drachtwaarde Ambrosia

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

drachtwaarde Ambrosia

Bericht door jasper-k » di 09 aug 2011, 10:58

Goedemorgen beste collega's,
ik las hedenochtend over de invasieve plaagplant Ambrosia: alsemambrosia (Ambrosia artemisiifolia L.), zandambrosia (Ambrosia psilostachya) en driedelige ambrisia (Ambrosia trifida). De planten behoren tot de Composietenfamilie en door de hoeveelheid pollen/stuifmeel die ze produceren een vervelende plant voor de mensen met hooikoorts.
Maar hoe vliegen de bijen erop? Verzamelen ze een deel van de stuifmeel, m.a.w. hebben wij als imkers hier iets aan?
Ze worden nu als pest geruimd maar mogelijk is het een goede stuifmeel bron in de nazomer/herfst, juist op het moment dat de winterbijen worden aangemaakt.
Aan de andere kant, misschien is het niks en dan moeten we de overheid gelijk geven en maar wegtrekken dat ding.
(ik heb gekeken op het drachtplanten stuk van imkerpedia maar daar staan ze niet tussen)

cheers
Met vriendelijke groet, Jasper

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: drachtwaarde Ambrosia

Bericht door maartenkleijne » di 09 aug 2011, 12:27

Heb ik me ook vaak afgevraagd, en ik ben nog niet verder gekomen dan: Lijkt qua bloeiwijze op bijvoet en daar heb ik ze nooit op zien vliegen.
gr,
m

Eugeen
Berichten: 82
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: drachtwaarde Ambrosia

Bericht door Eugeen » di 09 aug 2011, 23:10

Misschien is het toch geen goed idee om zulke invasieve soorten te introduceren. Lees even na: http://nl.wikipedia.org/wiki/Alsemambrosia


ImkerijWestland
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 21 mar 2011, 14:39
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 150
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Westland
Contacteer:

Re: drachtwaarde Ambrosia

Bericht door ImkerijWestland » za 13 aug 2011, 17:49

Eugeen schreef:Misschien is het toch geen goed idee om zulke invasieve soorten te introduceren. Lees even na: http://nl.wikipedia.org/wiki/Alsemambrosia
Helemaal mee eens Eugeen.
Jacobskruiskruid en de Varoa zijn ook invasieve exoten, beide een enorm succes :doh:
Het kost de overheid (= ons) jaarlijks enorm veel geld om deze soorten te bestrijden. Door het ontbreken van natuulijke vijanden of het onbreken van natuurlijk gedrag (wegpoetsen mijten, etc.) gaat dit van kwaad tot erger. Vooraf zijn gevolgen van introductie van nieuwe soorten niet te overzien maar in het algemeen pakt het fout uit (uitzonderingen daargelaten).

Ambosia (b)lijkt een plant te zijn die voor een zeer belangrijk deel bijdraagt aan het ziek zijn van mensen met hooikoorts. Om nu dit soort planten moedwillig te introduceren onder het mom van "het kan een leuke aanvulling zijn op stuifmeel gebruik van onze bijen", lijkt mij even te kort door de bocht.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: drachtwaarde Ambrosia

Bericht door maartenkleijne » za 13 aug 2011, 19:43

Jacobskruiskruid is geen allochtoon maar heeft zich wel enorm uitgebreid door ander maaibeleid; is overigens nu weer aan het teruglopen, omdat het een zuiver pioniersplant is die zich alleen kan handhaven op kale grond, b,v. door overbegrazing door paarden.
gr,
m

Ronnie76
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 21:03
Contacteer:

Re: drachtwaarde Ambrosia

Bericht door Ronnie76 » ma 15 aug 2011, 09:19

maartenkleijne schreef:Jacobskruiskruid is geen allochtoon maar heeft zich wel enorm uitgebreid door ander maaibeleid; is overigens nu weer aan het teruglopen, omdat het een zuiver pioniersplant is die zich alleen kan handhaven op kale grond, b,v. door overbegrazing door paarden.
Dag Maarten,

De bewering dat het JKK aan het teruglopen is, is die gebasseerd op het feit dat je de conclusie trekt dat er minder kale grond is ?
Ik heb met name langs de autosnelwegen in de bermen hele stroken JKK zien staan (nee, ik heb het niet verward met boerenwormkruid) gebasseerd op mijn eigen waarnemingen deel ik je mening(?) dus niet.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: drachtwaarde Ambrosia

Bericht door maartenkleijne » ma 15 aug 2011, 16:13

Inderdaad: op veel wegbermen is ze nog in opkomst maar ik weet veel velden waar de jakobskruiskruid als pionier massaal groeide maar nu is verdreven door een meer permanente begroeiing. Op de wegbermen zal dat ook gaan gebeuren. Alleen in de duinen op kale grond en overbegraasde weilanden zal ze blijven.
gr,
m

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten