Asperge: een negeerde dracht

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

agastache
Berichten: 179
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: France
Contacteer:

Re: Asperge: een negeerde dracht

Bericht door agastache » wo 02 aug 2006, 22:11

Goedenavond,
Aan de nieuwere, F1 hybrides, asperge rassen komen alleen mannelijke bloemen voor. Rassen met de fraaie namen als Franklim, Geynlim, Boonlim, Venlim etc. alle producten van de proetuinen Limburg zijn dus 100 procent mannelijk !!
groeten meindert

Gebruikersavatar
aldo
Berichten: 17
Lid geworden op: do 06 jun 2013, 17:59
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Asperge: een negeerde dracht

Bericht door aldo » za 15 feb 2014, 10:26

Wij hebben rassen als boonlim, venlim, geynlim
Maar her en der komen er wel besjes (met zaad!) aan de planten, dus helemaal 100% mannelijk zijn de van de officiële plantenkweker afkomstige planten blijkbaar toch niet.
Heb vorige week bij het maken van de ruggen wat besjes verzameld om zaadjes te winnen.
Nu alleen nog hopen dat ze kiemkrachtig zijn!

Gebruikersavatar
aldo
Berichten: 17
Lid geworden op: do 06 jun 2013, 17:59
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Asperge: een negeerde dracht

Bericht door aldo » ma 29 jun 2015, 12:28

Volgens deze lijst zou de drachtwaarde van asperge 3-3 zijn. http://www.bgr.nu/bgrrozendaal/download ... lanten.pdf
Mijn dames vliegen er ook dit jaar weer flink op terwijl het veld hemelsbreed toch zo'n ruime anderhalve km verderop ligt
Afbeelding

Afbeelding

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Asperge: een negeerde dracht

Bericht door joselito » di 30 jun 2015, 08:06

Bij asperges zijn er inderdaad mannelijke en vrouwelijke planten. Ik heb er wel eens in mijn tuin gehad. Maar de mannelijke planten zijn robuuster dan de vrouwelijke planten, daarom dat beroepstelers proberen om enkel mannelijke planten te hebben. Deze brengen dikkere asperges op.
Hier in de buurt stonden een tiental hectares asperges. Deze zijn ondertussen verdwenen. Het was een uitstekende stuifmeelleverancier voor de jonge volken.
Eenmaal heeft het wel al mijn vliegbijen gekost. Op de asperges zit namelijk de aspergekever die het loof opeet en de boer had ze besproeid met iets dat ook giftig was voor bijen :(

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten