boekweit

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:
boekweit

Bericht door p.zwartepoorte » zo 16 okt 2011, 20:57

is boekweit een goede dracht plant en is dit te zaaien of zijn dat vasten planten wie kan me verder helpen en waar zou het te koop zijn
gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Franschman
Berichten:1235
Lid geworden op:wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: boekweit

Bericht door Franschman » zo 16 okt 2011, 21:25

Boekweit is in het Gooi een magisch gewas dat dan ook in de gemeente wapens van o.a Bussum en Hilversum voorkomt. Er bestaan verschillende schilderijen van 'de Larense school' waarop deze bloeiende velden zijn afgebeeld

Voor zover ik weet komt het boekweitmeel , zou goed zijn voor hele lekkere pannenkoeken, veelal uit China.

De zaden zijn driehoekig maar in bepaalde gevallen blijken zaden te worden bestraald waardoor ze niet kiemen

Bij hennepzaad was dat allang een bekend fenomeen.

Mijn idee is dat het geen geweldige drachtplant is maar op arme zandgronden was teelt mogelijk dus een oplossing tegen armoede. Ook in veengebieden werd boekweit geteeld dooreerst de bovenlaag te verbranden. Ook hier was amoede een drijfveerom alles wat iets opleverde uit te proberen.

Mijn vader( 1918) sprak vroeger lyrisch over 'uienboord' , gekookte koeienuiers dat was pas lekker !.
Ik walgde al van het idee maar je snap het al . Bij oudere mensen worden smaakervaringen soms erg positief uitvergroot maar als je het nu ze voor zou zetten zouden ze wellicht ook gillend weglopen.

Samengevat: boekweitteelt voor honing is een soort emotieherleving. Proef de honing maar eens. Hij heeft een úitgesproken' smaak, een mooi verhullend taalfoefje om te verhullen dat het een soort koeienmest achige smaak heeft. De verenigingen in Laren en Blaricum zaaien er perceeltjes mee in.Daar moet je eens gaan kijken en informeren. Ik vind boekweitpannekoeken overigens wel lekker met stroop of met......honing :lol:

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: boekweit

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 16 okt 2011, 21:48

Paul, over boekweit is weer veel te vinden op/in Imkerpedia;
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Boekweit,
en een stuk geschiedenis hierover vanuit Hoogeveen http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... _Hoogeveen

De honing is net als heide enigszins thixotropisch en donker. Boekweit inzaaien kan je ook nog als groenbemesting gebruiken.
En net als alle andere honing smaken en soorten smaken verschillen (gelukkig :) )
En het zaad kan je bij iedere goede zaadwinkel verkrijgen en zelfs bij het bijenhuis, kijk maar op pagina 121 van de NBV catalogus 2010/2011. :o
Bijen vliegen er echt wel op maar niet de gehele dag, er zijn bepaalde uren dat ze dat doen.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: boekweit

Bericht door semar » ma 17 okt 2011, 11:59

Franschman schreef: Mijn vader( 1918) sprak vroeger lyrisch over 'uienboord' , gekookte koeienuiers dat was pas lekker !.
Ik walgde al van het idee maar je snap het al . Bij oudere mensen worden smaakervaringen soms erg positief uitvergroot maar als je het nu ze voor zou zetten zouden ze wellicht ook gillend weglopen.:
Ho.Ho, als van oorsprong rotterdamer kan ik me dat niet laten zeggen hoor! :wink:
Uierboord is daar nog steeds te koop en bijzonder smakelijk.
Hetzelfde geld voor boekweit honing. (heb een voorkeur voor de donkere niet te zoete soorten)

Dat veel mensen het nu niet meer zien zitten heeft waarschijnlijk met onze VERWENDE smaak te maken, dwz al ons voedsel is nu gepropotioneerd, en prefab. waardoor wienig bekend over basis ingredienten.
(wie maakt er zelf nu nog snert met een varkeskop ((of bouilon nu we het erover hebben)), of als je armer bent varkenspoten??
waar is de balkenbrei en zure zult geblezen??
Verdwenen voor meer luxe en minder armeluisvoer.

Trouwens Franschman, Hoe oud was je zelf ook weer? :wink:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: boekweit

Bericht door p.zwartepoorte » ma 17 okt 2011, 12:02

hier in de regio maken ze nog steeds alles zelf zo als snert en balkenbrei vooral in de dorpen die oude generatie die het doen
paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: boekweit

Bericht door jossmits » ma 17 okt 2011, 20:58

Nou SEMAR ik ken nog steeds balkenbrei, zelfs hier in Frankrijk.
Een vriend van mij (slager) brengt het wel eens voor me mee.
In dit huis leidt dit wel eens tot discussies. Ik (van oorsprong uit Gelderland ) ben gek op Gelderse balkenbrei. Mijn vrouw (Limburgse) walgt daarvan. Zij is gek op Limburgse balkenbrei, die ik weer minder vind.

Jos

Franschman
Berichten:1235
Lid geworden op:wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: boekweit

Bericht door Franschman » ma 17 okt 2011, 21:23

Beste mensen,
Ik heb wel wat losgemaakt met die smaakervaringen. ik wist niet dat dat uierboord een Rotterdamse specialiteit was. Mijn vader kwam uit Den Haag. Wel interessant dat deze producten zijn verdwenen.

Hier in Frankrijk krijg ik ook wel eens dingen voorgezet waar ik echt niks van moet hebben. Tripes de CaenK bijvoorbeeld. Het is pens met een pissmaak ook varkenspootjes worden hier voorgezet evanals 'tête de veaux' een glibberige grijze massa. Ik kreeg het niet weg maar smaken verschillen. Van balkenbrij heb ik wel gehoord,echter nooit bewust gegeten tong vind ik wel lekker ook al heeft een ander die eerst in zijn bek gehad :D

Kern van mijn verhaal hou ik overeind.Vooral oudere mensen verheerlijken producten van vroeger maar niet alleen om de smaak maar volgens mij om alle gevoelens die daaromheen speelden. Gezelligheid, heimwee naar 'de goede oude tijd', kindervreugd ( kniepertjes in Drente met Oud en Nieuw b.v)

Met boekweithoning is dat volgens mij ook een beetje zo. Een soort hunkering naar de vroegere, eerlijke maaltijden zonder chemische bijvoegsels.Ook de teelt refereert aan eerlijke eenvoudige boeren met een eerlijk en smaakvol product. Een hang naar nostalgie compleet met geblokte tafelkleedjes en die lekkere pannenkoeken.
Op zich allemaal niks mis mee maar realiseer wat erachter steekt.
Pannekoekenrestaurants weten zo'n nostalgische sfeer meestal ook nog door de inrichting op te wekken.
Hoe dan ook, smakelijk eten mensen :D

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: boekweit

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 17 okt 2011, 21:35

Franschman schreef:Beste mensen,
( kniepertjes in Drente met Oud en Nieuw b.v)
Nu iedereen toch van het onderwerp afwijkt........... :D
Knieperties met oudjaar, en rolletjes met nieuwjaar! :dance:
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: boekweit

Bericht door p.zwartepoorte » ma 17 okt 2011, 22:47

we wijken af op deze topic
is het wat om het te zaaien ? dat boekweit
gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: boekweit

Bericht door A.A. Staals » di 18 okt 2011, 08:11

p.zwartepoorte schreef:we wijken af op deze topic
is het wat om het te zaaien ? dat boekweit
gr paul
Als je enkele ha tot je beschikking hebt levert het mogelijk iets op. Bijen hebben van iets veel nodig, een zonnebloem is niets een ha wel. Het is leukom iets voor de bijen te zaaien, maar of het iets oplevert?

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten