Haag rond bijenstand

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Frans Klein Breteler
Berichten:68
Lid geworden op:wo 20 aug 2003, 08:40
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Haag rond bijenstand

Bericht door Frans Klein Breteler » do 10 nov 2005, 14:05

Ls,

Ik wil een haag van ca. 8m lang poten rond mijn bijenstand. Het is de bedoeling dat de groenblijvende haag ca. 2m hoog word en max.1m breed. Welke drachtplanten (heesters) zijn het meest geschikt voor de Twentse Es-grond?

Gr. Frans

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Haag rond bijenstand

Bericht door Hans van der Post. » do 10 nov 2005, 15:24

De hulst Frans, die kun je gebruiken.
Zorg dat je een soort hebt die niet hoog wordt. Je zou eens in Boskoop moeten kijken.
Ik heb zelf een boompje staan die ongeveer twee meter hoog is, groeit langzaam.(10 jaar)
Hans

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Haag rond bijenstand

Bericht door buckfast_beekeeper » do 10 nov 2005, 15:35

Hallo Frans,

Als je voor hulst kiest is dit misschien iets?

ILEX aquifolium 'J.C. Van Tol' 4-6
· Dit is een breed uitgroeiende, opgaande struik of kleine boom met afstaande takken. Oudere exemplaren zijn bijna even breed als hoog, met een enigszins open habitus. De jonge takken zijn purper. De donkergroene bladeren zijn gewoonlijk breed eirond, 4-6 centimeter lang en 3-4 centimeter breed en blinkend aan de bovenzijde. Ze hebben kleine, niet scherpe, naar voren gerichte stekels die enkel op het topgedeelte van het blad aanwezig zijn. De onderzijde van het blad is lichtgroen. De bladspiegel is iets bol en weinig gegolfd. De vruchtzetting is overvloedig en rood tot oranjerood van kleur. In tegenstelling tot andere cultivars eten de vogels de bessen van deze cultivar enkel als er een gebrek aan voedsel is. Dikwijls blijven de bessen aan de plant hangen tot de nieuwe bessen verschijnen. De plant draagt dan bijna het ganse jaar rond bessen. Het is een zelfbevruchtende cultivar en heeft om die reden een speciale plaats in het assortiment. Er is geen mannelijke plant nodig om bessen te dragen. Verdraagt het goed om gesnoeid te worden en is daardoor geschikt voor hagen.(bron:http://www.plantenkweker.be/ilex.html)

Deze hulst is zeker aangenaam om dat de bladeren niet de gekende harde stekels hebben.

Ligustrum is ook een mogelijkheid. Deze echte haagplant kan perfect worden gesnoeid. Laat men ze echter "verwilderen" zal ze bloeien en zwermachtig worden bevlogen. Verdraagt ook een drastische snoei. Bij zeer strenge winters met ijzige winden durft er wel eens wat vorstschade optreden. De haag zal hier vrij goed van herstellen.


mvg

Theo

bé kikkert
Berichten:31
Lid geworden op:do 17 mar 2005, 21:42
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Haag rond bijenstand

Bericht door bé kikkert » do 10 nov 2005, 23:15

Hallo Frans,

Escallonia 'Red Elf'is ook prima geschikt voor een haag, zelf heb ik die ook bij de bijenstal staan is nu vijf jaar en ongeveer 1.60 m hoog en is ook nog een goede drachtplant.
Snoeien verdraagd de plant ook prima als dat nodig is.

Bé.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Haag rond bijenstand

Bericht door maartenkleijne » vr 11 nov 2005, 08:15

Ooit had ik een haag van laurierkers: 2m hoog, halve meter dik. Bij snoeien op de juiste tijd bloeit ze ook nog in het voojaar.
Dus nu heb ik mijn hoofd: als ik weer ruimte heb voor een bijenstal bij huis zet ik laurierkers om de bijen aan het zicht en de wind te onttrekken

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Haag rond bijenstand

Bericht door Wim Joosten » vr 11 nov 2005, 09:48

Ik heb een haag van Hedera gemaakt. Eerst een schutting met gaas maken en daarne de Hedera er tegen laten groeien. Blijft ook groen(/geel). En levert de bijen in de herfst nog veel stuifmeel. Je moet deze haag wel in toom houden anders krijg je overal Hedera door je tuin.
De hoogte kun je zelf bepalen en de breedte eigenlijk ook. Je kunt de haag vrij smal houden.

Met vriendelijke groet,
Wim

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten