Sternbergia leuke najaarsdrachtplant ?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Franschman
Berichten:1235
Lid geworden op:wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:
Sternbergia leuke najaarsdrachtplant ?

Bericht door Franschman » vr 12 okt 2012, 19:46

Ze zijn hier weer de Sternbergia's( Sternbergia lutea). Dit bolgewas bloeit nu en lijkt op het eerste gezicht op een grote gele crocus. Drachtplant of niet zo'n leuk bolgewasje mag in de tuin ( van de imker) niet ontbreken mede omdat het de saaie herfsttuin wat kleur kan geven en mogelijk een late stuifmeelbron kan zijn.
Het bolgewasje komt hier in Frankrijk het wild voor en is in Nederland ook te koop.(zie Google)
Een ander plantaardig fenomeen hier is een crocus die hier ook bloeit in de Quercy en wordt geexploiteerd als bron van saffraan een gele kleurstof voor voedingsmiddelen). In het plaatsje Cajarc is er een speciale markt voor waar topkoks ( zgn cols bleus) uit heel Frankrijk op af komen. ( Ook voor truffels, een smaakvolle en heel dure aardappelvormige , ondergronds groeiende paddestoel is er zo'n markt in Lalbenque, medio februari)

Als de gele stuifmeel de Franse koks kan bekoren dat moeten de bijen hier toch ook met een gele snoet verzadigd van af komen :be9:
Nu mijn vragen aan de forumdeelnemers:

1.Wat is de wetenschappelijke naam van de saffraancrocus (bloeit mauve)en kan die dienen als stuifmeelbron voor onze bieën :be3: .
2.Is de Sternbergia een late drachtplant of slechts een aardig ornament in de herfsttuin ? Heeft men ervaring met dit bolgewas.
3. Ik wil van mijn pol Sternbergia's een stuk meenemen naar Nederland. Kan je dat nu doen of hoe kan je die bolletjes vermeerderen ?
Bij voorbaat dank voor Uw antwoorden

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Sternbergia leuke najaarsdrachtplant ?

Bericht door maartenkleijne » vr 12 okt 2012, 21:15

Saffraan Crocus (crocus sativus)

Sternbergia lutea houdt droogte: 's Winters beschermen tegen natte overwintering. Rotstuinplant dus.

Je kan nu gerust een pol meenemen, mits planten op een droge plek, beter is nog wachten tot ze uitgebloeid zijn.
gr,
m

Franschman
Berichten:1235
Lid geworden op:wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Sternbergia leuke najaarsdrachtplant ?

Bericht door Franschman » vr 12 okt 2012, 21:38

Bedankt voor de tip Maarten. :)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Sternbergia leuke najaarsdrachtplant ?

Bericht door Hans van der Post. » vr 12 okt 2012, 23:22

Citaat: 3. Ik wil van mijn pol Sternbergia's een stuk meenemen naar Nederland. Kan je dat nu doen of hoe kan je die bolletjes vermeerderen ?

Ja dat kan nu ook, een beetje ruim uitsteken en zoals Maarten al schreef; een droge plek daar houden ze van.
Ze houden hun blad tot volgend jaar mei, sterft dan af om in september samen met de bloem uit de grond te komen.
Zelf heb ik al jaren drie gekochte Sternbergia bollen die elk jaar op kwamen en bloeide maar kijk nu tevergeefs naar de plek waar ze stonden waar nu niets te voorschijn komt.
Je kunt ze vermeerderen door de in rust (mei) zijnde bol in vieren te snijden (met een wortelbodemdeel) en die delen in enigszins vochtige turfmolm een paar maanden in donker te bewaren - plastik doos met deksel - en in augustus uit te planten.
Vaak zie je dan kleine bolletjes van halve cm groot. Duurt dan nog een jaar of drie voor dat dit experiment bloeit

Sternbergia is een narcisachtige heeft ook zulke bollen.
Over het algemeen zie je weinig bijen (insecten) op narcissen.
!Hans.

Franschman
Berichten:1235
Lid geworden op:wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Sternbergia leuke najaarsdrachtplant ?

Bericht door Franschman » za 13 okt 2012, 18:11

Ook Hans weer bedankt voor de tuintips ! :)

Franschman
Berichten:1235
Lid geworden op:wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

op mijn wenken bediend

Bericht door Franschman » ma 15 okt 2012, 19:20

Het bijenblad voor de Franse imker "l'Abeille de France & l'apiculteur, Octobre 2012 viel gisteren in mijn Franse postbus. Warempel stond er een artikel in over de safraancrocus ( crocus sativus) en de colchique d'automne. (Eerder scheef ik op dit forum over de mogelijkheden voor de Nederlandse imker deze crocussen aan te planten samen met de de Sternbergia.)

Beide bolgewasjes worden beschreven als een goede najaarsdracht waar de bijen hun laatste stuifmeel op kunnen halen. Wel wordt in het artikel gewaarschuwd voor het feit dat de alle delen van colchique giftig zijn voor de mens ? Fraaie foto's die het artikel begeleiden hebben o.a als ondertitel "les abeilles visitent les fleurs pour y récolter un abondant pollen--. de bijen bezoeken de bloemen om er een overvloed aan stuifmeel van te oogsten. Ik zou zeggen ( op zijn Frans) ã vos fourchettes ! ofwel op naar de spitvorken om de bolletjes in Uw bijentuin te planten !
Voila, zo leer je nog Frans via het forum :lol:

Rikkie
Berichten:58
Lid geworden op:zo 08 jan 2012, 11:36
Locatie:Huizen
Contacteer:

Re: Sternbergia leuke najaarsdrachtplant ?

Bericht door Rikkie » ma 15 okt 2012, 21:55

De herfsttijloos is inderdaad zeer giftig voor mens en dier. Het bevat colchicine, een stof welke gbruikt wordt bij o.a jichtaanvallen. :be5:
"Het beste recept tegen een saai leven is nieuwsgierigheid". Walt Disney

Franschman
Berichten:1235
Lid geworden op:wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Sternbergia leuke najaarsdrachtplant ?

Bericht door Franschman » di 16 okt 2012, 18:31

Bedankt voor je reactie Rikkie. Ten overvloedde nog de wetenschappelijke naam van de colchique die is colchicum autumnale
Overigens bij het planten van de bolletjes dus wel denken om je rug anders zit je met jicht of spit na het spitten ! :lol:

Franschman
Berichten:1235
Lid geworden op:wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Sternbergia leuke najaarsdrachtplant ?

Bericht door Franschman » ma 22 okt 2012, 10:43

Stenbergia in Frankrijk.JPG
Sternbergia's
Bloeiende Sternbergia's. Dit bolgewasje bloeit in de herfst

Franschman
Berichten:1235
Lid geworden op:wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Sternbergia leuke najaarsdrachtplant ?

Bericht door Franschman » ma 22 okt 2012, 10:59

saffraan crocus.png
De Saffraancrocus bloeit mauve en levert een peperduur product, de gele kleur- en smaakstof saffraan
Cajarc is een plaatsje in Frankrijk waar een speciale saffraanmarkt wordt gehouden. Ik meen dat afgelopen weekend zo'n markt plaatsvond.
De herfstcrocus (colchique autumnale) en de saffraancrocus( crocus sativus) worden door de Franse bijenhouders gezien als goede najaarsdrachtplanten die met de Hedera helix, de groenblijvende klimop, een laatste vluchtdoel vormen voor de bijen. Ook maar eens in Nederland proberen ? :) Why not ? :be3:

Bekijk voor meer informatie eens Safran-du Quercy een site waar over de teelt van deze crocus wordt verteld met foto's :roll: http://www.safran-du-quercy.com/
De rode 'draadjes' die de saffraankleur-en smaakstof leveren( zie foto), moeten met de hand worden geoogst en daarna worden gedroogd. Al met al een arbeidsintensief proces dat het produkt zo duur maakt. Iran schijnt een van de grootste producenten te zijn. Nogmaals het blijkt een goede najaars pollendrachtbron !!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten