welke acacia?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

tineke w.
Berichten:259
Lid geworden op:ma 17 okt 2005, 10:50
Contacteer:
welke acacia?

Bericht door tineke w. » ma 17 okt 2005, 11:01

In mijn tuin is plaats voor een nieuwe boom. De gouden regen die er nu staat, is oud en der dagen zat. Mijn keus valt op een acacia (Robinia). Natuurlijk moeten de bijen er veel aan hebben, maar zelf heb ik ook een paar eisen: zuilvormige boomvorm (geen bol!, geen struik) en mooie herfstkleur. In de catalogi staan ook mooie varieteiten met paarse bloemen. Heeft iemand ervaring met de drachteigenschappen van de verschilende Robiniavarieteiten?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: welke acacia?

Bericht door maartenkleijne » ma 17 okt 2005, 12:35

Tineke, acaciadracht is erg gevoelig voor grondwater. Op de berg of Wageningen-hoog hoef je geen acacia neactar te verwachten. In de Nude bij de Gelderse vallei zal elke acacia wel nectarren. Als je op het zand woont zou ik een gele of lila acacia soort proberen. Men zegt dat die minder grondwater afhankelijk zijn.
Wat betreft bladkleur: hoe meer 'variegata' hoe minder bloemen en nectar.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: welke acacia?

Bericht door Frans vanTongeren » ma 17 okt 2005, 18:02

Dag Tineke,
Laat Maarten je geen droge mond bezorgen...
Surf naar robinia pseudo acacia
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... rms=acacia
en .. je dan weet meer, dan je nu weet !

tineke w.
Berichten:259
Lid geworden op:ma 17 okt 2005, 10:50
Contacteer:

Re: welke acacia?

Bericht door tineke w. » di 18 okt 2005, 08:25

Beste Maarten en Frans,
Dank voor jullie prompte reacties. Van lindes weet ik in theorie dat de watervoorziening belangrijk is, maar van acacia's wist ik dat nog niet. Wel staat er vlak bij mijn huis, op het zand maar niet zo hoog gelegen, een groot witbloeiend exemplaar dat afgelopen zomer druk werd bezocht. Intussen vond ik ook een lijst van de vbbn, gemaakt door studenten van Larenstein. Ook daar staat R.pseudoacacia met een vijfje erbij, maar daar wordt geen aandacht gegeven aan de standplaats. Langs die lijn ben ik nu verder aan het zoeken naar een geschikte gewoon groenbladige variant van R.p., al is die volgens de kwekerscatalogus wel wit van bloem. Een geelbloemige R. heb ik nog niet ontdekt.
Op het web staat trouwens dat er 2005/2006 een boek uitkomt van genoemd drachtplantenoverzicht. Wanneer is dat te verwachten?

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: welke acacia?

Bericht door Henk Klok » di 18 okt 2005, 08:58

Op het web staat trouwens dat er 2005/2006 een boek uitkomt van genoemd drachtplantenoverzicht. Wanneer is dat te verwachten?
Volgens mij was dat komende winter geplanned. Zou 't eens kunnen navragen bij Arie Koster (Larenstein)

groet,
Henk

ROEL
Berichten:50
Lid geworden op:di 09 okt 2001, 09:51
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: welke acacia?

Bericht door ROEL » wo 19 okt 2005, 09:35

De initiatiefnemer het Bijenhuis, dus de VBBN is financier van het project en dat loopt nog steeds. Is een grote klus. Bovendien is het plan om het door een uitgever verder te laten verzorgen ook daar wordt gezocht naar financiele middelen. Groeten Roel ten Klei
Henk Klok schreef:
Op het web staat trouwens dat er 2005/2006 een boek uitkomt van genoemd drachtplantenoverzicht. Wanneer is dat te verwachten?
Volgens mij was dat komende winter geplanned. Zou 't eens kunnen navragen bij Arie Koster (Larenstein)

groet,
Henk

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: welke acacia?

Bericht door maartenkleijne » wo 19 okt 2005, 09:58

Frans stuurde mij prive een subtiel vraagteken, dus zal ik mijn fout herstellen.
Op een dag dag liep ik in Hongarije tussen prachtige laanbomen vol zoemende insecten.
Ik dacht: wat een aparte acacia's zijn dit: andere bladeren en gele bloemen, die bovendien rechtop staan. Bij nadere beschouwing bleken het gele Pavia's te zijn.
Sindsdien denk ik nog vaak terug aan die 'mooie gele acacia's', en slechts de helft van de keren denk ik automatisch daar achteraan: 'o nee, dat waren dus gele pavia's'.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: welke acacia?

Bericht door Oude Essink » wo 19 okt 2005, 17:05

Ik heb een lichtbladige Acacia staan, die nu na 15 jaar erg karig blijft met haar bloesem; Er is wel een donkerbladige opslag en die bloeit nu na 5 jaar uitbundig.
Wat de bloemkleur betreft; ik laat een afbeelding zien, waarop duidelijk een gele gloed op de kroon voorkomt; als deze zich zou uitbreiden, zou de tros een gelige indruk kunnen maken:

Afbeelding

In Zuidfrankrijk kwam ik in een aantal tuinen een rode Robinia ps.acacia tegen:

Afbeelding

hennie oes


Afbeelding

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: welke acacia?

Bericht door Bart de Coo » wo 19 okt 2005, 19:18

Ik kan het niet laten om even een aardige anekdote te vertellen. Ik bezocht onlangs kasteel Doorwerth. Op het plein van de voorburcht, staat een ontiegelijk grote, oeroude acaciaboom. Het is vermoedelijk de oudste van Nederland, zo staat te lezen op een begeleidend bordje. De soort werd in de loop van de 18e eeuw voor het eerst naar Europa vervoerd. Hij komt (dus) oorspronkelijk uit het oosten van de Verenigde Staten. De Doorwerth-acacia werd zeer zwaar beschadigd in september '44, maar inmiddels staat hij er weer limoentjesfris bij. Even checken als je in de buurt bent!

Bart de Coo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten