heide

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:
heide

Bericht door dickvanleeuwen » di 01 aug 2006, 21:51

Wilde ik dit jaar voor het eerst naar de heide.....Kreeg ik het volgende bericht uit de Telegraaf van een collega imker
Droogte fnuikend voor heidehoning
Rubriek: Binnenland

Dinsdag, 01-08-2006
door Edwin Timmer WAPENVELD

Honderden imkers op de Veluwe, in de Achterhoek en in Drenthe beleven barre tijden door de droogte. Juist nu hun bijen op bloeiende heidevelden de 'koningin onder de honingsoorten' zouden moeten verzamelen, ziet de heide bruin en verdord door de moordende hitte. "Het wordt niks meer met de heidehoning", verzucht de 71-jarige Henk Regterschot uit Wapenveld. "Er bloeit vrijwel niks op dit moment." En de heide die niet is verdord, kleurt bruin door het vreetgrage insect heidehaantje.
"De bijen zitten een beetje op de plank te kijken. Ik kan de korven beter winterklaar maken", aldus de Veluwse imker. In heel Nederland beleven duizenden imkers, en hun bijenvolken, een zware zomer. "Het voorjaar was goed, maar deze langdurige droogte is fnuikend. Het lukt de bijen zo niet om nectar uit de bloemen te zuigen", zegt Rob Nijman, secretaris van bijentelersvereniging VBBN. En dus staat de productie van de ijverige zoemers nagenoeg stil.
Ook de distelhoning in Flevoland komt mondjesmaat in de korf. Voor honingliefhebbers is de droge heide slecht nieuws. Heidehoning staat bekend als het neusje van de zalm. "De smaak is verfijnd, geleiachtig, subliem", meent Regterschot.
(c) De Telegraaf 2005 alle rechten voorbehouden

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: heide

Bericht door DaanL » wo 02 aug 2006, 14:27

Vandaag en gisteren op drie plaatsen op de veluwe schitterende hei gezien, het is haast nog mooier als vorig jaar. Het valt me 100% mee. Op de keukentafel staat een vaasje bloeiende hei.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: heide

Bericht door maartenkleijne » wo 02 aug 2006, 22:07

Hier in het Gooi op het droge zand is de hei voor een groot deel al bruin en gaat vast niet nectaren.
Van de week hoorde ik dat op de natte hei bij Putten goede dracht verwacht wordt.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: heide

Bericht door Piet Jager » wo 02 aug 2006, 22:47

Als je soms iemand uit de tent wil lokken?

Horen, zien en zwijgen!!!
Een aap moet je niet leren klimmen!
Beter een rij goede volken, dan een goede rij volken.

!Piet

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: heide

Bericht door dickvanleeuwen » wo 02 aug 2006, 23:49

Beste Piet, Ik snap hem niet?

Poulus Coset
Berichten:84
Lid geworden op:do 11 sep 2003, 16:46
Imker sinds:2001
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Kerkdriel
Contacteer:

Re: heide

Bericht door Poulus Coset » wo 02 aug 2006, 23:58

dickvanleeuwen schreef:
Beste Piet, Ik snap hem niet?
Volgens mij houd Piet liever alles zelf[;)].

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: heide

Bericht door dickvanleeuwen » do 03 aug 2006, 07:35

Als het zo werkt dan heeft Henk Regterschot uit Wapenveld (zie artikel Telegraaf) het ook handig aangepakt!

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: heide

Bericht door DaanL » do 03 aug 2006, 10:28

Toen Regterschot dat vertelde wist hij waarschijnlijk nog niet dat het weer nog wat mee zou vallen, overigens vind ik dit een rare opmerking
Als het zo werkt dan heeft Henk Regterschot uit Wapenveld (zie artikel Telegraaf) het ook handig aangepakt!
want als er hier iemand zegt de hei is niks geloof je dat dan meteen? ik wil zoiets eerst met eigen ogen zien.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: heide

Bericht door dickvanleeuwen » do 03 aug 2006, 15:27

Daan, deze opmerking was natuurlijk niet serieus bedoeld. Hoe had ik dat kenbaar kunnen maken? Zo misschien....... [;)]

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: heide

Bericht door DaanL » ma 14 aug 2006, 19:36

Hoe mooi die heide er ook uit ziet, nectar geven doet ze toch niet, ik denk dat ik maar beter het weerbericht nog een dag of drie in de gaten houd en ze dan ophaal en blij mag zijn dat ik nog wat kilo's van de phaciela heb kunnen slingeren zaterdag.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten