blauwe anemoon

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:
blauwe anemoon

Bericht door Æbe » vr 08 apr 2005, 13:00

Rondleiding Heemtuin Gemeente Kampen.
Zaterdagmiddag 16- en 23 april 2005 start om 14.00 uur een rondwandeling door de heemtuin,
deze ligt nabij de rotonde Wederiklaan en Flevoweg in Kampen

Thema:De KAMPER KEUKENHOF met STINZENPLANTEN,
Dit zijn vaak bol en knolgewassen,bv de "Wilde Tulpen de "Wilde"Dichters Narsis,en verder tientallen andere voorjaarsbloeiers.

hartelijk welkom,namens de beheerder van de heemtuin,Æbe Poutsma,
voor meer info. tel .06-48138385, de toegang is gratis.
nb.voor alle bezoekers gratis een paar zaailingen van een
""Kamper Ui"" Het Daslook

Afbeelding
blauwe anemoon

Æ.

hkeijzer
Berichten:108
Lid geworden op:di 03 feb 2004, 17:38
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: blauwe anemoon

Bericht door hkeijzer » zo 10 apr 2005, 23:31

Afbeelding
Ook de gele anemoon is aan wezig in deze mooie heemtuin.

Harry

zwaakse liefde
Berichten:28
Lid geworden op:di 08 jun 2004, 13:03
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: blauwe anemoon

Bericht door zwaakse liefde » di 12 apr 2005, 06:48

Is er een latijnse naam van deze gele annemona bekend en graag dan de tweede naam.

peter hundepool

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: blauwe anemoon

Bericht door maartenkleijne » di 12 apr 2005, 08:53

ik ken haar als anemone ranunculoides.
Kan net zo voortwoekeren als de nemerosa, maaar houdt iets meeer van vochtigheid.

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: blauwe anemoon

Bericht door Els Kleijnendorst » di 26 apr 2005, 23:07

Æbe schreef:
Rondleiding Heemtuin Gemeente Kampen. Zaterdagmiddag 16- en 23 april 2005. . . . . Thema:De KAMPER KEUKENHOF met STINZENPLANTEN.
Afgelopen zaterdag was ik van de partij. En omdat ik wat vroeg was, ben ik eerst alleen deze heemtuin doorgewandeld. Daarbij dacht ik: Goh, ben ik dààr nu helemaal voor naar Kampen omgereden?, daslook, boshyacint, kievitsbloemen, hoefblad, smeerwortel, enz., de meesten zijn ook rijk vertegenwoordigd in mijn eigen omgeving.

Æbe; ik moet je voor mijn onuitgesproken gedachten m'n verontschuldiging aanbieden, ik had het helemaal bij het verkeerde eind. In jouw heemtuin is er juist heel veel te zien en wat weet jij er veel vanaf ! Ik heb genoten van al dat moois waarop jij ons wees, al die wetenswaardigheden die jij daarbij vertelde, al die plantjes waaraan ik nooit eerder aandacht heb besteed, alleen maar omdat ze slechts een paar centimeter hoog worden, planten die gesierd werden met bolletjes bloemen, bijna niet met het blote oog te zien. . . ., anderen geheel verscholen. Teveel om op te noemen.

Ook doe je er ideeën op, zo wist ik bijv. niet dat daslook niet door vogels wordt aangevreten en dat op de plaatsen waar het staat ook niets anders meer wil groeien (alhoewel de Lelietjes van Dalen en Lievevrouwe bedstroo in mijn eigen tuin daar anders over denken [;)]). De dag na de rondleiding was ik dus druk op mijn bijenstand bezig om daslook uit te zetten op plekken waar de grote brandnetel tot nog toe woekerde en de eenden zich in het vroege voorjaar vergrepen aan de crocussen die daar waren uitgezet. En nu maar hopen dat Æbe gelijk heeft: op die plek voortaan een mooie lage begroeiïng en nooit meer brandnetels uittrekken, alleen is naar mijn weten daslook jammer genoeg geen echte bijenplant alhoewel de bloemen wel af en toe bezoek van een bijtje krijgen.

Een volgende rondleiding kan ik danook een ieder aanbevelen: laat het je niet ontgaan, je leert en ziet er heel wat. En je fototoestel? Er is heel wat moois te fotograferen, alleen is de mijne niet van m'n schouder afgekomen, had het gewoon te druk met kijken en luisteren, die foto's moeten jullie zelf maar gaan nemen.

Nogmaals Æbe, 't was fantastisch en als ik een volgende rondleiding in de buurt ben zal ik zeker van de partij zijn.

Met vriendelijke groet,
Els

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten