Korenbloem

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Korenbloem

Bericht door Oude Essink » wo 23 feb 2011, 11:21

Afbeelding

Korenbloem Centaurea cyanus
Ooit was de Korenbloem een belangrijke zomerdracht; zij doet mij met nostalgie terug gaan naar mijn jonge jaren: ik woonde in Twente. Aan het eind van de zomer verscheen in de Oldenzaalse straten een imker met huifkar, waarin een teiltje stond vol met, nog in de raat, zomerhoning. Voor een dubbeltje mocht je de kar betreden en een brok uitnemen; Korenbloemhoning : heerlijk.
Na de oorlog was het gauw gedaan met deze lekkernij; herbiciden maakten korte metten met de bloem en waar ooit “het goudgele graan golfde op de essen” (Twents volkslied) staan nu de velden vol mais, een gewas, dat zoveel schaduw werpt, dat een nieuwsgierige korenbloem al snel het leven zou laten.
De korenbloem is nu een “beschermde bloemsoort” en wie er oog voor heeft komt soms nog een enkele tegen. Hoopvol is, dat menige tuinliefhebber de schoonheid van de plant heeft ontdekt; de vraag wordt groter en kwekers voorzien in mooie pollen cultivars, die niet aan drachtwaarde hebben ingeboet.
Het aardige is, dat het bloemhoofd ook zelf, al voordat de bloei begint, nectar vrij geeft op haar extraflorale nectariën; hiermee trekt zij al snel mieren, bijen, hommels, vlinders aan en houdt het leven in de tuin.
Een beschrijving van deze mooie en waardevolle drachtplant voegde ik toe aan drachtplantensite: http://www.bijenplant.nl/drachtplantenindex.htm

Afbeelding

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Korenbloem

Bericht door jasper-k » wo 23 feb 2011, 12:32

Beste Hennie,
ik heb je site nog eens rustig onder de loep genomen en even alle planten aangeklikt foto's bekeken en alle info die er bijgeschreven stond gelezen! Gelukkig hoef ik niet alles te onthouden want het is immers een site, maar zeer zeker zeer de moeite waard, ik zou willen dat ik een hectare tuin had en alles planten kon! Helaas...

Leuk dat je de site iedere keer uitbreidt en wat een mooi foto's met nieuwe planten.

cheers
Met vriendelijke groet, Jasper

Bijkersgilde
Berichten: 84
Lid geworden op: do 18 jun 2009, 09:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Korenbloem

Bericht door Bijkersgilde » wo 23 feb 2011, 13:46

Hennie dat is een prachtige foto van weer een BIJna verdwenen stukje cultuurgoed.
De honing van de korenbloem heeft een heerlijk pittige smaak en de honing heeft een mooi diepe kleur.
Tijdens de studiedag in Beilen, november afgelopen jaar, werd deze honing ter keuring aangeboden aan het BIjkersgilde.
We hebben dat bekeken en ook de pollen hieruit gezien.
De hoeveelheid pollen van de korenbloem in de honing is hoog.

Het verslag van de keuring en de pollenplaatjes is via BIJgaande link te zien;
http://www.bitsandbees.nl/pollenkruit01.htm
Bijkersgilde - Waarborg voor kwaliteit.
Meer informatie op onze webstee: www.bijkersgilde.nl

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Korenbloem

Bericht door JackC » di 24 mei 2011, 09:19

Het viel mij op dat de bijen nu zelfs extraflorale honing halen op uitgebloeide korenbloemen (gekweekte variant)

bas sprengers
Berichten: 83
Lid geworden op: di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: Korenbloem

Bericht door bas sprengers » wo 25 mei 2011, 22:26

zag vanavond tijdens een rondje fietsen de korenbloemen al aardig hun kop uitsteken boven een veld biologische gerst, ingezaaid door het Utrechts Landschap. kreeg na de weemoed van Hennie over teiltjes met raathoning even de gedachte om een volkje erheen te verplaatsen .....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten