concurrentie in natuurgebieden

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:
concurrentie in natuurgebieden

Bericht door pieter1 » wo 10 jan 2007, 16:49

Onderstaande kwam ik tegen op de internetsite van een natuurbeheers- organisatie. Iemand een idee of hier onderzoeken of studie's naar zijn gedaan en of deze resultaten voor mij ergens terug zijn te vinden?

Hoewel het totale aantal imkers in de afgelopen jaren sterk is afgenomen, neemt de vraag van imkers om honingbijkasten in natuurterreinen te mogen plaatsen de laatste jaren toe.

In een gemiddelde honingbijkast zitten 15.000 tot 60.000 honingbijen. Honingbijen zijn niet de enige dieren die nectar eten, ook dag- en nachtvlinders en wilde bijen zijn afhankelijk van nectar. Als er op een paar hectare meerdere honingbijkasten worden geplaatst, leidt dit mogelijk tot concurrentie of verdringing van de wilde bloembezoekende insecten.
Voor een aantal terreinen is besloten geen honingbijkasten meer toe te staan omdat hier zeldzame of kwetsbare soorten vlinders of wilde bijen voorkomen.

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: concurrentie in natuurgebieden

Bericht door frits dalm » do 11 jan 2007, 00:35

Pieter,
Ik ben bang dat weer zo is,iemand oppert wat en de rest gaat er zonder onderzoek
achteraan.
Denk van een kast per bv tien hactare binneneen paar jaar uist meer van de zeldzame insecten zal laten zien. Oorzaak meer bestuiving en dan is ook de druk niet zo groot van de honingbijen.
Sommige van die mensen zeggen dat de honingbij hier pas recent ingevoerd is,maar ik vraag me af waar ze dan vroeger de was en honing vandaan haalden.
Frits

arjan_vanderveen
Berichten:70
Lid geworden op:wo 09 nov 2005, 08:25
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: concurrentie in natuurgebieden

Bericht door arjan_vanderveen » do 11 jan 2007, 12:27

Pieter,

Het is een feit dat er tegenwoordig meer bijen in een volk verblijven dan vroeger. Een belangrijk ander feit is dat de wilde nectareters in Nederland bijna alleen maar aangewezen zijn op een paar natuurgebieden. Hier zou enige concurentie kunnen ontstaan, maar die moet dan direct weer genuanceerd worden. Voor honingbijen zijn de meeste drachten in natuurgebieden nauwelijks interessant, te kleinschalig of onbereikbare nectar. Er is wel onderzoek naar concurentie gedaan (heb ik nog een Engelstalig abstract van) en die blijkt zeer beperkt. Een gedetailleerder onderzoek zal moeten uitwijzen of er daadwerkelijk sprake is van concurrentie.

Groet, Arjan

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: concurrentie in natuurgebieden

Bericht door Hans van der Post. » do 11 jan 2007, 13:24

Pieter1 ik zou graag de link van de site willen hebben waar je dit hebt gelezen:

Als er op een paar hectare meerdere honingbijkasten worden geplaatst, leidt dit mogelijk tot concurrentie of verdringing van de wilde bloembezoekende insecten.
Voor een aantal terreinen is besloten geen honingbijkasten meer toe te staan omdat hier zeldzame of kwetsbare soorten vlinders of wilde bijen voorkomen.


Hans.

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: concurrentie in natuurgebieden

Bericht door pieter1 » do 11 jan 2007, 15:04


Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: concurrentie in natuurgebieden

Bericht door marc » do 11 jan 2007, 15:16

Mensen die rekening wensen te houden met het beperkte aanbod aan voedsel (nectar + stuifmeel), te veel is te veel.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: concurrentie in natuurgebieden

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 11 jan 2007, 23:42

Idd zijn natuurgebieden nauwelijks interessant voor honingbijen, tenzij er zeer grote monocultures zijn, zoals wilg, braam, heide, zeeaster of lamsoor, moerasandijvie. Maar daarmee is de kous nog niet afgedaan. Ook deze grote monocultures of juist deze grote oppervlaktes aan nectar en stuifmeelleveranciers zijn tevens gemakkelijke voedselbronnen voor (zeldzame) insecten met een smalle range aan voedselplanten in termen van zeldzaamheid of kleine oppervlaktes. Als imkers massaal gaan staan op die drachtvelden kan er voedeltekort ontstaan. Nectar is welliswaar niet limiterend (overigens wel onder zeer droge omstandigheden), maar wat te zeggen van stuifmeel?? Eenmaal weg is altijd weg. Dit jaar ben ik populaties zandblauwtjes bij langs geweest en elke middag rondom 13.00 was al het stuifmeel verdwenen. Grotendeels door hommels, maar soms ook door honingbijen. Beide soorten grazen als grote gekken het stuifmeel van de bloem.

jp

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: concurrentie in natuurgebieden

Bericht door jjmvaningen » vr 12 jan 2007, 18:51

volgens mij was het een onderzoek van de RU-Groningen (al dan niet in samenwerking met natuurmonumenten) met als resultaat dat, voor zover ik weet, er geen bijenvolken mogen worden geplaats op gebieden van natuurmonumenten.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: concurrentie in natuurgebieden

Bericht door Hans van der Post. » vr 12 jan 2007, 22:54

Nu dat daar geen honingbijen volken mogen staan zal de bijenwolf uitsterven!
Hans

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: concurrentie in natuurgebieden

Bericht door labrador » vr 12 jan 2007, 22:54

Ik woon op een landgoed van Natuurmonumenten. Ik kreeg ook al moeilijke boswachters op de stoep omdat ik bijenkasten heb staan...

Op mijn vraag of ze een officieel dokument konden laten zien waarin onomstotelijk bewezen wordt dat de wilde insecten schade hebben of ondervinden van onze bijen, dropen ze af.....

Mijn 7 kastjes (incl. bijen, jawel!) staan er nog

rare jongens, maar iedereen weet toch dat het beleid van natuurorganisaties bepaald wordt door haar leden?

Zolang er Partij v.d. Dieren bestaat kunnen we er op wachten dat er nog veel meer onzinnige en "tegen natuur-lijke" besluiten worden genomen in dit land.... Dat zo'n partij bestaat zegt mij, dat het gemiddeld landelijk IQ snel aan het dalen is........

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten