Ken je dracht (gebied)

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:
Ken je dracht (gebied)

Bericht door marc » ma 15 jan 2007, 12:25

Grote opmerking bij het stuifmeelonderzoek waar ik mee bezig ben is dat 80% van de imkers hun eigen drachtgebied NIET KENNEN.
Waar de honingdrachten staan tussen april en juli weten ze nog wel maar bijen houden is meer dan die pot honing alleen.
Het is hetzelfde als een hond houden en niet weten wat hij eet of waar je dat kan halen, bij imkers kan dat precies wel.
IEDER imker, die naam waard, moet zijn drachtgebied kennen.
Persoonlijk gebruik ik een kaart op schaal 1:10000 en trek daarop een cirkel met straal 2 km omheen de stand(en). Elk plekje met zijn drachten en de drachttijd moet in dit gebied bekend zijn.
Maak alvast uw kaarten klaar en ga in 2007 op verkenning, is je plantenkennis beperkt, neem dan een plantenkenner mee.
Doe daar a.u.b. wat aan.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Ken je dracht (gebied)

Bericht door maartenkleijne » ma 15 jan 2007, 17:14

Goeie suggestie, Marc. Waarom juist 2 KM. In de hoogzomer mag het best 5 KM zijn en in het vroege voorjaar en late najaar zijn vooral de eerste paar honderd meter van belang.
Hans vd Post heeft daar leuk onderzoek naar gedaan.

De 1 op10.000 kaarten zijn hier online te bestellen bij kadaster.nl. Voor sommige lokaties heb je er 2 nodig om de cirkel te kunnen tekenen.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Ken je dracht (gebied)

Bericht door marc » ma 15 jan 2007, 20:20

Maarten, je weet welke maanden ik in het oog hou [:)]. Ik teken steeds de 2 km en de 1 km cirkel. Naargelang de temperaturen van de maanden die je onderzoekt kan je daar wat boven of onder blijven natuurlijk.
Het wordt al een hele klus om imkers zo ver te krijgen, die 2 km te verkennen (+/- 12.5 km²), 2 km betekent 20 cm op de 1:10000 kaart, dus heb je inderdaad dikwijls 2 kaarten nodig.
In België kan je ze bestellen op de site van het Nationaal Geografisch Instituut ( http://www.ngi.be ).

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Ken je dracht (gebied)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 16 jan 2007, 22:48

Marc is de Marianne Thieme van het forum! Inmiddels is zij al op haar bestemming aangekomen en kan ze beginnen aan haar (werk)vakantie. Zij zit in de kamer, terwijl Marc nog maar begonnen is met het inpakken van zijn koffers. De weg naar zijn stuifmeeldrachtdoel is lang. Marc is nog maar net begonnen aan zijn tocht.

Zet hem op. Ik heb niet op de Partij voor de Dieren gestemd. Maar mijn stem heb je Marc.

jp

PS 1. De 10 km die bijen kunnen vliegen is zwaar overdreven. Het komt zelden tot nooit voor. Volgens vrijwillgers van het Carnica Station op het Schier vliegen de bijen helemaal tot ver op de Ooster kwelder, wat nonsens is. Ik heb een jaar goed geobserveerd, maar kon honingbijen alleen ontdekken op Lamsoor dichtbij de haven waar de boot met toeristen elke dag aanmeert.

Uit eigen ervaringen (met name in de polder) blijkt dat bijen niet meer dan 1 tot 2 km vliegen. Zelfs in de zomer.

PS 2. Kijk voor goede (stuifmeel)drachtplanten toch eens op de drachtplantenlijst van Arie Koster te vindne op de VBBN website. Dit is een openbare bron en je kunt deze lijst gemakkelijk opslaan in EXCEL.

jp

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Ken je dracht (gebied)

Bericht door Ria van den Berg » wo 17 jan 2007, 05:57

Hoi Jelte Pieter,
Op ons onderzoek station heb ik eens een observatie kastje gezien. Daar kwamen dansende bijen binnen, die koolzaad op ruim 5 km hadden gevonden Met de stopwatch en een klein computerprogrammaatje kon je dat zelf uitrekenen. Het was een demonstratie van een onderzoeker uit Zuid Carolina (?) die veel onderzoek heeft gedaan aan de bijendans (en aan met hoeveel darren een moer paart en hoe belangrijd het is). Het was toen wel eind juni.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

jur wernsen
Berichten:11
Lid geworden op:vr 19 apr 2002, 20:30
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Ken je dracht (gebied)

Bericht door jur wernsen » di 23 jan 2007, 21:26

Goedendag medeforumers,

Even een tip;
Voor xp gebruiker is google earth een prima progamma om je drachtgebieden te markeren. Probeer het maar eens.
groeten
jur

biemans
Berichten:6
Lid geworden op:zo 25 jul 2004, 19:24
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Ken je dracht (gebied)

Bericht door biemans » wo 24 jan 2007, 18:52

Hoi Jur,
Hoe markeer ik de drachtgebieden en hoe kan ik er dan mee werken?
Print je die drachtgebieden dan uit of kan men dit digitaal bewerken.
Groeten Jan

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Ken je dracht (gebied)

Bericht door LWPisa » wo 24 jan 2007, 19:01

Je zou met "landmarks" plekken kunnen markeren bijv. parken of slootkanten of bomenrijen. Je moet ze dan vervolgens op de fiets bezoeken en kijken wat er echt staat.

L.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Ken je dracht (gebied)

Bericht door Dirk Blanken » do 25 jan 2007, 18:39

Google earth is geen momentopname, de fotoos zijn vaak maanden oud.
Je zou nu een overzicht kunnen maken, bij mij zijn de fotoos van de landbouwpercelen van van de herfst, dus zonder gewas erop en afdrukken bijv.van 3 km om de stand.
Maar gewoon elk jaar een paar keer rondrijden geeft volgens mij ook al voldoende info.
De vaste drachten zoals linde etc.dat weet je al jaren, dus gaat het eigelijk alleen maar over groenbemesters zoals luzerne, mosterd , rammanas, en phacelia

Vaak kijk ik welke richting de beam bijen heen gaat en ga ik er dan pas achteraan al benoem ik de honing van de thuisstand altijd voorjaars/zomer/najaarshoning.

Ik ken de omgeving heel goed en weet dat als er hier geen groenbemesters stonden, de dracht bestond uit een bakje voorjaarshoning voor ongeveer 25 volken en dat was het dan.

Daarom leg ik me de laatste jaren meer toe om het vermeerderen van volken, wat ik ook veel meer uitdaging vind dan veel uren in de slingerruimte door te brengen.
Stuifmeeldracht is er nog voldoende, zeker bij goed weer.

De enige belangrijke dracht hier is koolzaad daar kan je gemiddeld 60 tot 80 pond/volk van krijgen en het is een geliefde honing dus vliegt het de deur uit, zeker als je er cremehoning van maakt.

Als de politiek de koolzaadhoning bestemd voor biodiesel zou vrijwaren van accijns dan zou het op het hogeland van Groningen ook weer wat meer voorkomen, nu meestal in oost groningen op lichtere minder rijke gronden.

Vroeger hoefde ik er niet voor te reizen.

Dirk



dertiende

jur wernsen
Berichten:11
Lid geworden op:vr 19 apr 2002, 20:30
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Ken je dracht (gebied)

Bericht door jur wernsen » vr 26 jan 2007, 22:27

Hoi Biemans,

Wat betreft google earth, bovenin de balk staat een geel prikertje (placemark), waneer je deze aanklikt kun je de marker plaatsen op de kaart. Op de popup kun je in de rechterbovenhoek het soort marker kiezen. Hiernaast kan je een beschrijving geven wat je op die plek hebt aangetroffen. Zo zou je kunnen kiezen voor verschillende kleuren welke de maand in je drachtgebied aangeven. Ook is het mogelijk de omvang van een perceel of drachtgebied uit te rekenen (add path). Met het liniaaltje kun je exact het aantal meters uitrekenen. Kortom niet alleen voor drachtgebieden maar ook bv. voor vogelspotting etc.
Tot zover.

groeten
jur

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten