aardappelbloemen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: aardappelbloemen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 06 jun 2011, 22:13

Hoi allemaal,

ik heb wel 'iets' met aardappelen. Het bintje komt uit mijn geboortestreek vandaan en is gekweekt door meester De vries. Een begrip in het naburige dorp Suameer (Sumar in het Fries). De aardappel is naar iemand van zijn voormalige leerlingen genoemd: Bintje dus. Een en al nostalgie. Het leuke is dat die aardappel nog altijd immer populair is. Ook na meer dan 70 jaar. Het voordeel van de boeren is dat deze aardappel 'patent' vrij is (als het ras van voor de oorlog is en dat zijn er nog maar een paar).

Ook ik heb vaak genoeg zaaddoosjes gezien bij aardappelen.....het verhaal van Hennie klopt natuurlijk wel over het algemeen, maar dus niet alle rasen zijn steriel. Ik heb al vaker gezegt dat er in feite een enorm potentieel aan dracht light indien de aardappel een goede drachtplant zou zijn!! In BE is momenteel veel te doen over gemodificeerde aardappelen. Een aantal dagen geleden is er namelijk een proefveld door links radicaal 'tuig' deels vernield. Hierbij behoorde een onderzoeker van de KUL die inmiddels zijn baan door het akkefietje is kwijt gespeeld. Aardappelen (in Belgisch: patatten) zijn momenteel dus een hot item in Belgie.

Het zou kunnen zijn dat momenteel door de droogte de aardappel toch interessant voor de bijen kunnen zijn. Juist nu, als de andere bronnen zijn opgedroogd. Bovendien heb je in landbouw enclaves minder drachtaanbod zoals linde of acacia of zelfs helemaal niet.

Vraag aan Gerda: zou jij het ras kunnen achterhalen of foto's kunnen maken?

(Bij mijn weten heeft Kerkvliet nooit aardappelpollen in de honing gevonden; of heeft hij ze voor nachtschade familie aangezien).

JP
JP

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: aardappelbloemen

Bericht door de vos roger » ma 06 jun 2011, 23:16

gerda schreef:hallo aan de imkervrienden,

mijn bijen zitten er middenin, en ze vliegen er massaal op, het soort aardappel weet ik niet, maar het zullen bintjes zijn denk ik. Of het schade berokkent aan de bijen als ze sproeien, weet ik nog niet, voorlopig heb ik nog niets gemerkt, maar ik laat mijn honing elk jaar onderzoeken in het labo in Gent, dus dit zal ik dit jaar ook doen. Er is anders voldoende dracht bij ons in de buurt, maar dat interesseert hen voorlopig niet, raar, ze doen toch hun zin.
Zeker bedankt voor de reacties, :be5:
Beste Gerda, aan je profiel kan ik niet zien of je een ned. of belgische bent , maar aangezien je je honing in Gent laat onderzoeken vermoed ik toch dat je Vlaming bent :wink: .Dus die aardappelen bevinden zich ook op Vlaamse bodem (?)
Ik laat ook ieder jaar mijn honing in het informatiecentrum van de bijenteelt in Gent onderzoeken , tot op heden ben ik er steeds prima uitgekomen.
groetjes uit de Vlaamse ardennen
roger

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: aardappelbloemen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 06 jun 2011, 23:41

Aangezien ik ook in het Vlaamse land ben neergestreken ga ik dat ook dat doen. En ik ga hiervoor zieltjes winnen in de vereniging.

JP
JP

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: aardappelbloemen

Bericht door Wim Joosten » di 07 jun 2011, 08:04

Ik dacht dat mijn eerder genoemde aardappel de Pimpernel was. Maar dat weet ik niet zeker meer: ik houd zelf poters achter en het is al weer een paar jaar geleden dat ze gekocht heb. Er zijn meer tuinders, die zaaddozen aan de aardappelen krijgen. Ik zal dit jaar eens opletten welke rassen dat zijn. Ik dacht dat Frieslander er ook bij hoorde.
Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: aardappelbloemen

Bericht door semar » di 07 jun 2011, 11:04

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Hoi allemaal,

ik heb wel 'iets' met aardappelen. Het bintje komt uit mijn geboortestreek vandaan en is gekweekt door meester De vries. Een begrip in het naburige dorp Suameer (Sumar in het Fries). De aardappel is naar iemand van zijn voormalige leerlingen genoemd: Bintje dus. Een en al nostalgie. Het leuke is dat die aardappel nog altijd immer populair is. Ook na meer dan 70 jaar. Het voordeel van de boeren is dat deze aardappel 'patent' vrij is (als het ras van voor de oorlog is en dat zijn er nog maar een paar).

Ook ik heb vaak genoeg zaaddoosjes gezien bij aardappelen.....het verhaal van Hennie klopt natuurlijk wel over het algemeen, maar dus niet alle rasen zijn steriel. Ik heb al vaker gezegt dat er in feite een enorm potentieel aan dracht light indien de aardappel een goede drachtplant zou zijn!! In BE is momenteel veel te doen over gemodificeerde aardappelen. Een aantal dagen geleden is er namelijk een proefveld door links radicaal 'tuig' deels vernield. Hierbij behoorde een onderzoeker van de KUL die inmiddels zijn baan door het akkefietje is kwijt gespeeld. Aardappelen (in Belgisch: patatten) zijn momenteel dus een hot item in Belgie.

Het zou kunnen zijn dat momenteel door de droogte de aardappel toch interessant voor de bijen kunnen zijn. Juist nu, als de andere bronnen zijn opgedroogd. Bovendien heb je in landbouw enclaves minder drachtaanbod zoals linde of acacia of zelfs helemaal niet.

Vraag aan Gerda: zou jij het ras kunnen achterhalen of foto's kunnen maken?

(Bij mijn weten heeft Kerkvliet nooit aardappelpollen in de honing gevonden; of heeft hij ze voor nachtschade familie aangezien).

JP
ik wou dat er meer van dat links radicaal tuig was en minder imprealistise comercieele groothufters.
Wil niet meemaken dat je je honing moet vernietigen omdat er stuifmeel van genetisch gemodificeerde aardappel inzit (zoals in duitsland een colega met de mais heeft medegemaakt).
De jacht op octrooien van de genetica van voedsel lijkt mij een kwalijke zaak voor iedereen.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
zanna
Berichten:193
Lid geworden op:di 22 sep 2009, 20:22
Locatie:Belgie/Frankrijk
Contacteer:

Re: aardappelbloemen

Bericht door zanna » di 07 jun 2011, 11:14

semar schreef:
ik wou dat er meer van dat links radicaal tuig was en minder imprealistise comercieele groothufters.
Wil niet meemaken dat je je honing moet vernietigen omdat er stuifmeel van genetisch gemodificeerde aardappel inzit (zoals in duitsland een colega met de mais heeft medegemaakt).
De jacht op octrooien van de genetica van voedsel lijkt mij een kwalijke zaak voor iedereen.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Helemaal met je eens Dominique!! :clap:

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: aardappelbloemen

Bericht door Jaap v.Popering » di 07 jun 2011, 11:50

semar schreef:
genetisch gemodificeerde aardappel

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Weer iets nieuws :roll:

met één vraagje , willen jullie die dan eten :o

Jaap v P

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: aardappelbloemen

Bericht door semar » di 07 jun 2011, 12:07

als er een keuze is niet Jaap,

maar helaas heb je lang niet altijd een keuze, soya mag overal in worden gedouwt zonder dat er bijstaat of het genetisch gemanipuleerde zooi is of niet.
kan ik ook zonnebloem olie krijgen zonder dat het van zaadgecoate planten komt? Laten we het dan niet over de mais hebben.
Op katoen staat als helemaal niets over de herkomst van het product.

ik kom uit de voedsel industrie en weet helaas dat je als consument soms geen keuze hebt, zowel gezien wat betreft beschikbaarheid maar ook wat betreft prijs.
en aangezien ik ook moet eten zal ik wel moeten
.
begrijp wat je bedoeld Jaap maar helaas is het niet anders. Het is meer als observatie dan als discusistuk bedoeld

vriendelijke groet

Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: aardappelbloemen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 07 jun 2011, 13:35

Als u dan toch pro-links radicaal tuig bent, teken dan deze petitie!:

http://www.thepetitionsite.com/4/petiti ... -van-dyck/

jp
JP

Gebruikersavatar
marcv
Berichten:122
Lid geworden op:do 30 jul 2009, 17:07
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: aardappelbloemen

Bericht door marcv » di 07 jun 2011, 13:40

Jelte Pieter Dijkstra schreef:In BE is momenteel veel te doen over gemodificeerde aardappelen. Een aantal dagen geleden is er namelijk een proefveld door links radicaal 'tuig' deels vernield. Hierbij behoorde een onderzoeker van de KUL die inmiddels zijn baan door het akkefietje is kwijt gespeeld. Aardappelen (in Belgisch: patatten) zijn momenteel dus een hot item in Belgie.
Er is ondertussen een petitie gestart http://www.demorgen.be/dm/nl/992/Wetens ... uven.dhtml en de Rector vond het gisterenavond nodig om een sussend mailtje naar alle personeelsleden te sturen. Hij heeft blijkbaar toch heel wat reactie gekregen.

Misschien tijd voor mij om een andere werkgever te zoeken? Eentje zonder de "K" van bekrompenheid in de naam dan ... :be5:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten