Hedera of klimop

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

monique
Berichten:56
Lid geworden op:za 22 apr 2006, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:
Hedera of klimop

Bericht door monique » do 12 okt 2006, 14:30

De hedera staat bij mij volop in bloei. De bijen halen voolop stuifmeel!!
Kan ik evt. nog een honingbak op een kast zetten? of is dat zinloos zo laat nog?
Er bestaat hedra-honing. Hoe wordt dat dan geoogst in een laat seizoen?
Monique

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hedera of klimop

Bericht door Hans van der Post. » do 12 okt 2006, 22:53

Nou Monique nog niet genoeg geslingerd? [:)]Nee ik denk dat het meevalt met de honing van de Hedera =klimop. Als de nachten wat warmer waren ..... dan zou je in de ochtend de bloembodem zien glinsteren van de nectar. Maar nu de laatste week zie ik dit niet meer.
De Hedera honing zal uit zuidelijker streken komen. Als nu de gemiddelde nacht temperatuur wat hoger wordt.......... men doet zijn best!
Hans

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Hedera of klimop

Bericht door DaanL » vr 13 okt 2006, 12:38

ik zou er nooit geen honingkamer meer opzetten, je bent waarschijnlijk al (bijna) klaar met invoeren, je kunt beter wat ramen met voer (waar geen broed in zit) omruilen met lege ramen

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hedera of klimop

Bericht door Oude Essink » vr 13 okt 2006, 19:08

Hedera helix
Op dit moment vliegen bijen ruim op de klimop en halen er nectar en pollen af. De tijdsduur van het vliegen is evenwel zeer beperkt en het uitvliegen en fourageren kost energie: de meeste nectar gaat daarmee heen; het kleine beetje dat ze opslaan is een mooie aanvulling van de wintervoorraad, die inmiddels al aangesproken is; als je er nu een lege honingkamer op zou zetten, verstoor je op een geweldadige manier de wintervoorbereiding en het levert niets op.

[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/klimop1.jpg[/img]
de kleine kroonblaadjes zijn teruggeslagen; de korte stijl in het midden staat op een bolvormig stijlkussen, waarop ruim nectar wordt afgescheiden. de korte stijl heeft drie stempels, die pas ontvankelijk zijn voor stuifmeel als de meeldraden zijn verwelkt.
na kruisbestuiving vormt zich pas in het voorjaar de zwarte besvrucht




















[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/klimop2.jpg[/img]
de bij zuigt de nectar van het stijlkussen; bij de meeste schermbloemigen werkt dat zo; alle nectarzuigende insecten kunnen erbij; op de klimop vind je ze allen terug: Als het weer het toestaat.


















hennie oes

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hedera of klimop

Bericht door Dirk Blanken » za 14 okt 2006, 20:01

Monique, Na begin september oogsten de meeste imkers geen honing meer.
De enige dracht die in september nog wat kan opleveren is zeeaster.
Maar natuurlijk kan er een groot perceel groenbemester in de buurt zijn begin september dan zou het ook kunnen.
Half september moet je toch aan het inwinteren gaan want eind september moet je daarmee zo'n beetje klaar zijn, liefst eerder gaan inwinteren, vanaf eind augustus/begin september en dan wat langzamer dan komt het voer meer boven het volk te zitten en dat is gunstiger voor de winterzit.
Hedera moet je beschouwen als een stuifmeeldracht, de laatste geboren bijen kunnen daardoor goed stuifmeel opnemen en als volwaardige winterbijen het volk mee de winter doorhelpen.
Wist je dat de honing van hedera zeer snel kristaliseerd tot beton.
De enige reden waardoor ik inwinteren zou uitstellen is een groot veld met ramanas of een sterke bladhoningdracht(luizenhoning) en zeer goed weer dan kan er nog veel honing binnenkomen.
Ramanas honing alleen als wintervoor is niet zo geschikt want het bevat veel glucose d.w.z.het kristaliseerd snel, maar een beetje is geen probleem, bladhoning alleen als wintervoer bevat te veel reststoffen waardoor de bijen bij een lange winterzit een te volle endeldarm krijgen en poepen in de kast (ROER)maar een beetje is geen probleem.
Dirk



dertiende

monique
Berichten:56
Lid geworden op:za 22 apr 2006, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hedera of klimop

Bericht door monique » za 14 okt 2006, 21:25

Bedankt voor jullie commentaar,
Ik dacht eigenlijk hetzelfde wat jullie beschreven hebben.
maar was nieuwsgierig hoe anderen er over denken.
Inwinteren is inderdaad klaar. dit is dan een extraatje voor ze.
Monique

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Hedera of klimop

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 15 okt 2006, 16:19

Beste hennie,

zo op het oog lijkt het bloempje van de hedera maar armtierig..... maar door jou foto's wint ze aan gratie.

jp

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten