Zaaiperiode bijenmix

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

montywag
Berichten:15
Lid geworden op:ma 22 aug 2011, 13:48
Contacteer:
Zaaiperiode bijenmix

Bericht door montywag » za 14 jan 2012, 11:34

Heb grote hoeveelheden gedroogd zaad, afkomstig van diverse eenjarige bijenplanten. Wanneer kan ik deze het beste zaaien? Het plan is met een grondfrees banen in het weiland open te trekken en dan in te zaaien.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Zaaiperiode bijenmix

Bericht door maartenkleijne » za 14 jan 2012, 15:22

Zaaien van eenjarigen doe je eigenlijk liefst zodra ze rijp zijn: september, oktober. Vaak willen ze in de winter voorkiemen.
Nu zou ik zeggen: wacht even tot de kans op strenge vorst voorbij is, maart bv.
gr,
m

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Zaaiperiode bijenmix

Bericht door Jaap v.Popering » za 14 jan 2012, 17:16

montywag schreef: Wanneer kan ik deze het beste zaaien? Het plan is met een grondfrees banen in het weiland open te trekken en dan in te zaaien.
Deze manier is vragen om teleurstellingen . Na het frezen zullen de wortels met stukjes gras gelijk weer gaan groeien en de jonge plantjes de kans niet geven om zich te ontwikkelen .

In deze streek worden nog al wat bloemen gezaaid voor zaadvermeerdering , voor de overjarige planten zaait men in de herfst om het volgend jaar bloemen in je gewas te hebben . Sommige jaren kiemt het zaad ( kan om uiteenlopende redenen zijn ) te laat en dan is het volgend jaar ook geen bloem ( zaad ) te verwachten .

Eenjarig gewas daarentegen zaait men in het voorjaar . Men ploegt in de herfst de grond om , en in de lente maakt men de bovenlaag los ( kan op diverse manieren ) beslist niet te diep om uitdrogen van de grond met zaaizaad te voorkomen . het zaad mag niet dieper dan een millimeter of 5 /6 vallen omdat anders bij vele zaden de kans bestaat dat de kiem niet aan de oppervlakte kan komen . Beslist niet VOOR begin April zaaien .

Wanneer je dit zaad zelf geoogst hebt zou ik even een kiemproef doen .

Succes .. Jaap v P

zonregeditor
Berichten:150
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zaaiperiode bijenmix

Bericht door zonregeditor » za 14 jan 2012, 22:09

Het kan inderdaad een teleurstelling zijn maar het kan ook wel gunstig uitpakken,
ik weet alleen niet wat voor frees je hebt en hoe diep die gaat, en wat voor zaad je hebt...
het is van belang te freesen op een moment dat het zaad direct zal kiemen en je moet direct na
het freesen zaaien en licht inharken. Als het dan zaad is dat snel kiemt en sneller groeit dan het
gefreeste gras dan gaat het wel goed.
Je kunt ook in februari vast een keer freesen, dan is de grond nog zachter en dan in april vlak voor
het zaaien nog eens freesen en zaaien, dan heeft het gras twee keer een opdonder gehad.

succes
grvp

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Zaaiperiode bijenmix

Bericht door alfa vulgaris » ma 16 jan 2012, 13:40

Het mooiste is afplaggen en zoden eronderwerken.(voeding)

Mijn vader gooide vroeger altijd laag stro 15 á 20 cm op zijn tuin.
Het onkruid ging dood door lichtgebrek en de wormen trokken een groot deel van het stro de grond in.

Voor het zaaien de stro weghalen of ondervrezen.
Je hebt dan mooie luchtige onkruidvrije grond zonder al te veel werk of herbiciden :D.

Zaaitijdstip van eenjarigen heeft naar mijn idee vaak te maken met of de kiemen wel of niet tegen vorst kunnen.
Afgelopen jaar heb ik de laatse serie een week voor ijsheiligen gezaaid,maar het had vroeger gekund...ik heb het idee dat de planten dan groter worden en uitbundiger bloeien.

Alfa

montywag
Berichten:15
Lid geworden op:ma 22 aug 2011, 13:48
Contacteer:

Re: Zaaiperiode bijenmix

Bericht door montywag » vr 20 jan 2012, 13:32

Dank voor de tips en de waarschuwingen.
Eind maart ga ik het proberen, en het zal net zo zijn als met alle andere zaken die ik probeer met de bijen; met vallen en opstaan.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Zaaiperiode bijenmix

Bericht door Jaap v.Popering » wo 25 jan 2012, 22:01


Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: Zaaiperiode bijenmix

Bericht door Erik Konijn » vr 02 mar 2012, 19:00

Bedankt . Ik wacht wel tot 1 april met zaaien. Mocht er dan nog een nachtvorstje komen dan trek ik er wel een acryl kleedje overheen.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Zaaiperiode bijenmix

Bericht door maartenkleijne » vr 02 mar 2012, 23:16

Tot mijn verbazing zag dat kiemplantjes van facelia uit november de vorst hebben overleefd en nu beginnen te groeien.
gr,
m

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Zaaiperiode bijenmix

Bericht door m.kolsters. » ma 12 mar 2012, 16:28

Het is natuurlijk vroeg maar heb 14 dagen terug de tuin omgespit en ingezaaid en nu staat het er op facelia -mosterd en hirk.
Maar het zaad van vorig jaar komt nu ook uit, wel op een andere plek maar wel zandgrond
Tinus Kolsters

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten