Groenbemesters

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Wilfred
Berichten:63
Lid geworden op:vr 27 aug 2010, 08:24
Contacteer:
Re: Groenbemesters

Bericht door Wilfred » wo 29 sep 2010, 17:52

Weet iemand nog een veld met mosterd of bladramenas op de veluwe om mijn bijenkar tijdelijk nog te plaatsen?
Bijen zijn terug van de hei en na inwinteren wil ik ze graag nog iets extra stuifmeel meegeven.

Vast mijn dank
Wilfred.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Groenbemesters

Bericht door marc » do 30 sep 2010, 11:06

De beste groenbemester voor bijen en vele andere insecten is nog altijd phacelia.
Wie zelf daarvoor wil zorgen kan meedoen : http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... 12&t=23963

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Groenbemesters

Bericht door Jaap v.Popering » vr 01 okt 2010, 16:01

Ik heb nog even wat informatie ingewonnen over de groenbemesters .

Er schijnen div soorten gele mosterd voor de groenbemesting te zijn , wat voor een leek niet of nauwelijks te zien is . Er is zelfs een soort dat in de volle bloei gehakseld en direct ingefreesd wordt waarna er een stof in de grond vrij komt welke div aaltjes bestrijd .

Met Bladramanas te zaaien heeft men een groenbemester en tevens worden aaltjes ( o.a. het bietenaaltje ) in de grond bestreden .

Bij Phacelia is het andersom hierbij vermeerderen de aaltjes ( waarplant ) in de grond , maar is wel een goede groenbemester .

Jaap v P

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Groenbemesters

Bericht door marc » za 02 okt 2010, 08:33

Phacelia is een uitheemse plant (oorspronkelijk Amerikaans) en is daardoor geen waardplant voor onze aaltjes, heb ik me door kenners in de groenbemesting laten vertellen.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Groenbemesters

Bericht door maartenkleijne » za 02 okt 2010, 08:42

Ik lees toch bij agripress dat: 'phacelia is een sterke vermeerderaar van wortelaaltjes'. Dus zo simpel is jet allemaal niet.
gr,
m

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Groenbemesters

Bericht door Jaap v.Popering » za 02 okt 2010, 08:47

4. Ziekten
Facelia behoort tot de bosliefjesfamilie en heeft geen verwanten onder de cultuurgewassen. Toch zijn er ook bij dit gewas verschillende ziekten en plagen bekend. Voor Phoma (veroorzaker van gangreen in aardappel) is Facelia een redelijk goede waardplant. Bij lichte besmettingen kan de schimmel zich op Facelia goed vermeerderen. Als er problemen zijn met Phoma is een andere groenbemester aan te raden.

Jaap v P

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Groenbemesters

Bericht door marc » za 02 okt 2010, 12:18

Elke groenbemester heeft zijn voor- en nadelen. De keuze voor de landbouwer hangt daarom vooral af van het soort nagewas en het regelmatig veranderen van groenbemester. Phacelia bindt bv. veel meer bodemstoffen (dan stikstof alleen) dan de hierboven besproken andere groenbemesters. Zodat die in de grond blijven en niet uitspoelen.
Moesten we elke landbouwer gemotiveerd krijgen om ook naar het criterium insectenvoedsel te kijken, dan zouden we een serieuze vooruitgang boeken.
Meestal speelt ook de zaadprijs een doorslaggevende rol want phaceliazaad is merkelijk duurder dan bv. mosterdzaad.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Groenbemesters

Bericht door Jaap v.Popering » za 02 okt 2010, 20:37

Mag ik betwijfelen of Phacelia meer voedsel levert aan de Insecten dan Gele mosterd . en de zaadprijzen .ach die telen wij hier zelf .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten