eenzijdig stuifmeel

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
eenzijdig stuifmeel

Bericht door Jaap v.Popering » za 24 sep 2011, 21:15

Wij zien hier een veldje :D met ;Gele mosterd " op 200 meter afstand van mijn Bijenstal . Zeker met dit weer heel druk bezocht , stuifmeel en nectar .

Afbeelding

Vrij duidelijk te zien is dat dit allemaal stuifmeel van dit perceel afkomstig is .

Afbeelding


Nu is mijn vraag , moet ik bevreesd zijn voor wintersterfte omdat het allemaal eenzijdig stuifmeel is wat direct opgeslagen is rondom het broednest . :think:

Jaap v P :violin:

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: eenzijdig stuifmeel

Bericht door Bok » za 24 sep 2011, 21:42

Je hebt alles om de hoek waar ieder imker jaloers op is en bent bang voor wintersterfte :roll:
Ik zou me nergens zorgen over maken. Laat ze het lekker zelf uitzoeken dan zijn de dames op z'n best.
groet,

Peter

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: eenzijdig stuifmeel

Bericht door marc » zo 25 sep 2011, 09:21

Waarom zorgen maken Jaap, laat de viool maar spelen, ze zal in de lente nog harder spelen.
De Brassica familie heeft alles in zich om sterke winterbijen te kweken. Ik werk hier al jaren samen met de landbouwers om ook gelijktijdig phaceliavelden in het najaar te hebben.
Het ratenbeeld is hier voornamelijk geel en paarsblauw. De bijen komen in mindere mate ook nog binnen met licht, beige-achtig en felgeel stuifmeel.
Dit jaar gaan mijn thuisbijen voor het 10e jaar op rij onbehandeld de winter in. Alle kasten zijn weer even sterk.
Samenwerken met je buren-landbouwers loont veel meer dan hen om de haverklap (onterecht) de schuld te geven veroorzakers van de bijensterfte (neonicotics) te zijn.

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: eenzijdig stuifmeel

Bericht door Jaap van Assenbergh » ma 26 sep 2011, 10:35

Ik zou me alleen zorgen maken als je weinig kasten hebt om volgend jaar zwermen en vegers in te huisvesten. :dance:
Maar daar heb je nog de hele winter voor om die te maken/aan te schaffen.

Jaap

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: eenzijdig stuifmeel

Bericht door Jaap v.Popering » ma 26 sep 2011, 16:35

Jaap van Assenbergh schreef:Ik zou me alleen zorgen maken als je weinig kasten hebt om volgend jaar zwermen en vegers in te huisvesten.


Jaap
Wij hadden andere plannen . Ik raak ook een beetje op leeftijd en ben van plan om in de lente na het fruit met mijn volken te halveren , er komt dus wat te koop . :clap: die in de handen klapt is het vrouwtje .

Jaap v P

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: eenzijdig stuifmeel

Bericht door A.A. Staals » ma 26 sep 2011, 16:51

Jaap v.Popering schreef: Wij hadden andere plannen . Ik raak ook een beetje op leeftijd en ben van plan om in de lente na het fruit met mijn volken te halveren , er komt dus wat te koop .Jaap v P
Jaap
Welk deel verkoop je dan, het deel met de koningin ? :D

ad staals

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: eenzijdig stuifmeel

Bericht door Jaap van Assenbergh » ma 26 sep 2011, 16:56

Als ik mijn volken met zoveel stuifmeel zou kunnen inwinteren dan durfde ik mijn vrouw ook wel te beloven dat ik na het fruit de helft ga verkopen. :shhh:

Jaap v A

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: eenzijdig stuifmeel

Bericht door Jaap v.Popering » ma 26 sep 2011, 20:58

A.A. Staals schreef:
Welk deel verkoop je dan, het deel met de koningin ? :D

ad staals
Ad

Ik ga daar een aanbieding van maken ; twee halen een betalen 'een met en een zonder koningin . :lol:

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 42 gasten