruid een hoofdbron zou worden. Misschien in gebieden waar verder weinig andere dracht is.
De foto waar Wendy het over heeft is geen jacobskruiskruid. Het lijkt mij meer een gewone distel toe. Jacobskruiskruid ziet er heel anders uit.

In het SRR nieuws stond ook dat er in Engeland jaarlijks 6500 paarden sterven aan de gevolgen van het eten van deze plant.
Het verbaast mij dat er honing van deze plant verkocht wordt. Ik zou het i.i.g. niet eten.

Met vriendelijke groet,
Wim

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid: giftig of niet?

Bericht door Hennie Peters » zo 04 jan 2004, 15:16

En deze link beschrijft een onderzoek van het engelse ministerie van landbouw naar de gifstoffen van jacobskruiskruid in honing: http://archive.food.gov.uk/maff/archive ... 2honey.htm

groet,
Hennie

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid: giftig of niet?

Bericht door Wim Joosten » zo 04 jan 2004, 17:11

Gezien dat er voor menselijke consumtie een limiet van 1mg Pyrrolizidine alkaloïden per kg aanwezig mag zijn, zit de onderzochte honing in dat onderzoek er ver onder.

Hier nog een site over paarden/jacobskruiskruid: http://www.sunnanvindur.nl/jacobskruiskruid.htm

Met vriendelijke groet,
Wim

wendy
Berichten:79
Lid geworden op:za 19 apr 2003, 13:04
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid: giftig of niet?

Bericht door wendy » zo 04 jan 2004, 17:25

beste mensen,

Dank voor de reacties, na alles gelezen te hebben, lijkt het me in kleine hoeveelheden geen enkel probleem, zoals zoveel planten in mijn tuin die giftig zijn.
Aangezien we hier geen velden van Jacobskruiskruid hebben, zal de hoeveelheid giftige stof te verwaarlozen zijn.
Mocht ik ziek, zwak en misselijk worden [:(], en ligt het aan dit plantje, dan is het nog alle tijd om het te bestrijden voordat ik eraan ten onder ga [xx(].
Overigens wel slordig van SRR Nieuws om zo'n verkeerde foto erbij te zetten.

Wendy

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid: giftig of niet?

Bericht door Wim Joosten » zo 04 jan 2004, 20:15

wendy schreef:

Overigens wel slordig van SRR Nieuws om zo'n verkeerde foto erbij te zetten.

Wendy
Nu ik weer zo naar de foto kijk, zie ik op de achtergrond gele bloemen staan en dat zijn hoogstwaarschijnlijk wel jacobskruiskruidplanten!!!!!

Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid: giftig of niet?

Bericht door Hans van der Post. » zo 04 jan 2004, 23:15

Jacobskruiskruid is een interessante plant. Je hebt planten met waar de bloemen wel en geen bloemblaadjes hebben.
De plant is giftig. De rupsen die erop voorkomen kunnen tegen het gif ze "sparen" het gif op zodat ze zeer giftig zijn voor vogels die graag rupsen eten. Uit de rups komt de Jacobsvlinder (rood-zwart)
Hans.
AfbeeldingAfbeelding
Foto's zijn van Huib Koel en Albert de Wilde, bestemt voor de drachtplantengids.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten