twee andere astervragen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: twee andere astervragen

Bericht door maartenkleijne » za 01 okt 2011, 21:45

dank Bas, dit is zeer waardevolle info.
ben zeer nieuwsgierig naar het thema uitzaaien. Is daar meer over te vertellen?
gr,
m

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: twee andere astervragen

Bericht door Jaap v.Popering » za 01 okt 2011, 23:03

Op zo,n manier worden die uitgezaaid voor de zaadwinning .

Afbeelding

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: twee andere astervragen

Bericht door Albert Stoter » zo 02 okt 2011, 00:15

bas sprengers schreef:Arie Koster is bij de asters soms wat voorzichtig met zijn classificering als drachtplant; vaak geeft hij aan dat de afstand tot de kast een belangrijke rol speelt bij het verschil tussen HP3 en/of HP5.
Ik ervaar hier in de wijk echter toch wel grote verschillen (en ook "soorten" die veel minder worden bevlogen), en dat kan eigenlijk nauwelijks aan de afstanden liggen. Ik wijt die verschillen toch vooral aan soort-verschillen.
Volgens mij is het wel zo dat grotere bestanden al gauw tot grotere bevlieging leiden dan "normaal". Dus ik denk dat je bij een kweker al gauw een positiever beeld krijgt van een drachtplant.

bas sprengers
Berichten: 83
Lid geworden op: di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: twee andere astervragen

Bericht door bas sprengers » zo 02 okt 2011, 10:36

zo professioneel als op de foto hierboven win ik geen zaad. Integendeel!
de asters waar ik het hier over heb, zaaien zich her en der spontaan uit, ik moet ze vaak op ongewenste plekken wieden. Mijn tuin ligt aan de rand van de heuvelrug: zandgrond, maar wel met een hoog humusgehalte. Vooral op plaatsen waar ik rijkelijk compost heb gebruikt, kiemen ze goed. Ik sluit niet uit, dat het zaad via de composthoop verspreid wordt (lijkt me erg waarschrijnlijk)
Liefhebbers kan ik wel wat zaad opsturen. Als oktober een beetje mooi wil blijven, zal er zeker veel zaad gezet worden. Maar je bent ook welkom om wat worteluitlopers te komen halen. stuur dan even een privéberichtje
(en ik ben er nog steeds niet achter hoe ik nu een foto download: ik krijg te horen dat een bijlagebestand maar 256 KiB groot mag zijn)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten