aardappelbloemen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: aardappelbloemen

Bericht door bee-tree » di 18 jun 2013, 10:21

Gerda, het klinkt als een sprookje : Bijen die massaal bloeiende aardappelvelden bevliegen en niet dood gaan
aan bestrijdingsmiddelen tegen schimmels en luizen. Nederland wordt weer een land van melk en honing ?
Ongelooflijk. Gerda ,ik lees elke dag alle berichten , inmiddels 4 pagina's. Ik kijk vooral uit naar foto's
waarop bijen te zien zijn waarbij je pollenklompjes ziet (groeien) en /of bijen diep in de bloem naar nectar
ziet zoeken. Gerda, weet je wel zeker dat de bijen wat vinden ? Als bijen minder dan 5 seconden op een
bloem verblijven, heeft die bloem niets te bieden. Woon je soms in een gebied war niets anders voor de bijen
te vinden is ? In de drachtarme periode vliegen bijen ook wel langs bloeiende vlier.
Ik roep de imkers in de Groningse en Drentse Veengebieden (dalgrondgebieden) op binnenkort de schier eindeloze
velden te onderzoeken op bijenbezoek. De veelkleurige en lekker ruikende bloeiende aardappelplanten trekken elk jaar veel fietsers.
De bloeiende knollenvelden lijken op bloeiende bollenvelden. Het is een aanrader tussen de Hondsrug en het Hunzedal en de stroomdalen
van de Groningse Aa's ( Ruiten Aa, Mussel Aa, Pekel Aa, Westerwoldse Aa) op vakantie te gaan als je een alternatief zoekt
voor de bloeiende bollenvelden in het drukke Westen. Gerda, laat je weer gauw iets van je horen ? Zjef

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: aardappelbloemen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 18 jun 2013, 10:44

Aangezien er veel rassenvariatie is, kan ik me indenken dat er toch varieteiten zijn die nectar produceren.
Overigens wordt nachtschade soms bevlogen door bijen en verzamelen ze hier ook stuifmeel van!!
Het zou kunnen zijn dat oervarianten (aardappel komt uit Zuid Amerika) nog wel nectar produceren? Wie weet hier iets van?

gr.
JP

Gebruikersavatar
aldo
Berichten: 17
Lid geworden op: do 06 jun 2013, 17:59
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: aardappelbloemen

Bericht door aldo » di 18 jun 2013, 20:48

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Aangezien er veel rassenvariatie is, kan ik me indenken dat er toch varieteiten zijn die nectar produceren.
Overigens wordt nachtschade soms bevlogen door bijen en verzamelen ze hier ook stuifmeel van!!
Het zou kunnen zijn dat oervarianten (aardappel komt uit Zuid Amerika) nog wel nectar produceren? Wie weet hier iets van?

gr.
Ik heb Mayan Gold en Mayan twilight staan, dit zijn beide solanum phureja ipv de solanum tuberosum zoals de meeste aardappelen, zal komende weken eens opletten of er verschil in insectenbezoek merkbaar is
bee-tree schreef:Gerda, het klinkt als een sprookje : Bijen die massaal bloeiende aardappelvelden bevliegen en niet dood gaan
aan bestrijdingsmiddelen tegen schimmels en luizen. Nederland wordt weer een land van melk en honing ?
Ongelooflijk. Gerda ,ik lees elke dag alle berichten , inmiddels 4 pagina's. Ik kijk vooral uit naar foto's
waarop bijen te zien zijn waarbij je pollenklompjes ziet (groeien) en /of bijen diep in de bloem naar nectar
ziet zoeken. Gerda, weet je wel zeker dat de bijen wat vinden ? Als bijen minder dan 5 seconden op een
bloem verblijven, heeft die bloem niets te bieden. Woon je soms in een gebied war niets anders voor de bijen
te vinden is ? In de drachtarme periode vliegen bijen ook wel langs bloeiende vlier.
Ik roep de imkers in de Groningse en Drentse Veengebieden (dalgrondgebieden) op binnenkort de schier eindeloze
velden te onderzoeken op bijenbezoek. De veelkleurige en lekker ruikende bloeiende aardappelplanten trekken elk jaar veel fietsers.
De bloeiende knollenvelden lijken op bloeiende bollenvelden. Het is een aanrader tussen de Hondsrug en het Hunzedal en de stroomdalen
van de Groningse Aa's ( Ruiten Aa, Mussel Aa, Pekel Aa, Westerwoldse Aa) op vakantie te gaan als je een alternatief zoekt
voor de bloeiende bollenvelden in het drukke Westen. Gerda, laat je weer gauw iets van je horen ? Zjef
Woon zelf op de Hondsrug, zal binnenkort eens een rondje door de drents/groningse veenkolonien maken.
En tja, inderdaad wonderbaarlijk hoe weinig toeristen je ziet in de veendorpen terwijl de Hondsrug en de Aa's overspoeld worden

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: aardappelbloemen

Bericht door Jaap v.Popering » di 18 jun 2013, 21:27

Ik woon in het land van Tholen welke bekend staat vanwege zijn teelten van aardappelen vele hectares aaneen . Ik heb al vele velden in bloei zien staan , maar nog nooit één honingbij op zien foerageren . Ik zal dit jaar eens enkele fotos maken om hier te plaatsen .

Jaap v P

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: aardappelbloemen

Bericht door Jaap v.Popering » do 11 jul 2013, 22:03

Hier een veld met bloeiende aardappelen . Ik heb al weer enkele keren gekeken maar nog geen enkele bij hier op zien vliegen.


johannes
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 19 aug 2007, 08:50
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica+Buckfast
Locatie: z.o. Drenthe
Contacteer:

Re: aardappelbloemen

Bericht door johannes » do 11 jul 2013, 23:04

Ik heb enkele jaren bildstar in de tuin verbouwd ,dat werd in de voormiddag wel door bijen en hommels bezocht.
Daar hangen later ook enorme zaaddozen aan.
Op andere rassen ook nooit een bij of hommel op gezien.

johannes.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: aardappelbloemen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 11 jul 2013, 23:11

Dan moet elke aardappeleter aan de Bildstar :D .
Ik zal er ook op letten.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: aardappelbloemen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 11 jul 2013, 23:19

Foto's van bijen op aardappelen: http://www.konvib.eu/bijenweide/458-aardappel.html

gr.
JP

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: aardappelbloemen

Bericht door Jaap v.Popering » vr 12 jul 2013, 07:20

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Dan moet elke aardappeleter aan de Bildstar :D .

gr.
Of alle consumenten geen ander soort meer kopen :whistle:

Jaap v P

Gebruikersavatar
aldo
Berichten: 17
Lid geworden op: do 06 jun 2013, 17:59
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: aardappelbloemen

Bericht door aldo » zo 14 jul 2013, 08:12

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Dan moet elke aardappeleter aan de Bildstar :D .
Ik zal er ook op letten.

gr.
Ohjee moet er om culinaire redenen alleen al niet aan denken :lol: en dan zijn we het verhaal van biodiversiteit en een hongersnood in Ierland nog niets eens begonnen....

Maarr om even terug te komen op de bijtjes... :be9: :be9: ..heb er geen enkele in mijn aardapelveldje gespot.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten