Dahlia - enkelbloeiend

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Dahlia - enkelbloeiend

Bericht door Hans van der Post. » di 03 jan 2012, 10:43

Afbeelding

Dahlia's
Dit verhaal gaat het over de enkelbloeiende soorten waar de honingbij en hommel stuifmeel en nectar kunnen verzamelen. Dahlia's geteelt uit zaad daarvan zien de knollen er hetzelfde uit als knollen van soortdahlia's (gestekt) zijn er toch enkele belangrijke verschillen. Zaai dahlia's koopt je altijd gemengd, immers niemand kan voorspellen welke dahlia er uit een zaadje komt. De variaties in kleur, bloemtype, hoogte enz. kunnen erg groot zijn.

Oorsprong.
Dahlia behoort tot de familie de Asteraceae.
Het plantengeslacht Dahlia omvat twaalf soorten, die inheems zijn in Midden-Amerika, met name in Mexico. De eerste beschrijvingen zijn van Francisco Hernandez en dateren uit 1615. Rond deze tijd werden de eerste zaden vanuit Mexico naar Spanje verzonden.

200 Jaar later, in 1804 wordt de dahlia echt geïntroduceerd en werd genoemd naar Andreas Dahl, botanicus en een leerling van Linneus.
In die tijd trof men dahlia's aan o.a. in de botanische tuinen van Madrid en later ook in Berlijn. Sindsdien is de dahlia verspreid door Europa en is men begonnen met kruisen en veredelen. Deze eerste dahlia's waren een kruisingsproduct van verscheidene botanische soorten en werden gegroepeerd onder de algemene naam Dahlia Variabilis.

Variabilis betekent veranderlijk, de naam verwijst naar de grote kleuren- en vormenrijkdom. Het geslacht dahlia is octaploïd (acht groepen genen met erfelijke eigenschappen) Dit verklaart de soms ver uiteenlopende resultaten van de kruisingen.
De belangrijkste ondersoort is D.pinnata ( syn.d.rosea.) Van invloed op het grote sortiment waren eveneens D.coccinea en D.gracilis.D.juarezii wordt genoemd als de stamouder van de Cactusdahlia's. Vanaf 1810 begon de teelt zich in Nederland te ontwikkelen. In 1813 won Arentz te Leiden een van de eerste gevuldbloemigen. Deze kweker C.Arentz was een van de pioniers in Nederland. In 1819 bood hij al een assortiment aan dat zo'n 70 soorten ( kleuren) omvatte.

Vermeerdering.

1. Door zaad
Dit is leuk om te proberen, je moet er rekening mee houden dat de uitkomst heel andere dahlia's oplevert als de plant waarvan zaad is gewonnen.
Je zaait na de tweede helft maart binnen voor het raam. Binnen tien dagen komt het zaad op en zodra de eerste echte blaadjes zichtbaar zijn ga je “verspenen”.
Gebruik kleine plastiekpotjes van 5 cm doorsnede of een tablet (zie foto)
Zet begin april de plantjes buiten zo licht mogelijk. Zelf zet ik het tablet met plantjes op het schuurdak zorg er wel voor dat de nachtvorst niet kan toeslaan.
Zo half mei worden de jonge planten in de volle grond uitgepoot. Naar gelang de regen giet worden de dahliazaailingen een paar keer bij het gietwater wat plantenmest met een laag stikstof gehalte begoten. ( N.P.K) De N staat voor stikstof Dit getal moet lager zijn dan de andere twee.
Afbeelding Afbeelding
2. Door te delen of splitsen
De oude knollen worden in het voorjaar, als de eerste ogen zichtbaar zijn met een mes gesplitst.

3. Door stek
Dahlia's kunnen goed gestekt worden.Deze methode gebruiken de kweker voor vermeerdering. In het vroege voorjaar worden de knollen in kistjes geplant in een verwarmde ruimte b.v.een verwarmde kas.( ± 20° C )
Je snijdt een stek van ongeveer 6 cm doop het snijvlak in beworteling poeder en zet de stek in “stekgrond” dit heeft weinig groeistoffen en dit bevordert ook de beworteling van de stek.
Later wordt na half mei de stek uitgepland op dezelfde wijze dan een “zaailing”.
Afbeelding Afbeelding

Bewaren.
Dahlia's zijn niet winterhard. Als je de knollen wilt bewaren moeten ze voor de winter worden gerooid. Na de eerste nachtvorst (half oktober) worden de planten teruggesnoeid tot ± 20 cm. Na een week de knollen uit de grond halen, deze laten drogen en de knollen in dozen met houtmot (konijnenhok-strooisel) vorstvrij bewaren. Als de knollen op deze wijze bewaard worden heb je niet die gerimpelde knollen (verdroogde) die vaak in de winkel te koop zijn.
Van in het voorjaar gezaaide dahlia’s sta je in bij het oprooien versteld hoe groot de knollen zijn geworden.

"Warm" aan bevolen zelf enkelbloemige dahlia’s zaaien.
Mocht er iemand een “paar”(20) zaden willen hebben stuur een lege envloppe met je adres en postzegel naar mij toe. vraag via een pg mijn adres.
!Hans.

Thijs Corporaal
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 03 aug 2008, 15:05
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Dahlia - enkelbloeiend

Bericht door Thijs Corporaal » di 03 jan 2012, 23:36

Hoi Hans.
Wij hebben ook veel dahlia's in de tuin staan en doen het op de zelfde manier als jij, hebben dat geleerd van imker Johannes Hellenthal en die gaf aan dat de het een lust is om te zien hoe de bijen en andere insecten er van genieten,maar wij ook. later zie je hoeveel verschillen er aan kleuren ontstaan uit de zaden dus imkers ....

Vriendelijke imkersgroet Thijs

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Dahlia - enkelbloeiend

Bericht door Jaap v.Popering » vr 06 jan 2012, 10:51

Met zaad vermeerderen is het mogelijk om bijzondere bloemen te kweken .
In de zaadwereld doet men dat gecontroleerd om dan tot bepaalde kleuren te komen , ook wel door middel van handbestuiving . Wil men dezelfde kleur behouden is dit wel mogelijk dan dient men dit dan ook in een afgeschermde ruimte te doen .

Afbeelding
Hier is echt geen schilder aan te pas gekomen .

Ronnie76
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 21:03
Contacteer:

Re: Dahlia - enkelbloeiend

Bericht door Ronnie76 » do 05 apr 2012, 13:45

Ik ben het experiment aangegaan en heb op ebay.de de Dahlia Mignon besteld als zaad (ik houd de eerde opmerking van Hans in mijn achterhoofd of dat er inderdaad alleen maar Mignon uit voort gaat komen of ook andere kruisingen).
Op mijn vensterbanken groeien nu kleine Dahlia's die aan het spenen zijn, tot 2 paar bladen zijn ze nu gegroeid.
Ben erg benieuwd naar deze prachtige bloemen en hou me graag aanbevolen :pray: voor zaden die komend jaar worden geoogst bij jullie Hans en Jaap, wat een mooie plaatjes !!! :clap:
Volgens mij heb ik er nog een hobbie bij :think:

Ik las op internet dat de oude soort tot 2 meter hoog werd, die met staken gehouden moest worden en zeer grote bloemen had. Volgens de internetbron is deze soort er helaas niet meer.....
Laatst gewijzigd door Ronnie76 op do 05 apr 2012, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Dahlia - enkelbloeiend

Bericht door Hans van der Post. » do 05 apr 2012, 13:53

Ik heb nog zaden liggen.
Stuur mij een brief met daarin een lege envloppe met daarop je adres en postzegel naar mij toe.
Vraag via een pg mijn adres.
De dahlia die ik heb, worden zo ±150 cm hoog.
!Hans.

Thijs Corporaal
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 03 aug 2008, 15:05
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Dahlia - enkelbloeiend

Bericht door Thijs Corporaal » ma 09 apr 2012, 15:36

Afbeelding
Dit zijn Dahlia zaailingen van dit jaar.

belrgerbal
Berichten: 164
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: Dahlia - enkelbloeiend

Bericht door belrgerbal » zo 06 mei 2012, 23:11

Ik vind Dhalia's supermooie planten. Ze bloeien heel lang als je de uitgebloeide bloemen eruit knipt. De enkelvoudige zijn inderdaad ook nog eens prima drachtplanten! Elk jaar worden de knollen en de bloemen groter. Je hebt er wel elke keer wat werk van omdat je ze moet uitgraven voor de winter, maar elk jaar heb je er weer meer plezier van!

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Dahlia - enkelbloeiend

Bericht door jasper-k » do 27 sep 2012, 22:43

Even een oud topic naar boven getrokken.
Begin dit jaar dahlia zaadjes van Hans gekregen, ze bloeien nog steeds!
Helemaal ongeloofelijk de grootste is hoger dan ik lang ben! (177 cm)
Weet je zeker dat je me geen rode roze enpaarse zonnebloemen hebt gegeven hans?

Wanneer moeten ze de grond uit en hoe bewaar ik de knol het best?

Cheers
Met vriendelijke groet, Jasper

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Dahlia - enkelbloeiend

Bericht door de vos roger » vr 28 sep 2012, 08:50

Hans van der Post. schreef:Ik heb nog zaden liggen.
Stuur mij een brief met daarin een lege envloppe met daarop je adres en postzegel naar mij toe.
Vraag via een pg mijn adres.
De dahlia die ik heb, worden zo ±150 cm hoog.
Hans worden die echt zo hoog zelfs na het eerste jaar ?
De meeste zaaidahlia's bij ons zijn het eerste jaar max. 40 à 50 cm hoog .
Het nadeel van die hoge soorten is dat men ze moet steunen, zo niet breken ze gewoon af bij felle wind, heb ik hier vorige week met die stormwind ook meegemaakt.
groetjes
roger

Maarten Hoogeveen
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 15:12
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 18
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Dahlia - enkelbloeiend

Bericht door Maarten Hoogeveen » vr 28 sep 2012, 11:20

Die van mij bloeien ook nog steeds! ben benieuwd wanneer je het zaad van deze bloemen eraf kunt halen?!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten