Telt de heide niet meer mee?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Telt de heide niet meer mee?

Bericht door Piet Jager » do 18 aug 2005, 13:43

Van 20 - 31 augustus is de top van de heidedracht!
De heide moet eerst verzuipen en dan branden!
Vandaag voldoet ze hier ruimschoots aan.
En ze honingt ook al!
Gisteravond rook ik op mijn stal voor het eerst weer de geur van heidehoning.
Alleen de wind zit soms in de verkeerde hoek.

Waarom in deze rubriek geen recente informatie over de heidedracht????

!Piet

piet -t
Berichten:43
Lid geworden op:wo 13 jul 2005, 14:58
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Telt de heide niet meer mee?

Bericht door piet -t » do 18 aug 2005, 18:02

Tuurlijk telt het mee
maar in hartje rotterdam zie ik het niet veel

hopenlijk in een jaartje of zo eens gaan kijken

piet

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Telt de heide niet meer mee?

Bericht door Frans vanTongeren » do 18 aug 2005, 20:00

Gisteren de Rietslenkroute (een driekwart uur) in Nijverdal gelopen.
De bijen op de heide zoemden, nu eindelijk, heel tevreden.
Er zit genoeg vocht in de plantjes; als de bijen kans krijgen om uit te vliegen, zal de oogst rijk zijn!

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Telt de heide niet meer mee?

Bericht door Jaap van Assenbergh » vr 19 aug 2005, 09:09

Vorige week heb ik 9 kasten weggebracht naar de Ginkelse hei.
Eergisteren hadden ze nog niet zo heel veel gedaan maar de laatste dagen ziet het er goed uit.

Jaap

ps Ik ben nog geen poema tegen gekomen.

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Telt de heide niet meer mee?

Bericht door Æbe » vr 19 aug 2005, 17:38

Heide honing
Als het weeeeer mee zit,is dit het de kroon op al het werk,en dan vooral voor de echte mooie raathoning,maar het blijft altijd afwachten,zoals vorig jaar gingen al mijn volken sterk opgeknapt de winter in na de heide dracht,terwijl ik niet op de heide sta ,maar ik denk hemels breed een 10.000 meter van de hei, bij een kennis in de achtertuin in Wezep.Al mijn volken ,klein of groot gaan zo op vacantie en heb ik de binnenstadstuin BijVrij om groot onderhoud te plegen.In de eerste week van augustus heb ik ze geplaatst,daarna kon ik er zelf ook rustig een weekje tussen uit.

Æ.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Telt de heide niet meer mee?

Bericht door Piet Jager » vr 19 aug 2005, 18:38

AEbe schrijft:
Als het weeeeer mee zit,is dit het de kroon op al het werk,en dan vooral voor de echte mooie raathoning, maar het blijft altijd afwachten
Wat voor weeeeeer het ook is, als de wind in de Noordwest-, de Noord- of de Noordoosthoek zit, komt de nectarafgifte niet op gang. Wind uit het Oosten is veelal te droog en doet de hei wel stuiven, maar ook dan komt de nectarstroom nauwelijks op gang.

Maar wie altijd op de wind let, zal nooit oogsten!

!Piet

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Telt de heide niet meer mee?

Bericht door Piet Jager » za 20 aug 2005, 12:24

Vanmorgen vroeg tot ca 12 uur vielen de bijen zwaar beladen of vermoeid van de ca 2 kilometer lange reis naar de heide, massaal voor de kast in het gras neer. Zo te zien aan het stuifmeel waren het niet allemaal heidegangers. Maar het rook er wel heerlijk naar heidehoning en sommige stuifmeelklompjes waren echt zacht grijs.
Mooie, bedekte hemel, weing wind, temperatuur 19 graden en een goede luchtvochtigheid doet soms wonderen!

!Piet

Maatschap Hankel
Berichten:67
Lid geworden op:za 13 jul 2002, 22:15
Imker sinds:1998
Aantal volken:20
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Telt de heide niet meer mee?

Bericht door Maatschap Hankel » za 20 aug 2005, 15:59

Wij staan ook op de hei in het noorden van het land. Het gaat geweldig. De HK zitten tjokvol en ze hebben gisteren een 2e HK gekregen. Vandaag gekeken en er waren in de nieuwe HK alweer raampjes helemaal gevuld. Ongeloofelijk waartoe ze in staat zijn. Wij vinden de heide de mooiste dracht die er is. De rust op de hei en de prachtige paarse kleur. Allen als we gaan oogsten zullen we elkaar nog wel eens aankijken waar zijn we aan begonnen. We denken dan maar terug aan de prachtige bezoeken aan de hei en hoe we daar van genoten. Alleen zijn er nog tips of andere mogelijkheden van oogsten, want dat kolben is wel een klus en de ramen gaan toch wel kapot. Ik hoor het graag via deze weg

Jaap en Matthijs

Hankel

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Telt de heide niet meer mee?

Bericht door Bart Maes » za 20 aug 2005, 16:34

Ik lees hier nu juist het stukje over het oogsten van heidehoning en inderdaad ook de schade die je door het kolben kan toebrengen aan je honingraten. De bijen maken alles wel terug naar hun zin achteraf.
Zou het niet interessant zijn om heidehoning te oogsten als een goed verzorgde raathoning? Nogmaals, dit is een directe reactie van me op je vraag, Maatschap Hankel. Maar ik weet echter ook dat een potje geslingerde honing maar oogt dan een stuk raathoning.
mvg. Bart

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Telt de heide niet meer mee?

Bericht door Harmen vd Ende » za 20 aug 2005, 21:27

Hallo,

Ik heb vorige week zes kasten van de boschplaat gehaald en bij mijn eigen stand neer gezet midden op de heide.(dit jaar bloeit het prachtig en ruikt het heerlijk)
Nou vandaag gekeken alle ramen zijn gevuld met nectar de eerste ramen waren ze aan het verzegelen, al mijn imker collega's klagen over het slingeren, maar als ik dit zo zie wordt ik er helemaal stil van.[8D]
Die heerlijk lucht voor de kast en die ongelooflijk fanatieke bijen
Ik heb het er voor over.

Groeten Harmen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten