Sarcococca

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Sarcococca

Bericht door Jaap v.Popering » di 08 feb 2011, 21:23

Hier de wat minder bekende heerlijk geurende Sarcococca . Rijk aan nectar en stuifmeel .

Afbeelding

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Sarcococca

Bericht door Albert Stoter » di 08 feb 2011, 23:14

Jaap, is dit een foto van vandaag (inmiddels bijna gister)?

Ik vind deze plant niet terug in het vademecum van Koster. Welk een classificatie zou jij aan deze plant geven als je uitgaat van http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... oningbijen Heb je voldoende kijk op deze plant gehad om hier wat van te kunnen zeggen?

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Sarcococca

Bericht door Jaap v.Popering » wo 09 feb 2011, 09:33

Ja Albert die heb ik vandaag genomen , en ik zal wat waarnemingen doen en hier vermelden . ik kan je nu al wel zeggen dat hij zodra de zon schijnt en de Bijen vliegen ,hij op zowel nectar als stuifmeel bezocht wordt .

Jaap v P

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Sarcococca

Bericht door marc » wo 09 feb 2011, 09:51

Het is een plant die soms al in januari bloeit en daardoor dikwijls volledig in het water (kou) valt. Bestaat zowel als lage 'bodembedekker' als in hogere struikvorm.
Gisteren was het een lust voor het oog met alle bijen die erop vlogen.
Zoals Jaap zegt, wordt er zowel nectar als lichtgeel stuifmeel op gehaald. Er een 'Koster-notering' op plakken is niet gemakkelijk. Op deze tijd van het jaar is de vleesbes zeker minstens evenwaardig met winteraconiet, krokus, winterkamperfoelie en winterheide waar de bijen nu ook gelijktijdig op vliegen. De sneeuwbalsoorten en de hazelaar die nu ook bloeien staan duidelijk een trapje lager. Aan de eerste wilgen die binnenkort zullen gaan bloeien, kunnen ze evenwel geen van allen tippen.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Sarcococca

Bericht door Jaap v.Popering » wo 09 feb 2011, 11:24

Heb ik waarschijnlijk een andere variant , gaat nu pas in de bloei , wordt niet hoger dan een cm of 25 ,( geurt heerlijk ) wit stuifmeel en wordt hier eerder en intensiever bevlogen dan de winterakoniet of krokus . maar laten wij eerlijk zijn op een andere plaats kan dit heel anders zijn .

Jaap v P

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Sarcococca

Bericht door marc » wo 09 feb 2011, 18:23

Dan heb je de laagblijvende S. humilis, Jaap. De S. confusa wordt haaggroot, maar het duurt een tijd.
Om vroeger te bloeien (januari) hadden ze meer zon nodig en die was er dit jaar niet.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Sarcococca

Bericht door Albert Stoter » do 10 feb 2011, 10:41

marc schreef:Op deze tijd van het jaar is de vleesbes zeker minstens evenwaardig met winteraconiet, krokus, winterkamperfoelie en winterheide waar de bijen nu ook gelijktijdig op vliegen.
Jaap v.Popering schreef: ... en wordt hier eerder en intensiever bevlogen dan de winterakoniet of krokus ...
Dan zit ik toch al gauw aan de maximale waarde van 5 te denken aangezien de krokus deze ook heeft. Of zie ik dat te simpel?

5 = goed tot zeer goed en meestal constant bevlogen (een hoge trouwheidsgraad), vaak zwermachtig (met duidelijk gegons van veel honingbijen), vooral als de bijenvolken dicht in de buurt voorkomen.

Dit gedrag zie je ook duidelijk op dat filmpje van de krokus die ik (samen met een filmpje van het sneeuwklokje) ook al elders op het forum (Dracht: "Krokus in volle bloei !") heb vermeld.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Sarcococca

Bericht door de vos roger » vr 11 feb 2011, 22:43

Sarcococca confusa
Dit is blijkbaar een andere soort dan de foto die Jaap laat zien , de struik wordt zo'n 80cm hoog en de bloemetjes zijn helder wit ,en de geur is adembenemend !
Het wordt zéér goed bevlogen door de bijen ,maar ook nergens vind ik welke waarde dat de plant heeft .
Een zaak is zeker, ze halen er zowel pollen als nectar op .
Afbeelding
roger

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Sarcococca

Bericht door Jaap v.Popering » ma 14 feb 2011, 21:07

Het is bij mij inderdaad S. humilis
Vandaag hebben de Bijen even gevlogen vandaar deze foto met het rijp wit stuifmeel wat rijkelijk op de bij aanwezig is
Tijdens het vliegweer zaten er voortdurend tussen de vijf en tien Bijen op een plantenpol ter grote van 40 x 40 cm . voor het middaguur op de pollen daarna op de nectar .

Afbeelding

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Sarcococca

Bericht door Jaap v.Popering » ma 14 feb 2011, 21:43

Ook de Helleborus wordt nu goed bevlogen .

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten