Papaver - Klaproos

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Papaver - Klaproos

Bericht door Oude Essink » do 15 dec 2011, 19:55

Afbeelding
Op de foto zie je een Klaproosveldje in Zuid Frankrijk. In mijn jonge jaren kon ik er in ons land nog volop van genieten. Korenvelden vol klaprozen en korenbloemen: prachtig! En zij boden onze bijen een rijke oogst. Door overbemesting en herbiciden ging veel ervan verloren. Onze klaproos maakt deel uit van de grote Papaverfamilie, die 700 soorten omvat.

Afbeelding
De papaverbloem heeft een zeer groot aantal meeldraden, die ruim pollen in de aanbieding hebben voor de bezoekers; een groot deel ervan is steriel en dient alleen voor de consumptie. Het bovenstandig vruchtbeginsel is doorgaans bolvormig en verdeeld in vier of meer zaadhokjes; Boven deze hokjes staan, zonder stijlen, de schuin-oplopende stempels ingeplant. Veelal is kruisbestuiving vereist, maar geen probleem, want bestuivers zijn er genoeg.
De kleur van het pollen van de klaproos is zeer donkerblauw tot zwart. Andere soorten hebben ook geel, wit, grijs.
De bloemen hebben geen nectarklieren en volgens de officiële literatuur wordt er niet op nectar gevlogen. Toch zou enig nader onderzoek wellicht nuttig kunnen zijn. In zijn artikel over de papaver laat Jaap van Popering een nectar foeragerende bij zien: zie: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... r&start=10
Op mijn foto komt een hommel aanvliegen met uitgestoken tong; betekent dat ook niet, dat zij nectar verwacht?


Afbeelding
Papavers produceren een soort melksap, dat bij gebruik een verdovende werking heeft; opium en morfine komen er vandaan. Op de foto links hebben bijen ervan gesnoept en zijn bedwelmd geraakt. Op de bloem rechts zit een sprinkhaan. Wat heeft deze hier te zoeken?


Afbeelding
Papavers zijn een lust om naar te kijken vanwege de fraaie vormen en schitterende kleurschakeringen. Hier: een klaproos – een lichtpaarse variant - een stekelpapaver – een schijnpapaver met pluimvoetbij – de stekelpapaver argemon mexicana.

hennie oes

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Papaver - Klaproos

Bericht door Paul67 » do 15 dec 2011, 20:04

Geweldig mooie foto's!

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Papaver - Klaproos

Bericht door renske » do 15 dec 2011, 20:39

Prachtig!
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Papaver - Klaproos

Bericht door de vos roger » do 15 dec 2011, 22:03

En....dat de papaver een druk bezochte bijenplant is, dat hoef ik niet te zeggen , kijk zelf maar :be8:
Afbeelding
roger

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Papaver - Klaproos

Bericht door semar » vr 16 dec 2011, 10:54

het lijkt wel albert heijn op een zaterdag

:lol:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Papaver - Klaproos

Bericht door Jaap v.Popering » vr 16 dec 2011, 11:26

Wat doet nu een Bij met roodbruin stuifmeel ( Bij aan de rechterzijde ) op een Papaver .??

Jaap v P

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Papaver - Klaproos

Bericht door de vos roger » vr 16 dec 2011, 12:39

Jaap v.Popering schreef:Wat doet nu een Bij met roodbruin stuifmeel ( Bij aan de rechterzijde ) op een Papaver .??

Jaap v P
Jaap ik vermoed dat die bij van de verbascums naar de papaver is gekomen :be9:
Zo "bloem"vast zijn ze dus niet allemaal zoals hier blijkt.
groetjes
roger

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Papaver - Klaproos

Bericht door Dirk Blanken » vr 16 dec 2011, 18:08

Ik dacht dat papaver alleen pollen gaf.
Staat ook zo in werkboek bijenhouden.
Misschien is er weinig water in de buurt en heeft het eerder geregend.
Dirk
dertiende

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Papaver - Klaproos

Bericht door Oude Essink » vr 16 dec 2011, 18:19

Hé Dirk,
Lees jij de teksten niet bij mijn plaatjes?
hennie schreef:
De bloemen hebben geen nectarklieren en volgens de officiële literatuur wordt er niet op nectar gevlogen. Toch zou enig nader onderzoek wellicht nuttig kunnen zijn. In zijn artikel over de papaver laat Jaap van Popering een nectar foeragerende bij zien: zie: viewtopic.php?f=49&t=24558&hilit=papaver&start=10 Op mijn foto komt een hommel aanvliegen met uitgestoken tong; betekent dat ook niet, dat zij nectar verwacht?
Afbeelding

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Papaver - Klaproos

Bericht door Jaap v.Popering » zo 31 mar 2013, 16:42

Onlangs heb ik wat opmerkelijke foto's gemaakt van de Klaproos/papaver welke wel erg druk door de bijen werd bezocht , daar is duidelijk nog het een en ander niet over bekend . Op de eerste is duidelijk een Honingbij met uitgestrekte tong ten teken dat deze nectar verwacht waar te nemen .



Op de volgende een hommel met uitgestoken tong welke duidelijk een druppel vloeistof tot zich neemt



Op deze zijn duidelijk ( gele pijl ) de druppels waar te nemen , en de blauwe pijl de rode tong van de hommelbij .


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten