gleditsia

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

bas sprengers
Berichten: 83
Lid geworden op: di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: gleditsia

Bericht door bas sprengers » vr 06 mei 2011, 11:52

nog een kleine wetenswaardigheid:
gleditsia t. is inheems in het oosten van N. Amerika. Daar heet ie 'honey locust', dat zegt genoeg ....

bas sprengers
Berichten: 83
Lid geworden op: di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: gleditsia

Bericht door bas sprengers » di 10 mei 2011, 23:07

zag vandaag de variëteit ('sunburst') met licht gekleurd blad in bloei staan. de wilde vorm moet nog komen. (ook deze drachtplant een maand eerder dan 'normaal'), vlak naast uitbundig bloeiende accacia's. op beiden werd gevlogen ...

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: gleditsia

Bericht door Albert Stoter » vr 20 mei 2011, 16:01

In Apeldoorn bij mij in de wijk begint de valse christusdoorn pas net te bloeien. Ik heb er een filmpje van gemaakt, maar hoop er binnenkort een beter filmpje van te kunnen maken (met minder wind, en meer open bloemetjes). Zie voor het huidig resultaat: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... istusdoorn.

bas sprengers
Berichten: 83
Lid geworden op: di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: gleditsia

Bericht door bas sprengers » za 21 mei 2011, 10:29

Mooi werk, Albert! Heel illustratief! Als de weersvoorspelling uitkomt, wordt het vanavond lekker broeierig en misschien wat minder wind dan op je filmpje. Dan krijg je nog wat meer van dat heerlijke gezoem op de achtergrond.
Misschien nog een kleine suggestie voor de herkenning van de boom: meestal heeft deze boom van die opmerkelijke takdoorns die gewoon uit de stam lijken te komen., meestal zelfs vertakt en tot wel 15 cm groot. Kan je die in je filmpje plakken?
tenslotte aan alle lezers: het valt me op dat de door jou gefilmde boom net aangeplant is. Klopt het dat Gleditsia de laatste jaren meer aandacht krijgt als potentiële straatboom?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten