wanneer knotwilg in bloei

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

wanneer knotwilg in bloei

Bericht door jasper-k » do 13 sep 2012, 23:19

Beste plantenkenners,

ik heb dit jaar bij medeforummer Hans v.d P. takken van Salix tiandra (geloof ik) semperflorens gehaald.
Deze zijn goed aangeslagen en bloeien nu nog steeds. Ze zijn nog wel klein en ik heb er nog nooit een bij opgezien maar dat zal wel komen naarmate de planten groter worden... althans dat hoop ik...
@ Hans, ik wil er komend voorjaar nog graag een bundeltje van komen halen!

Anyway bij mij op het landje staan ook knotwilgen. Deze zijn afgelopen winter gesnoeid, dit jaar vol met 1 jarig hout en ik heb er geen bloeiwijze op gezien.
Wanneer kan ik er bloei op verwachten, welk jaar na snoeien? Bloeien knotwilgen unberhaupt?

Graag jullie ervaring, kennis.

thanks
Met vriendelijke groet, Jasper

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: wanneer knotwilg in bloei

Bericht door Hans van der Post. » do 13 sep 2012, 23:51

Onder het motto: "u belt wij draaien" :) even gezocht met de zoeknaam knotwilgen. Het is Salix alba die als "knotwilg" gebruikt wordt. Als deze niet geknot wordt, groeit deze tot een grote hoge boom uit en boeit als laatste wilgensoort in Oegstgeest zo rond eind april begin mei.
Vond een leuke pdf over knotwilgen als bijlage.

Natuurlijk Jasper ligt tegen die tijd weer een bosje stekken voor je klaar.
Nog meer gegadigen voor Salix semperflorens; even in januari een pg tje sturen.
Knotwilgen onderhoud.pdf
(800.17 KiB) 843 keer gedownload
- In het algemeen bloeien wilgen soorten op het laatst gegroeide takken.
- De nieuwe takken die op de knot in 2012 zijn gegroeit zullen in het voorjaar van 2013 bloeien.
!Hans.

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: wanneer knotwilg in bloei

Bericht door de vos roger » vr 14 sep 2012, 08:09

jasper het is alléén de salix triandra die gans het jaar door katjes geeft, de andere soorten bloeien alléén in het voorjaar zoals Hans aanhaalt op "jong" hout.
De salix triandra bestaat alleen als mannelijke soort, kan zich dus niet uitzaaien zoals de meeste andere soorten, is dus ook alleen maar door stek te vermeerderen.
De "grote" salix triandra's die ik als knotbomen heb gevormd, daar zie ik toch regelmatig in de loop van het jaar bijtjes op zitten hoor.
En nu in deze periode komen ook de wespen er op af.
groetjes uit Vlaanderen
roger

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: wanneer knotwilg in bloei

Bericht door jasper-k » vr 14 sep 2012, 18:24

heren,

Bedankt voor de reactie.
Nou ik zal er eens op gaan letten, bij al mijn volken staan er namelijk enkele 10-tallen tot letterlijk honderden knotwilgen binnen een straal van 1,5 km.
Heb stom genoeg niet eerder nagedacht over het al dan niet bloeien van een knotwilg. Het zijn in iedergeval geen duidelijk katjes anders was het me vast al wel opgevallen.
Bloeien op het 1 jarige hout, dan wordt het volgend jaar met het juiste weer smullen voor de dames.

@ Hans, als je de stekken iets langer zou kunnen maken dan heb je me dubbelblij want ik plant ze in het "wild".
Met vriendelijke groet, Jasper

A.J.Bus
Berichten: 20
Lid geworden op: za 18 mei 2013, 12:46
Contacteer:

Re: wanneer knotwilg in bloei

Bericht door A.J.Bus » ma 01 dec 2014, 17:32

heb bij mij in de tuin bandwilgen staan welke in het voorjaar een enorme hoeveelheid aan stuifmeel leverd

H.van Welij

hfjvanwelij@hotmail.com

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten