jacobskruiskruid

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

zonregeditor
Berichten:150
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: jacobskruiskruid

Bericht door zonregeditor » wo 03 aug 2005, 16:44

Ja ik vindt het ook wel erg veel hoor 93 gram honing, das een kwart pot bijna!
En het was de slechtste honing die erbij zat dus misschien wel van pure jacobskruiskruidhoning.
Maar voor hele kleine kinderen was het maximum 30 gram en dat is nog wel haalbaar, wat zal het zijn? 5 boterhammen ofzo

Maar zou het niet raar zijn als het Dept of Health Scottish Executive
( die MAff) zo'n onderzoek zou doen als het werkelijk een broodje aap verhaal was? Ik ben blij dat ze het gedaan hebben in elk geval , kan ik met gerust hard die honing opsmikkelen :) zonder me zorgen te moeten maken na het lezen van die paardensites.
voor de grap nog een keer die link van Hennie:
"En deze link beschrijft een onderzoek van het engelse ministerie van landbouw naar de gifstoffen van jacobskruiskruid in honing: http://archive.food.gov.uk/maff/archive ... 2honey.htm
"

Overigens is het voor de bijen misschien nog wel gunstig als de jacobskruiskruid in augustus gemaaid wordt, want dan komen ze terug en bloeien ze in oktober weer massaal.

Overigens hou ik me aanbevolen voor bloeiers die gelijktijdig bloeien en ook op arme grond groeien...

groet

peter

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: jacobskruiskruid

Bericht door Hans van der Post. » wo 03 aug 2005, 23:17

Peter, waar en in welk boek heb je gelezen dat het kruiskruid een drachtplant is met zelfs status 3? Vind het jammer dat je niet verder kijkt dan je neus lang is. Zag dat in het zelfde Engelse verhaal/onderzoek? dat de Borago familie ook is gebrandmerkt als giftig.
Er komen in veel meer planten giftige stoffen voor maar dat hoeft niet in de nectar "door te dringen"!
Vind dat het een soort bangmakerij is die imkers onwaardig is!
Ik vraag me af of je imker bent. Hiermee wil ik geen rel ontketenen maar enige kritiek is hier op zijn plaats
In je gebruikers profiel staat heel weinig kan zelfs niet vinden in welke streek van Nederland je bijen hebt staan
Gebruikersnaam: zonregeditor
Eigen naam: peter
Woonplaats: Nederland



vertaling altafista
Pyrrolizidine het alkaloïde (PAs) vormen een grote groep natuurlijke giftige stoffen die in sommige installaties van de families Boraginaceae, Compositae, Leguminosae en Ranunculaceae voorkomen. Sommige installatiesoorten van de soorten Heliotropium (familie Boraginaceae) en Senecio (familie Compositae) worden gevonden in het UK. PAs zijn getoond om lever (lever) schade en hepatocellular kanker in proefdieren te veroorzaken. PAs zijn ook verbonden met veno-occlusieve ziekte en chronische leverschade in mensen bij hoge dosissen.

De zorg is ook opgeheven over de mogelijkheid die van voederende bijen honing van de nectar van tansy ragwort =kruiskruid maakt (jacobaea Senecio) die PAs kan bevatten. Daarom heeft MAFF een klein onderzoek uitgevoerd om de niveaus van PAs in Britse honing te bepalen die door bijen met toegang tot ragwort =kruiskruid wordt geproduceerd. de het UK geproduceerde honing vertegenwoordigt ongeveer 10 percent van de totale Britse honingsmarkt.

Om te bepalen of de bijen op ragwort =kruiskruid hadden gevoederd, werd de analyse van de stuifmeelinhoud van de honingssteekproeven uitgevoerd op 12 van de 13 steekproeven van de studiebijenkorf en al bedrijf en schonk steekproeven (22 steekproeven in totaal). De steekproeven die worden gevonden werden om ragwort stuifmeel te bevatten verder geanalyseerd voor jacoline, jacozine, jacobine, seneciphylline en senecionine, vijf belangrijkste PAs in ragwort, bij het Laboratorium van de Wetenschap van het Voedsel CSL, Norwich. Twee steekproeven, die ragwort geen stuifmeel bevatten, werden ook geanalyseerd voor PAs. De analyse voor PAs is bijzonder moeilijk omdat, bijvoorbeeld, de zuivere normen niet beschikbaar zijn. Nochtans, werd een bevredigende methode van analyse ontwikkeld bij het Laboratorium van de Wetenschap van het Voedsel CSL tijdens dit project.

zonregeditor
Berichten:150
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: jacobskruiskruid

Bericht door zonregeditor » wo 03 aug 2005, 23:51

ik heb geloof ik helaas de pech zonder te beseffen een enigszins moeilijk liggend punt aangekaart te hebben,( terwijl ik gewoon als beginnend imker een vraagje wilde stellen,) en waar dus al eerder een discussie over was geweest en welke discussie ik helaas niet tegenkwam toen ik zocht op " jacobskruiskruid "
ik had misschien op kruiskruid moeten zoeken

en nu krijg ik dus de ene na de andere licht geagiteerde reactie :(

maar goed:
ik las hetvolgende in http://www.vbbn.nl/dracht/drachtplanten.htm

Asteraceae Senecio jacobaea Jacobskruiskruid 2-jarig Geel/geelachtig hb[n,p]3 hom Colletes, Andrena, Halictus, Lasioglossum, megachile, stellis, anthidium
ik ging ervanuit dat die 3 klasse 3 betekend

heb ik hier iets verkeerd begrepen?

nb : wil ook zeker niemand bangmaken, heb dat ook niet gedaan denk ik
Excuus als ik toch iemand bang heb gemaakt of tegen het hoofd heb gestoten, ik zal er verder maar mijn mond over houden...

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: jacobskruiskruid

Bericht door Hans van der Post. » do 04 aug 2005, 10:28

Peter de wijze waarop je het hebt aan gepakt is denk ik de irritatie. Ergens wil je bewijzen dat honing van de het kruiskruid giftig is. Als je bedenkt dat honingbijen er maar zeer matig op vliegen - zie de legenda - en dat ze dus niet hun kast ervan vol krijgen, 99,99% is ander honing. Dan zal de honing die jou bijen halen op het veldje kruiskruid nihil zijn. Verder is de irritatie: afmaaien! Dit doe je niet als imker die ook wordt gezien als "hoeder" van alles wat groeit en bloeit.

Ik heb in mijn kleine voortuin vier planten kruiskruid staan er staat een anijsplant. (schermbloemig) De totale hoeveelheid bloemen is van de planten gelijk. Het kruiskruid bloeide een week eerder ik heb er geen bijen op gezien. De eerste schermpjes van de anijs waren open er zaten gelijk bijen op. Ook in het veld kijk ik naar het kruiskruid en zie een enkele solitaire bij er op foerageren maar heb nog geen honingbijen erop bezig gezien.
Hans
Legenda drachtplanten volgens:http://www.vbbn.nl/dracht/drachtplanten.htm
'¢ hom '¢1. hommels
'¢ wb '¢2. veelal solitaire wilde bijen
'¢ hb '¢3. honingbijen
'¢ vl '¢4. dagvlinders
'¢ n '¢5. nectar
'¢ p '¢6. stuifmeel (p=pollen)
N '¢7. substantiële nectarleverancier
P '¢8. substantiële pollenleverancier

'¢ 0.= Substantiële pollenleverancier. De planten worden door honingbijen bezocht voor nectar en/of stuifmeel, maar er zijn te weinig waarnemingen voor een indicatie. Een groot deel valt vermoedelijk onder code 1, maar de andere codes worden niet uitgesloten. Dit geldt vooral in de buurt van de bijenstand. Sommige soorten zijn alleen in botanische tuinen gezien, staan reeds bekend als drachtplant en worden door een redelijk aantal bijen bevlogen, maar passen niet in een van de 5 codes. Bijvoorbeeld sommige esdoornsoorten die voor code 3 of 5 in aanmerking zouden moeten komen.
'¢ 1.= Frequent en opvallend druk bezoek van Honingbijen niet waargenomen; bij grotere aantallen van deze plant en/of dichter bij de bijenstand, mogelijk goed voor substantiële dracht.

'¢ 2.= Honingbijen zijn vaak afwezig, incidenteel druk bevlogen; wordt in de omgeving van de bijenstand waarschijnlijk regelmatiger en intensiever bevlogen.

'¢ 3.= Honingbijen regelmatig in grote of kleine aantallen en soms talrijk aanwezig.

'¢ 4.= Intensief bezoek van honingbijen is minstens eenmaal waargenomen. Dat kan betrekking hebben op verschillende planten op verschillende plekken in het land, of een plant die jaar op jaar goed wordt bevlogen. Het is niet zeker of dat dit algemeen of incidenteel is. De afstand tot de bijenkast speelt vermoedelijk een belangrijke rol.

'¢ 5.= Goed tot zeer goed bevlogen vaak zwermachtig (vaak duidelijk gegons van veel honingbijen) vooral als de bijenvolken dicht bij de stand zijn gestationeerd.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: jacobskruiskruid

Bericht door maartenkleijne » vr 05 aug 2005, 17:21

Het prima alternatief voor kruiskruid op dezelfde grondsoort is Solidago virgaurea, zoals Æbe al meldde. Een voortreffelijke drachtplant die in het verleden uit het landschap is verdwenen door kruidenzoekers om de geneeskarchtige eigenschappen.
Imkers kunnen hier iets bijdragen aan het herstel van de natuur.
Een andere optie is: honigklaver bijzaaien; het kruiskruid verdwijnt dan snel omdat de grond te vruchtbaar wordt.

PS: ik vind je inbreng trouwens klasse Peter, als je het maar niet erg vindt als er tegengas komt.
Het kruiskruid verhaal lijkt trouwens op het peterselie verhaal uit de jaren-70:
'paniek, geen peterselie meer eten want het zit vol met kankerverwekkende stoffen'.
Later bleek dat je langdurig minstens een halve kilo peterselie per dag moest eten om enig schadelijk effect te kunnen ondervinden.

PPS: het citaat uit het Engelse onderzoek bewijst opnieuw de broodje aap hypothese. Leuk onderzoek doen, gesponsored door de paardenmensen met als doel zoveel mogelijk geroezemoes te veroorzaken. Wetenschappelijk gehalte: nihl.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: jacobskruiskruid

Bericht door Wim Joosten » za 06 aug 2005, 09:14

Er is inmiddels een http://www.kruiskruidforum.nl/ in het leven geroepen.

Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: jacobskruiskruid

Bericht door Erik Speksnijder » ma 08 aug 2005, 18:06

Wat een verschikkelijke nonsens is dat kruiskruidforum zeg, gewoonweg afschuwelijk. Het is grotendeels opgebouwd uit paniekzaaierij en onwetendheid door overbezorgde paardenhouders, die hun gouden knuffelbeestjes voor alles willen beschermen.

Onlangs kwam er op het biologisch museum waar ik werk een angstige paardenhouder (manegehouder) langs, met een pol "jacobskruiskruid". Er waren werkzaamheden geweest langs hun weitje en nu was er jacobskruiskruid opgekomen, waar de paarden van hadden gegeten. Een groepje vrijwilligers was al ingeschakeld om de omgeving kaal te plukken van dit jacobskruiskruid. Eén persoon vroeg zich echter af of dit toch wel jacobskruiskruid was en zo besloten ze om toch nog maar even langs het museum te gaan. Afijn, ik kon ze gerust stellen, want van een melkdistel is volgens mij nog nooit een paard (of mens) doodgegaan. [:)]
Achteraf vraag ik me echter af, wat er gebeurd zou zijn, als er niet iemand langs was gekomen. Welk verhaal zou er dan de ronde doen, als er een paard ziek was geworden?

Laten wij als bijenhouders s.v.p. niet mee doen aan de heksenjacht op deze schitterende plant, ook al vinden we het misschien geen topper voor onze bijen. Zowel duinzijdebij als boerenwormkruidbij denken er anders over en ook menig vlinder mag deze late drachtplant graag bezoeken.
Groetjes van een bijenhouder die in het verleden ook graag op zo'n overbeschermd vierbenertje mocht rijden,




Erik

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: jacobskruiskruid

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 10 aug 2005, 22:37

Na alle verhalen over vergiftiging van paarden door het Jacobskruiskruid, wil ik toch nog even terugkomen op Uw angst dat ook mensen vergiftigd kunnen worden via de honing van deze plant.
Dat is niet mogelijk, bijen verzamelen namelijk geen nectar van deze plant, ze bezoeken de bloemen alleen voor het stuifmeel.

Ed Pieterse vroeg zich enige tijd geleden af van welke planten zijn darrenvolken op Neeltje Jans verleden jaar hun honing hadden verzameld. Na een preparaat van de honing te hebben gemaakt kon ik de meest algemene pol in het preparaat niet thuisbrengen. Ed opperde dat het wellicht Jacobskruiskruid betrof, die groeide en bloeide daar massaal.
De mij onbekende pol in het preparaat kwam echter niet overeen met de pol van het Jacobskruiskruid. Ergo, ik trof zelfs geen enkele pol van de plant op het preparaat aan. Zoals in de drachtplantengidsen al stond aangegeven, mag je dus aannemen dat bijen geen nectar op het Jacobskruidkruid verzamelen, ook al komt de plant in grote getale voor.
Afbeelding
Hierboven een foto van de betreffende pol, hij is rond met kleine '˜stekeltjes' op de buitenhuid, heeft 3 kiemspleten met pori. De bovenste korrel ligt polair (dus van bovenaf gezien) en die aan de linkerkant bijna equatoriaal. De gele druppels is olie dat uit de pollen is gekomen.
Het object is 600x vergroot, aangezien internationaal een maatvoering van 1000x wordt aangehouden, is het formaat ca 27 µm.

zonregeditor
Berichten:150
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: jacobskruiskruid

Bericht door zonregeditor » vr 19 aug 2005, 23:28

helemaal fantastisch, ik maak me geen zorgen over het jacobskruiskruid meer dank zij alle reacties.
Die Salidago is een goede Maarten , ik had hem nog verwacht in het topic over planten die de konijnen niet lusten. Nu had ik al een bosje salidago staan deze woekert sterk maar er zaten eigenlijk altijd vooral massaal sluipwespen op, ik denk dat ik de verkeerde varieteit heb dus ik ga maar eens op zoek naar de " Echte guldenroede " maar ik vind het nog lastig te herkennen.

Honingklaver en andoorn klinkt ook erg aantrekkelijk, hoe kun je deze planten vermeerderen of is honingklaver een plant waar je gewoon zaad van kan kopen ?

Gebruikersavatar
Ati
Berichten:201
Lid geworden op:vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds:2003
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: jacobskruiskruid

Bericht door Ati » za 20 aug 2005, 17:45

Van honingklaver kun je zaad kopen bij het bijenhuis. Van andoorn weet ik het niet (heb die vraag ook al gesteld bij 'andoorn')

Ati

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten