Bijen en bollen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Bijen en bollen

Bericht door Franschman » do 13 okt 2011, 23:27

Ja beste Beelievers hier is Franschman met een voorstel. Nu de blaadjes gaan vallen wordt duidelijk dat herfst en winter voor de deur staan.
Al we eenmaal in de winter zitten, en dat kan heel snel gaan, wil je eigenlijk de bollen en voorjaarsplanten "uit de grond kijken" Soms kan een mooie Amaryllus in de kamer al wat van het voorjaarswonder laten zien, maar we denken natuurlijk aan onze gevleugelde vrienden die na zo'n winterzit ook wel eens een fris stuifmeelbolletje willen opknabbelen.
Nu het voorstel:1. Welke bolgewassen zijn erg goed voor de bijen en hoe zet je ze neer, compositie want ook een beetje tuinarchitectuur kan geen kwaad.
2. Welke adressen verkopen mooie bollen van kwaliteit?
Vroeger kocht ik veel van dat zogenaamde 'bijgoed' dus sneeuwklokjes etc bij Tubbergen maar nu in Westfriesland wonende zit ik in wat de bollenkwekers 'de Noord' noemen met mijn neus op die bollen(o.a. Westfriese Flora)
Ik zal maar eens en duit in het zakje doen, ik heb er geen financieel gewin bij maar wel ervaring met keus en kwaliteit. Simon en Karin Visser in Bovenkarspel hebben een bloembollenboetiek met veel keus aan allerlei' bijen bollen'. Ze hebben een site kijk maar eens voor keus en prijzen. De botanische dingen hebben zich lekker in mijn tuin uitgezaaid. Prachtig in het voorjaar.
Kan U ook wat tips geven wellicht ook met grondsoort. Ik zit op klei waar al het bijgoed het goed doet. Winteracconieten lijken niet meer uit te roeien dus ook oppassen voor woekeraars.De bijen vinden het allemaal dolletjes en proberen ook allen soorten sneeuwklokjes 'te luiden ' :be8: :lol:

Bij voorbaat dank voor Uw tips en adressen.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Bijen en bollen

Bericht door Franschman » za 15 okt 2011, 10:24

Beste Beeleavers,
Ik heb U al warm trachten te maken om te komen met adressen waar je bollen kan kopen waar bijen wat aan hebben, van goede kwaliteit en redelijke prijs.
Ik noemde het bedrijf van Karin en Simon Visser in Bovenkarspel en hun Bloembollenboetiek. Ikzelf heb goede ervaringen met de kwaliteit van hun bollen en bolletjes.

Ik memoreerde al dat ook bol of knolgewassen een leuke opstelling kunnen krijgen in een bijentuin maar ook echte woekeraars kunnen worden zoals bij mij de winteracconiet die overigens altijd goed door mijn bijen wordt bevlogen. Het is de eerste drachtplant bij mij in het voorjaar ! Een aanrader maar let op zijn spontane uitzaaien.

Toen ik zojuist de catalogus van Simon en Carin Visser weer eens bekeek ontdekte ik een bol die ik niet kende en zeker ga kopen om te zien wat het is.
Voor de botanici en natuurlijk mijn grote vriend en drachtplantenkenner Hennie Oes, even wat huiswerk. Wie kent deze bol die in de catalogus als volgt wordt beschreven:
NECTAROSCORDUM
Bijenplant met hangende klokjes !
Type SICULUM kost bij Visser 15 stuks voor € 4,50

Wordt dit de nieuwe bijenbol voor 2011? :be8:

Bij voorbaat dank voor Uw reacties. :clap:

Uw nederige dienaar in de bijenkunst, Franschman :P

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Bijen en bollen

Bericht door Erik Konijn » za 15 okt 2011, 10:36

Beste franchman,
IK heb enkele jaren in de bollen gewerkt en volgens mij vallen deze bollen onder de alliums soorten. Ik weet dat een kweker uit Bergen N-H deze bollen teelt.
Ik weet niet of deze bloemen veelvuldig worden bevlogen door bijen.

Hommel
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 20 mar 2011, 16:17
Contacteer:

Re: Bijen en bollen

Bericht door Hommel » za 15 okt 2011, 11:00

Alle bollen en knolgewassen in het imidacloprid bad van Bayer Cropscience!
http://goo.gl/ScyNA

Dus verwijder de bloemknop voordat hij bloeit! zoals Ctgb voorschrijft bij gebruik van admire / imidacloprid:
"Gevaarlijk voor bijen en hommels. Om de bijen en hommels te beschermen mag u dit product niet gebruiken op in bloei staande gewassen. Gebruik dit product niet op plaatsen waar bijen en hommels actief naar voedsel zoeken."
http://www.ctb.agro.nl/ctb_files/11483_15.html

Gelet op de halfwaarde tijd kun je ook de eerste twee jaar de bollen met fijnmazig gaas onbereikbaar maken voor je bijen anders verzwakken ze door chronische imidacloprid- en 6chloornicotinezuurvergiftiging en raken ze de weg kwijt door dit zenuwgif.
Na twee jaar zijn de bloemen van de bollen veilig genoeg (minder dan 1ppb imidacloprid in de pollen en nectar) en kun je het gaas verwijderen, of meteen biologische bollen kiezen.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bijen en bollen

Bericht door Albert Stoter » za 15 okt 2011, 11:24

Franschman schreef:Wie kent deze bol die in de catalogus als volgt wordt beschreven:
NECTAROSCORDUM
Bijenplant met hangende klokjes !
Type SICULUM kost bij Visser 15 stuks voor € 4,50
Volgens de drachtplantengids op Imkerpedia wordt deze zogeheten 'Bulgaarse ui' (Nectaroscordum siculum) in een mate van (n)3 op nectar bevlogen.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Bijen en bollen

Bericht door Franschman » za 15 okt 2011, 20:45

Hartelijk dank mensen voor jullie nuttige reacties.
Met name 'Hommel' moet ik bedanken want door mijn langdurig verblijf in France is mij ontgaan dat al die bollen chemisch worden behandeld. :o
Dat is voor mij echt schrikken. Waar zijn we nog veilig ? Aan deze chemische behandelingsmethode moet onmiddellijk een eind komen.

Desnoods gaan we me z'n alle naar het Malieveld met imkerkleding en berokers. Dat zal ze leren !
"Willen we naar Den Haag/Malieveld dan gane we naar Den Haag". Imkers verenigt U !

Franse imkers gingen U reeds voor in de strijd tegen "Gaucho" en met succes !

Ik wil geen oproerkraaier zijn maar dit vraagt toch echt om actie ! 8) 8) 8) Wat vinden jullie imkervrienden?

"Aux armes citoyens et apiculteurs, formez vos bataillons !" Marchons vers La Haye !!! :o

Liberté, Égalité, Fraternité !

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Bijen en bollen

Bericht door Franschman » zo 16 okt 2011, 22:39

Bekijk, beste beelievers eens de site van Van Tubergen, kwaliteisbloembollen sinds 1868

Laat maar eens horen wat jullie leuke bijenbollen en knollen vinden en hoe je ze plant dus apart of in combinaties. Wat voor grondsoort zit U.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Bijen en bollen

Bericht door Franschman » zo 16 okt 2011, 22:48

Nog even en vraag aan 'Hommel' :be3:

Je zegt Hommel, dat je voor biologische knollen en bollen kan kiezen.
Hoe weet ik dat ik niet vervuilde bollen koop. Staat dat op de verpakking ? Heb je adressen van 'schone bollenverkopers ??
Bij Voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Mieke
Berichten: 18
Lid geworden op: za 13 aug 2011, 20:56
Locatie: Heerde
Contacteer:

Re: Bijen en bollen

Bericht door Mieke » ma 17 okt 2011, 09:00

Ook al ben ik niet "Hommel", bij de Bolster kun je naast biologische zaden ook bollen kopen: http://www.bolster.eu/

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Bijen en bollen

Bericht door Franschman » ma 17 okt 2011, 21:01

Hartelijk dank Mieke voor deze bruikbare tip. :clap:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten